دوره 9، شماره 18 - ( 10-1398 )                   دوره 9 شماره 18 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shad Ghazvini P, vakili N. Study "MirajNameh Shahrukhi" Pictures and comparison them with pictures "Holy sutra of the ten kings". مطالعات تطبيقي هنر. 2020; 9 (18)
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1304-fa.html
شاد قزوینی پریسا، وکیلی ندا. مطالعه نگاره های عذاب در معراج نامه شاهرخی و تطبیق آن با نگاره های سوترای مقدس ده پادشاه. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1398; 9 (18)

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1304-fa.html


1- دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران ، shad@alzahra.ac.ir
2- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران
چکیده:   (1026 مشاهده)
در طول تاریخ، انعکاس آثار نگارگری و سنت های تصویری فرهنگ ها و ملل بر یکدیگر همواره مشاهده میشود.این تأثرات در دوران حکومت تیموری و مکتب نگارگری هرات به وضوح قابل رؤیت است،زیرا ساختار فکری،فرهنگی،ادبی و هنری ایران از آسیای میانه متأثر بوده است.نمونه این تأثیرات مصوررا در نسخه خطی"معراجنامه شاهرخی"با سنت های تصویری بودایی و شرق دورمیتوان مشاهده کرد.با توجه به این که در نسخه معراجنامه شاهرخی نظام های کلامی و تصویری مکمل یکدیگر بوده اند و نظام کلامی پایبند به روایات متعدد در داستان معراج بوده و به نوعی در بردارنده مفاهیم اسطوره ای است،این سؤالات مطرح میشود که 1)در کدام بخش از نگاره های معراجنامه شاهرخی نگارگران این نسخه در ترکیب عناصر بصری و کیفیات تجسمی نگاره ها از دیگر بینامتن های تصویری به ویژه شرق دور، بهره برده اند؟ چگونه میتوان با رویکرد اسطوره شناسی علاوه بر شناسایی مشابهت های ساختاری و فرمی در این نسخه مصور و مقایسه آن با سنت های تصویری شرق دور به شناسایی زیر ساخت های ، محتوایی و اسطوره ای مشابه پرداخت؟
در این نوشتار که به روش توصیفی، تحلیلی،تطبیقی و استنتاج منابع کتابخانه ای صورت پذیرفته هدف اصلی،ابتدا شناسایی و معرفی نقش مایه های مشابه در تصاویر دوزخی نسخه معراج نامه شاهرخی وتصاویری در ارتباط با یک سوترای چینی به نام"کتاب مقدس ده پادشاه"از آسیای شرقی(چین)است تا سپس به شناسایی اسطوره های مشابه در این تصاویر و آشکار شدن زیر ساخت های محتوایی واسطوره ای مشترک در تصاویر این نسخ دست یابیم. بررسی ها نشانگر وجود اشتراک در عناصر فرمی تصاویر در هر دو پیکره مطالعاتی از جمله ابزار شکنجه و مجازات گناهکاران است و شباهت دربخش اسطوره های پنهان در تصاویر ،که می تواند دارای نقش مشابهی باشد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb