OTHERS_CITABLE
اندیشیدن سینمایی و قطعه قطعهسازی جغرافیای خیالی فرهنگی
در نهادههای فلسفه تاریخ، والتر بنیامین اشاره میکند که هیچ سند تمدنی وجود ندارد که درعین حال سند بربریت نباشد. آشکارترین نمونههای این اسناد تمدن در بحث بنیامین را میتوان در یادمانها در آثار معماری شکوهمند یافت. هیتلر بیان داشته بود که معماری در قالب عبارات و کلماتی از جنس سنگ، بیانیههای پرشکوه، تأثیرگذار و ماندگاری را از هر عصری ارائه میدهد و هر دوره پرشکوهی، خود را از طریق ساختمانهایش بیان کرده است. تاریخ نشان داده است که حاکمان شدیداً به بیانیههای پرشکوه سنگی علاقهمند بودهاند و این آثار میتوانند به ابزار مهمی در دستان قدرت حاکم برای تثبیت جایگاه بالادستی و کنترل توده، تبدیل شوند. بحث بنیامین، تفسیر غالب و فاتحانهای که تاریخ را فرایندی رو به جلو و درحال پیشرفت معرفی میکند، به چالش میکشاند؛ نگره غالبی که در پی ارائه تصویری آرمانی از این آثار در راستای تأیید و تثبیت گذشته پرشکوه فرهنگی است، تا بتواند با بهرهگیری از آن، به قلمروی جغرافیای فرهنگی یکپارچه و دلخواه خود شکل دهد. این پژوهش که از نوع نظری و با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته است، میکوشد به کمک بحث بنیامین، و با بهرهگیری از شیوه اندیشیدن سینمایی، نقش آثار معماری شکوهمند را در تثبیت و شکلدهی به جغرافیای فرهنگی ملی مورد بازخوانی قرار دهد. با بهرهگیری از مونتاژ در مواجهه با این اسناد شکوهمند فرهنگی- تاریخی، میتوان به سوی افقهای گشودهتری برای خوانش این آثار حرکتی را آغاز نمود. با یادآوری محدودیتهای الگوهای تاریخنگاری سنتی، اندیشیدن مونتاژی میتواند روایتهای غالب تاریخی را درباره آثار هنری به چالش بکشاند. کشف، بازخوانی و تلاش برای قراردادن آثار خاموش و نادیدهانگاشتهشده درکنار سندهای شکوهمند، و یا بازخوانی آن سندهای شکوهمند، رها و فارغ از نگرههای ایدئولوژیک، میتواند منجر به فروپاشی سیستم جامع خیالین گردد. درنتیجه، با زوال این پوشش کلیت بخش و زدودن هالههای ایدئولوژیک افشاندهشده ازسوی قدرت هژمونیک، جغرافیای خیالی فرهنگی نیز، به قطعههای پراکنده و گسسته مبدل میگردد.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-388-fa.pdf
2017-01-22
1
14
اندیشیدن سینمایی
آثار شکوهمند معماری
اسناد فرهنگی
مونتاژ
جغرافیای خیالی فرهنگی
Cinematic Thinking and Fragmentation of the Imaginary Cultural Geography
In his discussion about the cultural treasures, Walter Benjamin argues that, “There is no document of civilization which is not at the same time a document of barbarism”. The most obvious instances of cultural treasures in Benjamin’s discussion are found in the monumental architecture, and the history has always shown that the rulers have been interested in these magnificent statements by stone. Benjamin’s argument challenges the dominant theory that seeks an ideal image of these magnificent architectural works in order to confirm the glorious cultural past, and by establishing this image, it could introduce these artworks as the expressions of cultural and national identity. Before Benjamin, Nietzsche had also derided this aspiration to admire great historical artworks and their interpretation in line with the historical progress. This perspective would challenge the triumphantly interpretation which suggests history as a moving forward and progressive process, because as Benjamin points out, every progression is associated by a catastrophe. The present article attempts by employing Benjamin’s discussion and by using of the cinematic thinking’s model suggested by Gilles Deleuze, revises the role of these architectural monuments in establishing national identity. By Taking advantage of montage technique in confrontation with these magnificent cultural documents, we can move toward more open horizons for interpreting these works. Recalling the limitations of traditional historiography paradigms, the montage thinking can challenge dominant historical narratives in relation to art works. Discovering, reinterpretation and trying to put the neglected works alongside those magnificent documents, or re-reading of those glorious documents, irrespective of dominant ideological theories, could lead to the collapse of the totalizing system. As a result, with the decaying of the totalizing system and removing the ideological aura sprayed by the hegemonic power, “the Imaginary Cultural Geography” also converts to discrete scattered fragments.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-388-en.pdf
2017-01-22
1
14
cinematic thinking
magnificent architectural works
cultural documents
montage
cultural imaginary geography
Marzieh
Piravi Vanak
mpiravivanak@gmail.com
1
Faculty of Art, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
AUTHOR
Mohammad Bagher
Ghahramani
mbgh@ut.ac.ir
2
School of Performing Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran
AUTHOR
Hamed
Mazaherian
mazaheri@ut.ac.ir
3
School of Architecture, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran
AUTHOR
Alireza
Sayyad
alirezasayyad@yahoo.com
4
Faculty of Cinema and Theater, University of Art, Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
خوانش چهار نگارۀ عصر قاجار براساس نظریۀ ادراک دیداری ارنست هانس جوزف گامبریچ (مورد مطالعاتی: فرهاد، اسب شیرین را بر دوش میکشد)
دریافت و تفسیر اثر هنری در فرآیند دو سویه صورت میپذیرد؛ بهطوری که تفکیک آنها از یکدیگر امکانپذیر نیست. این مسئله را دانشمندی چون «ارنست گامبریچ» در حوزۀ ادراک دیداری مطرح میکند. از این منظر، باید بتوان در آثار هنری، صرفنظر از تفاوتهای سبکی و پیشینۀ فردی هنرمند یا توان او در واقعنمایی، یگانگی موضوع را در بازنمود مضمون مشابه تشخیص داد. در گام بعدی در صورت پیوند اثر با متن ادبی میبایست با تسلط به دانش مکتوب، نیل به معنای مستتر را فراهم آورد. برای بررسی این دیدگاه، این مقاله بهدنبال این پرسش است: بر اساس نظریۀ ادراک دیداری ارنست گامبریچ، فهم یگانگی داستان و خوانش درونمایه تصویر در چهار نگارۀ قاجاری بردوشکشیدهشدن شیرین توسط فرهاد، چگونه ممکن میگردد؟ هدف نگارندگان آن است با روش تطبیقیتحلیلی و بهرهگیری از مطالعات اسنادی به شیوۀ کیفی و با دقت به موضع خاص گامبریچ در حوزۀ ادراک دیداری در مرتبۀ اول نشان دهند که در قیاس چهار نگارۀ شیرین و فرهاد، بهرغم تفاوتهای تجسمی و بود یا نبود برخی عناصر، بهدلیل وجود مؤلفههای تصویری بنیادی، یگانگی مضمون احراز میشود.
در مرتبۀ دوم و در تطبیق نگارهها با شرح داستانی، نگارندگان مینمایانند که هرچند شاخصههای اصلی باکیفیتهای متفاوت بهتصویر درآمدهاند، از تجسم برخی موارد صرفنظر شده یا به طمطراق برخی جزئیات اضافه شده است؛ اما در نمونههایی که به سبک دوران، ملتزمتر هستند یا به عکس بیگانهتر بهنظر میرسند، تناسب بین نشانههای تصویری و مضمون، برقرار است. نتیجه آنکه در مشاهدۀ ترکیب کلی تصویر، فهم و تفسیر بهصورت همزمان ادراک میشود. این پدیده است که قدرت بازشناسی نقشمایهها و امکان حصول به فحوای نگارهها را فراهم میآورد؛ چنانکه در تجسم موضوع واحد، انسان به ناخودآگاه میتواند با تشخیص مؤلفههای اصلی، یگانگی مضمون را از ورای بازنماییهای متفاوت تشخیص دهد. مسئلهای که اهمیت کارکرد آن در هنرهای تجسمی از خلال بررسی گزینشی این مقاله آشکار میشود.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-683-fa.pdf
2017-09-19
15
32
قاجار
نگارگری
ارنست گامبریچ
شیرین و فرهاد
Study of Four Persian Paintings of Qajar Era according to the visual perception theory of Ernest Hanes Josef Gombrich’s (Case study: “Farhad carries Shirin’s horse on his back”)
The perception and interpretation of artworks take place in an interactional process so that it is not possible to separate one from another. A scientist like “Ernest Gombrich” propose this issue to refute the visual perception theory. From this point of view, one should be able to recognize the oneness of the themes in representative works of art that have a similar theme, regardless of differences in style personal background of the artist or his ability to real imaging. In the next step, provided that the work of art is connected to the literary text and through a dominance over written knowledge, it should prepare us with reaching to the occult meaning behind it. In order to investigate this approach, this study seeks for answering this question: “How would it be possible to understand the oneness between literary story and the interpretation of the pictorial content in four Qajar Pesian paintings of Farhad carrying Shirin’s horse on his back, with regard to Ernest Gombrich’s visual perception viewpoint?” With a comparative-analytical method and use of documentary studies, the authors’ objective is to illustrate, in a qualitative way and through an accurate attention to the unique stance of Gombrich in the field of visual perception, in first step and through comparing four Persian paintings of Farhad and Shirin, due to the existence of essential visual components, that the oneness of theme can be established despite the differences in style and presence or absence of some elements. Although the principal indices are depicted in different ways, in second step the depiction of some of the elements has been overlooked or the pomposity of some of the details has been increased, in comparing the depiction with the story narration, but the congruency between the pictorial signs and the theme is noticeable. The drawn conclusion is that in observing the general contexture of an image, perception and interpretation were perceived simultaneously. This is the phenomenon which allows the capability to recognize the figures and reaching tenors of depiction; as in depicting of one issue, human beings can consciously and through distinction of main components identify the oneness of the themes from different representation, a problem whose significance is revealed in visualized arts through selective studying in this inquiry.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-683-en.pdf
2017-09-19
15
32
Qajar
Persian painting
Ernest Gombrich
Shirin ;amp
Farhad
Ameneh
Mafitabar
a.mafitabar@student.alzahra.ac.ir
1
Alzahra University, Tehran, Iran
AUTHOR
Fatemeh
Kateb
2
Art Faculty, Alzahra University, Tehran, Iran
AUTHOR
Mansour
Hesami
3
, Art Faculty, Alzahra University, Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقایسه تطبیقی تصویرسازی علمی نسخه الحشایش آستان قدس رضوی با نسخه های الحشایش پیش از آن
کتاب الحشایش اثری ماندگار از دیوسکوریدس، حکیم صاحبنام یونانی، است که از منابع اصلی علم گیاهشناسی و جانورشناسی اسلامی است. بسیاری از حکما و دانشمندان اسلامی کتاب الحشایش را به عنوان مرجعی قابل اعتماد در آثار خود استفاده کردهاند. این کتاب بارها در تمدّن اسلامی ترجمه و استنساخ گردیده است. مهمترین ترجمه از کتاب دیوسکوریدس از آنِ مهران بن منصور است، که در قرن ششم و برای حاکم دیاربکر در غرب ایران فراهم آمده است.
الحشایش آستان قدس نسخه ای است به قلم نسخ جلی خوش و عناوین موضوعات و اسامی نباتات با 680 تصویر رنگین از گیاهان و نباتات و 284 تصویر از حیوانات برّی و بحری که به ندرت در کنار بعضی از تصاویر اسامی آنها به زبان سریانی نیز مسطور است، مشتمل بر 272 ورق متن و 25 صفحه قودیکس codex یا فهرست مطالب جمعاً 285 برگ به طول 46 و عرض 29 سانتیمتر و غالباً 19 سطری، و به لحاظ این که چند ورقی از آخر آن ساقط است، نام کاتب و مصوّر و تاریخ و محلّ کتابت اگر مذکور بوده فعلاً نامعلوم است . این نسخۀ به شمارۀ 7059 در موزۀ آستان قدس مشهد نگهداری میشود.
کپی برداری های پی درپی نسخه های الحشایش از روی یکدیگر باعث حضور کم نظیری از سبکها و مکاتب متنوّع هنری در تصویرسازی نسخۀ نهایی الحشایش آستان قدس (ترجمهی مهران بن منصور) شده است. تصویرگر نسخۀ آستان قدس، برخی تصاویر را به جهت تعهّد نسبت به نسخۀ منبع (و احتمالاً عدم اشراف بصری نسبت به نمونهی گیاهی و جانوری) بدون کم و کاست کپی کرده است و برخی دیگر سلیقه و برداشت بصری هنرمند را نمایندگی می کنند.
نگارنده از طریق مطالعه تطبیقی نسخه ها در کنار توصیف و تحلیل تاریخی تصاویر به نتایج تحقیق دست یافته است.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-809-fa.pdf
2017-09-19
33
46
الحشایش
آستان قدس
دیوسکوریدس
تصویرسازی علمی
Comparative Study of Scientific Depiction of Alhshaysh Version in Astan Quds Razavi and its Former Counterpart’s Versions
Alhashaysh is a perdurable opus written by the Greek famous medicine man, and one the main resources of zoology and phytology. Most Islamic scientists and medicine men exploited this book of interest as a reliable resource in their publications. The book has been frequently translated and copied in the Islamic civilization. The most important translation was that by M. Ben Mansour, the governor of Diyarbakir of Iran West in the sixth century. Alhshaysh version of Astan Quds Razavi has been written in a clear artistic style and contains the title of contents, the name of different plants with 680 colorful images and 284 images of animals in dry lands as well as the marine ones whose name is seldom written in syriac language. This book consists of 272 pages having 19 lines, and 25 codices (tables of contents). The book is totally 285 pages with 46 cm length and width of 29 cm. as the last few pages has been lost, it was not clear if the name of author, depicter and the date and place of publication were even mentioned. The book is kept under the number of 7059 in Astan Quds Razavi museum. Successive coping of the book led to a unique existence of styles and various schools of arts in depiction of final version of Alhashaysh of Razavi Quds Astan by Mehran Ben Mansour. Depicter of the version of Astan Quds has copied some images, due to his commitment to the resource version or probable lack of visual dominance over the animal and plant samples, unchanged and based on visual styles and perception of the artist. The author obtained the results through the comparative study versions as well as the description and analysis historical images.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-809-en.pdf
2017-09-19
33
46
Alhshaysh
Astan Quds
Pedanius Dioscorides
Scientific Illustration
Abouzar
Nasehi
a.nasehi@aui.ac.ir
1
Faculty of Visual Arts, Art University of Isfahan, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
درآمدی بر شناخت مجسمههای سفالی جانورسان ایران در سدههای 6 تا 8 هجری
موضوع تحقیق حاضر، معرفی و بررسی تعدادی از مجسمههای سفالی جانورسان ایران در سدههای 6 تا 8 هجری مصادف با ادوار سلجوقی، خوارزمشاهی و ایلخانی است. هدف اصلی تحقیق، شناخت مهمترین ویژگیهای فرمی و تزیینی مجسمههای سفالی جانورسان ایران طی این قرون است. بدیهی است بررسی ابعاد مختلف مذکور به علاوه دلایل رونق ساخت این مجسمهها طی قرونی خاص، میتواند شناخت کمّی و کیفی ما را از این آثار در بستر هنر اسلامی افزایش بخشد. در همین راستا، تعداد بیستوچهار نمونه شاخص از این مجسمهها از موزهها یا مجموعههای مختلف خارجی و داخلی انتخاب و با معیارهای فوق موردبررسی و تحقیق قرارگرفتهاند. مهمترین پرسشهای تحقیق عبارتاند از:
زمینهها و دلایل پیدایش چنین فرمهایی در قرون میانی اسلامی ایران چه بوده است؟
مهمترین کاربردها و شیوههای ساخت و تزیین مجسمههای سفالین حیوانات در قرون میانی اسلامی ایران کداماند؟
تفاوتها و شباهتهای مجسمههای مزبور با نمونههای موجود متعلق به ادوار پیش از ورود اسلام به ایران چیست؟
شیوه تحقیق، توصیفی- تحلیلی و نحوه گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای بوده است. بنا بر یافتههای تحقیق؛ مجسمههای سفالی جانورسان این دوره در دو دسته کاربردی مستقل یا انضمامی و دسته فاقد کاربرد معین یا صرفاً تزیینی، قرار میگیرند و رایجترین شیوههای تزیین آن ها نیز زرینفام، مینایی و لعابدار تک رنگ است. همچنین علیرغم الگوبرداری گسترده از فرم مجسمههای سفالین ادوار پیش از اسلام، درزمینه تزیینات و به خصوص نقوش و مضامین، تفاوتهای عمدهای با آن ها دارند؛ به صورتی که اغلب نقوش در قالب اسلیمی، هندسی، حیوانی، انسانی و در موارد نادری به صورت شبه کتیبهای است. البته در مواردی نیز نقوش مزبور به صورت ترکیبی و در کنار هم مورداستفاده قرارگرفتهاند. فرم اغلب مجسمهها هم علاوه بر الگوبرداری از نمونههای پیش از اسلام، احتمالاً متأثر از زمینههای مذهبی، سیاسی و فرهنگی جدید این دوران ازجمله شیوه زندگی اقوام کوچ رو تازهوارد به ایران یا نام بعضی از سلاطین سلجوقی چون طغرل (در مجسمههای شاهین) و آلپ ارسلان (در مجسمههای شیر) و یا مفاهیم نجومی بودهاست.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-780-fa.pdf
2017-09-19
47
62
مجسمههای سفالی جانورسان
دوره اسلامی
سده 8-6 هجری
Introduction to recognition of Iran’s zoomorphic ceramic statues during 6th to 8th centuries after Hijrah
This study aims to introduce and survey some of Iran’s zoomorphic ceramic statues during 6th to 8th centuries after Hijrah, coincident with SELJUQ, KHARAZMSHAHID and ILKHANID periods. The main object of the present study is to identify the most important formal and decorative features of Iran’s zooid sculptures during this period. Obviously, the study of different aspects of the aforementioned dimensions as well as the reasons for the boom in the construction of these statues during specific ages can enhance our qualitative and quantitative cognition toward these special artistic works in an Islamic art body. To this goal, 24 distinguished statues were selected from Iranian or foreign museums and were surveyed on the basis of above mentioned criteria. The major research questions in this project are:
What are the reasons and domains of incidence of these forms in Iran’s Islamic middle centuries?
What are the most important functions and techniques used in the construction and decoration of these zooid ceramic statues in Iran’s Islamic middle centuries?
What are the similarities and differences of the aforementioned statues and those made in former periods and before the incidence of Islam in Iran?
The study was conducted in a descriptive -analytic methods and data were collected in a document library method. According to the findings of the study, zooid ceramic statues of this era are divided into two categories; category of independent or integrative application and a category with no specified application or merely decorative one. The most current decorative techniques were luster ware, enamel and monochrome glaze. Also, despite the extensive patterning from ceramic statues of pre-Islamic eras in aspects of decoration and especially figures forms, they have major differences with them. So that most figures are in arabesque, geometrical, zooid and human forms and in rare cases, they are inscription like. Of course in some cases, the above mentioned were Combined and side by side. But about the forms of these statues, besides the patterning of pre-Islamic instances, are perhaps influenced from new religious, political and cultural domains of this era such as the lifestyle of newcomer migrants or some SELJUQ kings’ names like Toqrol (in hawk statues) and Alp Arsalan (in lion statues) or some astronomical concepts.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-780-en.pdf
2017-09-19
47
62
Islamic period
6th to 8th centuries after Hijrah
zoomorphic ceramic statues
Hashem
Hosseini
h.hoseini@aui.ac.ir
1
faculty of conservation, Art University of Isfahan, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مطالعه نگارههای نمادین خورشید در محراب و سنگ قبرهای محرابی شکل قرن 4 تا 7 ه. ق.
محراب و سنگ قبرهای محرابی، از دستساختههای مهمی در ایران به شمار میروند که از کارکردهای دینی - آیینی متفاوتی برخوردارند. محراب مهمترین مکان مسجد جهت بازنمایی قبله است و سنگ قبر، لوحی از مشخصات متوفی (نام، تولد، مرگ، مذهب) به نشانه تکریم و احترام برای متوفی است. سنگ قبرهای محرابی، به لحاظ فرمی شباهت بسیاری با محراب دارند. شباهت این دستساختهها، نهتنها در فرم ظاهری، بلکه در تزیینات ازجمله آیات قرآنی، ادعیه، اسلیمی و ختاییها نیز مشهود است. یکی از مرسومترین نقوش در این دستساختهها، نگارههای نمادین وابسته به خورشید است. این مقاله باهدف شناخت مؤلفههای معنایی نقش خورشید، سعی در پاسخ به این مسأله دارد که نماد خورشید در چه اشکالی، با چه مفاهیمی و با چه افتراق و اشتراکهایی در محراب و سنگ قبرهای محرابی قرن 7-4 ه.ق. جدا از کارکرد آیینی این دستساختهها بازنمایی شده است؟ لذا تلاش بر آن است تا با روش تحلیلی- تطبیقی، نمادهای خورشید در این دستساختهها، شناسایی و مفاهیم آن ها در ایران باستان و نیز پس از ظهور اسلام بررسی و درنهایت وجوه اشتراک و افتراق آن ها آشکار گردد. یافتهها بیانگر آن است که نماد خورشید در اشکال متفاوتی ازجمله دایره، چلیپا، گل نیلوفر و شمسه در این دستساختهها بهکاررفته است. تداوم نگارههای خورشید در این دستساختهها بیانگر در همآمیزی فرهنگ ایرانی – اسلامی است که در حکمت ایران باستان نمادی از نور و روشنایی (اهورامزدا) بوده و پس از اسلام نیز به عنوان تمثیلی از جلوه نور الهی به ویژه در نقش شمسه تجسمیافته است. از میان نگارهها، نقش دایره بیشترین کاربرد را در محرابها و گل نیلوفر در سنگ قبرها داشته و نقش شمسه و چلیپا در محرابها حضوری پررنگ داشته و در سنگ قبرها مشاهده نشده است.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-732-fa.pdf
2017-09-19
63
78
نگاره خورشید
سنگ قبرهای محرابی
چلیپا
گل چندپر
شمسه
Study of symbolic pictures of the Sun in mihrab and mihrab form Tombstones of 4th to 7th centuries of Hijri calendar
Mihrab and Mihrab form tombstones in Iran are important handmade structures which have different religious-ritual functions. Mihrab is the most important place in mosque for determining Qibla and tombstone, is a Specifications plate (name, birth, death, religion) as a sign of venerating the dead person. Mihrab tombstones are very similar to the Mihrab in terms of forms. Similarities of this type of handmade structure is not only in outward form but also is very obvious in the pictures used; like Quranic verses, supplications, arabesques and heliotrope. One of the most usual designs of this kind is the picture and symbol of the sun. This study aims to identify semantic components of the sun design and attempts to answer this question: In what forms, concepts, aspects of differences and similarities was the sun represented in Mihrabs and tombstones of 4th to 7th centuries of Hijri calendar, apart from the ritual function? Therefore, an attempt was made to identify and investigate their concepts and reveal similarities and dissimilarities of the sun symbols in a comparative-analytical method. Findings of the study show that sun picture has been used in different forms such as circle, cross, lilies and roundels in these handmade. Continuity of the sun pictures in these handmade structures represents Iranian-Islamic culture which was a symbol of light and lighting in ancient Iran wisdom (Ahouramazda) and was embodied after Islam as an allegory of divine light especially in roundels. Among the pictures, circle design has the most usage in Mihrab and lilies in tombstone. Roundels and cross designs had an impressive presence in Mihrab and had not been seen in tombstones.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-732-en.pdf
2017-09-19
63
78
Chan par Flower
Cross
Mihrab tombstone
Roundels
Sun picture
Shahrbanoo
kameli
afrakameli@gmail.com
1
University of Arts Esfahan, Iran
AUTHOR
Ahmad
Aminpoor
2
Department of Architecture, University of Arts Esfahan, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مطالعه تطبیقی آثار صنیعالملک و تابلوهای مادونای فولینیو و عروج مسیح (ع) اثر رافائل
ابوالحسن غفاری، ملقب به صنیعالملک، یکی از شمایل نگاران، تصویرسازان و نقاشان پیشرو ایرانی در دوره قاجار است که توانست در مدت کوتاهی آثار هنری بیشماری را خلق کند و تأثیر شگرف و ماندگاری در هنر نقاشی، تصویرگری و شمایل نگاری ایران به جای گذارد. او نخستین هنرآموز ایرانی است که به ایتالیا سفر کرد و پس از بازگشت از این سفر، دستاوردهای خود را در هنرکدهای که خود تأسیس کرده بود، در اختیار هنرآموزان قرارداد. شاگردان صنیعالملک در دورههای بعدی، هنرمندان تأثیرگذار و جریان سازی بودند که سیاست کلان هنری حاکم را رقم زدند.
این پژوهش در پی یافتن پاسخ این سؤال است که سفر به ایتالیا و مشاهده و رونگاری تابلوهای هنرمندان اوج رنسانس چه تأثیری بر آثار بعدی هنرمند گذارده است. هدف اصلی این پژوهش آن است که با روش توصیفی- تطبیقی پرترههای طراحی شده توسط صنیعالملک پس از سفر به اروپا با دو تابلوی رافائل که در سفر به ایتالیا توسط هنرمند کپیبرداری شده، مقایسه شود تا از این رهگذر، تأثیرات این سفر آموزشی بر آثار هنرمند مورد ارزیابی قرار گیرد.
افزایش مهارتهای تکنیکی که منجر به تولید شمایلهای جاندار و پویا گردید و استفاده از برخی نقش مایههای هنر اروپایی، ازجمله فرشتگان و انسانها در آسمان، در راستای القای فضایی آسمانی و ماورائی به شمایلها را میتوان ازجمله این تأثیرات بر آثار متأخر ابوالحسن غفاری دانست. همچنین در آثار این دوره شاهد عناصری در شمایلها هستیم که نشان میدهد چرا مدل برای شمایل نگاری به نقاش سفارش داده شده است.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-812-fa.pdf
2017-09-18
79
92
ابوالحسن غفاری
شمایل نگارگری
پیکرنگاری درباری
هنر رنسانس ایتالیا
رافائل
Comparative Research of Sani ol-Molk’s Works, Raphael’s the Madonna of Foligno and the Transfiguration
Abul-Hasan Gaffari, Sani ol-Molk, was a pioneer iconographer, book illustrator and painter in Qajar Period who created many works in portraiture, book illustration and lithography. His works had deeply influence the Iranian visual arts. He was the first art student sent to Italy to study the works of the Italian masters. After return, Sani ol-Molk exhibited his sketches to his pupils, at a college which founded himself. His pupils were eminent and influential artist who created a dominant macro policy of in the next decade. Through descriptive-analysis method, the main objective of this research is to answer this question: what were the consequences of Sani ol-Molk’ educational trip to Italy and studying and copying Renascence Masters’ works? Then, this research aims to explore and compare two works of Raphael copied by Sani ol-Molk with his late portraits by means of which it evaluates this influence on Sani ol-Molk’s portraits. The enhancement of Sani ol-Molk’s artistic skills that enables him to produce spirited active portraits can be regarded among the impacts on Abulhasan Qafari’s latest paintings. The other results of Sani ol-Molk trip were the inspiration and the use of European art motives such angels and divine figures. The latter was served in late works of Sani ol-Molk to imply divine and supernatural aurora to figures. Thus, it can be seen elements in this period of the artist career that show why the painter was ordered to portraiture models.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-812-en.pdf
2017-09-18
79
92
Abul-Hasan Gaffari
Portrait
Qajar Panting
Raphael t
he Art of the Italian Renaissance
mehdi
Hosseini
1
Visual Faculty, the Art University of Tehran, Iran
AUTHOR
Ali
Boozari
ali_boozari@hotmail.com
2
Faculty of Arts Entrepreneurship and Tourism, the Art University of Isfahan, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقایسۀ نقاشی های بُرج بابِل با نگاره هایی از بهزاد و اثری از صحیفه بانو، جهت یافتن شباهتها و تفاوتها
هدف از نگارش مقاله پیش رو به دست دادن شباهتها و تفاوتها از طریق بررسی عوامل تأثیرگذار در شکلگیری نقاشیهای بُرج بابِل، نگارههایی از کمالالدین بهزاد و اثری از صحیفه بانو است. بدین منظور در این واکاوی ابتدا به سؤال اصلی این تحقیق پاسخ داده میشود که آیا هنر نگارگری ایران، مانند شکلگیری کاخ خورنق، مسجد جامع سمرقند و یا تخریب یک قلعه در برگیرنده همان اندیشه و ارزشهایی است که در هنر مینیاتورسازی و نقاشی غرب، همچون بُرج بابِل دیده میشود، یا به دلایل گوناگون، از تفکرات و برداشتهای دیگری برخوردار هستند؟ به هر تقدیر، بعنوان یافتههای این پژوهش نیز باید اذعان داشت: هنر نگارگری ایران که دارای تمدن و فرهنگی شرقی و کهنسال است، در قیاس با تمدن و فرهنگهای اروپایی، ضمن داشتن تفاوتها، دارای تشابهات بسیاری است که در این جستجو به آنها اشاره میگردد؛ مانند دوری جستن از خلأ، شخصیتپردازی، سایه روشن و حجم نمایی، حذف پرسپکتیو فضایی، شکستن تناسب، سود جستن از رنگهای غیرواقعی و در انتخاب موضوع، بهکارگیری بناهای تاریخی و توجه نمودن به کارگران و زحمتکشان، به جای به تصویر کشیدن اشراف و پادشاهان. همچنین بعنوان نتیجه حاصلشده باید گفت: اثراتی که اقالیمِ گوناگون، با توجه به متغیر بودن دیدگاههای مذهبی، ُسنتی و ارزشهای اجتماعی وقت به وجود میآورند؛ جملگی نکاتی هستند که در این مختصر به آنها پرداخته میشود. بدین ترتیب فضای تصویری ایجاد شده مخاطب را به کشف اختلافات و همسانیها رهنمون میسازد و تغییر نژاد، تمدن و فرهنگها و چهبسا قومیتهای متعدد نیز در شکلگیری نکات یادشده نقش پررنگی از خود به جا میگذارند. بدین علت اگر فرض شود که عوامل و عناصر شکلگرفته در «نگارگری» این مرز و بوم با «مینیاتورسازی» و «نقاشی» اروپاییان، ضمن داشتن تفاوتها دارای شباهتهای بسیاری است پس در این قیاس و واکاوی بخوبی میتوان به عوامل تأثیرگذاری اشاره نمود که سبب به وجود آمدن تغایرات و تشابهات در آثارشان میگردند.
روش تحقیق اتخاذشده: توصیفی، تطبیقی - تحلیلی همراه با گردآوری اطلاعات موردنیاز کتابخانهای است. همچنین در این تحقیق از مآخذ و سرچشمههای اینترنتی معتبر نیز استفاده میشود.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-781-fa.pdf
2017-09-19
93
112
بُرج بابِل
مینیاتور و نقاشی غرب
کاخ خورنق
نگارگری ایرانی
مسجد جامع سمرقند
Comparison of paintings of Tower of Babel, miniatures of Behzad and a painting by Sahifeh Banu - similarities and differences
Since there are distinctive similarities and differences between miniatures and paintings of Tower of babel and Khovarnagh Palace, this research aims to uncover the seemingly hidden and obscured reasons behind it. To this end, this study examines and analyzes the visual structure of Persian miniatures in comparison to Western miniatures in order to find differences and similarities taken shape in Tower of Babel and Khovarnagh Palace. Hence, in this research, first the main question to be answered is;” Does the Persian miniature like Khovarnagh Palace own the same ideologies and values the same as Tower of Babel in Western miniatures or due to various reasons, they have got some other thinking and interpretation? As the findings of this research, it has to be mentioned that, besides the differences, Persian miniature - rooted in an ancient oriental culture –has also a lot of similarities in comparison to western cultures and civilizations; such as avoiding void, characterization, gradient and shaping, removal of perspective, the use of unreal colors, and regarding the choice of subject matter, the use of historical buildings and the attention to working class people instead of a monarchy. Ultimately, as the obtained results, it should be said that impacts occurred by different landmasses regarding the variability of religious, traditional approaches as well as the social values of “time” are all matters which should be proceeded with. Thus, the created visual atmosphere guides the addressee to investigate the similarities and differences. And changes in races, civilizations and cultures or even in various nations have a significant role in creating aforementioned points. Given the fact that factors and elements formed in “Persian miniature”, in addition to their differences, have also similarities with “European miniature” and particularly “Western painting”, thus in this comparison and inquiry, one can point out these differences and similarities between these artworks very well.
Research method: Analytic –Descriptive method. References are taken from library resources and also, in some cases, from reliable internet websites.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-781-en.pdf
2017-09-19
93
112
Jameh mosque in Samarkand
Khovarnagh Palace
Persian/Iranian Miniature
Tower of Babel
Western Miniature and Painting.
Jalaleddin
Soltan Kashefi
j_Soltankashefi@yahoo.com
1
Visual Arts Painting Department, Tehran Art University, Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تحلیل تطبیقی آرایه های تذهیب صفحات افتتاحیۀ در نُسَخ مکاتب شیراز آل اینجو و تیموری
این پژوهش به خوانش مؤلفههای تذهیب صفحات افتتاحیۀ (شامل لوحهای مُذهَّب آغازین و صفحات مُذهَّب دیباچه) نُسَخ مکاتب شیراز آلاینجو و تیموری میپردازد. هدف این پژوهش آن است که بر پایۀ گونهشناسی تذهیب مکاتب آلاینجو و تیموری و با تبیین سلایق غالب کتابتخانههای درباری این ادوار، تحولات ساختاری و فرمی تذهیب صفحات افتتاحیۀ نُسَخ شیراز را در فاصلۀ زمانی یک سده بررسی کند. سؤالات پژوهش عبارتاند از: 1- چه زمینههایی منجربه تکوین ترکیببندی و آرایههای مُذهَّب صفحات افتتاحیۀ نُسَخ مکتب شیراز در بازۀ زمانی صدساله شده است؟2- تحولات صورتگرفته در الگوهای تذهیب در صفحات افتتاحیۀ مکاتب شیراز آلاینجو و تیموری چگونه بوده است؟ این پژوهش به شیوۀ تحلیلیتوصیفی انجام شده است. نتایج حاصل از پژوهش، بیانگر تأثیرات انکارناپذیر حکومت بر هنر این ادوار تاریخی است. گرایشهای تعالیگرایانۀ حکام شیراز، سلطۀ کامل بر ماوراءالنهر، تکوین و رواج قلم نستعلیق و نگرش فردگرایانه با محوریت هنرمند مُذهِّب موجب شده است، صفحات افتتاحیۀ نسخ مکتب شیراز در خلال یک سده تحول یابد. تذهیب صفحات افتتاحیۀ نُسَخ آلاینجو بر پایۀ نقشمایههای تصویری گذشته شکل گرفته است و ساختار سادۀ هندسی، غلبۀ رنگ طلا و نقوش انتزاعیتری از گلوبوته در آنها مشاهده میشود و در کتیبهها و ساختار صفحات دیباچه، خط بر تذهیب برتری دارد. در لوحهای افتتاحیۀ مُذهَّب تیموری، ساختار هندسی پیچیده، موجب شده است فضای لوحها به سطوح کوچکی تقسیم شود و متناسب با این ساختار، ظرافت در جنبههای فرمی و کاربست تکنیک اجرایی و رنگیِ متمایز نمود پیدا کند؛ بهگونهای که در کتیبهها و صفحات دیباچه، تذهیب بر نوشتار غلبه دارد. تذهیب این لوحها با تغییرات چشمگیر در ترکیببندی و فرم آرایهها همراه شد که به شکلگیری ساختاری نظاممند از ترکیب نقوش هندسی و نقوش گلوبوته در تذهیب مکتب شیراز در نیمۀ اول سدۀ نهم هجری منتهی گشت.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-721-fa.pdf
2017-09-19
113
132
تذهیب
صفحاتافتتاحیه
مکتب شیراز
آلاینجو
تیموری
Comparative Analysis of the Illumination Components of the Frontispieces in Shiraz School Manuscripts from Injuid Period to Timurid Period
The present study seeks for to examining the components of illumination of the Frontispieces in Injuid and Timurid Shiraz School. The aim of the study is to explain the main reasons in change of approach and dominant styles in illuminated manuscripts throughout a century within the identical origins. In addition, the present study compares the structural and formal characteristics of illuminated Frontispieces in these two historical periods. The present research study is sought to answer the following research questions: 1- Which domains were led to composition development and illuminated details of Frontispieces in Shiraz School within the period of 100 years? 2- What were the changes applied to the patterns of the illuminated Frontispieces in the Injuid dynasty of Shiraz School and Timurid Shiraz School? The study was conducted through a descriptive-analytical method. The results of the study indicate the inevitable impact of the kingdom on the art during these historical periods. Injuid dynasty’s illumination has been covert in Iranian identity and shaped on the basis of the established motifs in the former mental images. In this regard, the Timurid illumination has been built on the fusion of heritage and cultural standards of the city which has was alien to the accepted traditions. In Timurid period, cultural and economic policies, perfectionist inclinations of Shiraz rulers, total domination on the Transoxiania, prevalence of Nastaliqe fonts and individualistic attitudes based on illumination artist’s thoughts, have led to many changes of illumination within the century. These changes are formed in terms of the color tastes, development of the geometrical structures, and delicacy of the formal and different executive techniques. In fact, promulgates a united pattern and a disciplined structure in the realm of the illumination in Shiraz School in the first half of the 9th century A.H.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-721-en.pdf
2017-09-19
113
132
Frontispieces
Illumination
Injuid
Shiraz school
Timurid
Samad
Samanian
s_samanian@yahoo.com
1
faculty of applied arts, Art University, Tehran
AUTHOR
Elham
Pourafzal
2
Art University, Tehran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی تطبیقی نقش معماران خارجی در تحولات معماری معاصر ایران و ترکیه در سالهای 1300 تا 1357ه.ش. (1920 تا 1979م.)
در سالهای نخستین قرن بیستم، رهبران سیاسی ترکیه و ایران که متوجه عقبماندگی کشور خود شده بودند، چارۀ کار را در نوسازی سریع به شیوۀ غربی جستوجو میکردند. با توجه به ناآشنایی معماران داخلی با شیوههای نو، حضور معماران خارجی در عرصۀ آموزشِ متخصصان داخلی و طراحی و اجرای طرحهای عمرانی، سبب تحولات عمدهای در معماری معاصر ایران و ترکیه شد. حضور این معماران در دوران پهلوی، همزمان با دورۀ جمهوری اول تا کودتای نظامی 1980میلادی در ترکیه، سبب شد، معماری دورۀ معاصر از پیشینۀ تاریخی در این کشورها فاصله بگیرد.
این پژوهش بهدنبال آن است که با مطالعۀ تطبیقیِ نقش معماران خارجی در تحولات معماری ایران و ترکیه، چگونگی تأثیر متقابل این معماران در معماری معاصر این دو کشور را بررسی کند؛ بنابراین، تحقیق حاضر، نقش این معماران را در تحولات معماری معاصر در ایران و ترکیه شناسایی میکند. در این پژوهش در مرحلۀ اول از روش تفسیریتاریخی استفاده شده است و گردآوری اطلاعاتِ مربوط به معماری معاصر ایران و ترکیه به شیوۀ مطالعات اسنادی انجام شده است و در مرحلۀ دوم، مطالعۀ تطبیقی میان معماری معاصر دو کشور صورت گرفته است. نتایج پژوهش، نقش معماران خارجی در تحولات معماری معاصر ایران و ترکیه در سالهای 1300 تا 1357ه.ش. (1920 تا 1979م.) را به دو دورۀ کلی تقسیم میکند و نشان میدهد که در دورۀ نخست، این معماران در بنیانگذاری شیوۀ جدید آموزش معماری و نیز معماری و ساختمانسازی در هر دو کشور نقش داشتهاند و در دورۀ دوم، نقش معماران خارجی در حوزۀ آموزش معماری و فعالیتهای حرفهای در ترکیه، نسبت به ایران محدودتر است. همچنین معماران خارجی از معماری بومی و سنتی در هر دو کشور تأثیر پذیرفتهاند.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-704-fa.pdf
2017-09-19
133
148
مطالعه تطبیقی
معماران خارجی
تحولات معماری معاصر
ایران
ترکیه
Comparative Study of the Role of Foreign Architects in Iran’s and Turkey’s Contemporary Architecture during 1920-79PB (1300-57SH)
In early twentieth century, political leaders of Turkey and Iran who noticed the backwardness of their country comparing to Western nations sought the solution in fast modernization through a western method. Development of construction methods, emerging functions and vast projects of construction in this era paved the way for the participation of Western experts and consultants of these countries. Presence of these architectures in Pahlavi era in Iran, contemporary with the years of the first Turkish republic until the 1980 Turkish coup d’état, caused modern period architecture in these countries to take distance from their historical background. This research attempts to explore the role of foreign architects and urban planners in the development of Iran’s and Turkey’s architecture, and the way they influence Iran’s and Turkey’s modern architecture through conducting a comparative study. Identifying the role of the architects in architectural developments and the way they are influenced by local and traditional architecture in Iran and Turkey have been questioned. Therefore, the research was conducted in two stages; first, through conducting a documentary study into modern architecture of Iran and Turkey, and then through performing a comparison between Iran and Turkey. The results of the research divided the role of foreign architects and city developers in the modern architectural developments of Iran and Turkey from 1920s to 1980s into two overall epochs, dealing with the comparison of the role of the architects in the two overall periods. According to the results of this study, the role of foreign architects and urbanists, whether in architectural education or in professional activities, was the same, while in the second period such similarity was not observed as it was influenced by domestic factors. Also the foreign architects in both countries have been influenced by the countries’ vernacular architecture.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-704-en.pdf
2017-09-19
133
148
Comparative Sudy
Contemporary Architecture Avolution
Foreign Architetcts
Iran
Turkey
Naser
Hassanpour
n.hassanpur@khuisf.ac.ir
1
Faculty of Architecture and Urban Planning, Isfahan Branch, Islamic Azad University,Iran
AUTHOR
Hossein
Soltanzadeh
2
Faculty of Architecture and Urban Planning, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Iran
AUTHOR
Kaveh
Bazrafkan
3
Faculty of Architecture and Urban Planning, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مطالعه تطبیقی دیباچه دوستمحمد گواشانی هروی و دیباچه قطبالدین محمد قصهخوان
از منابع مکتوب تاریخ هنر در ایران میتوان از دو دیباچه نام برد که در فاصله یک دهه در عصر صفوی به رشته تحریر درآمدهاند. یکی دیباچه دوستمحمد گواشانی بر مرقع بهرام میرزا (952 ه. ق.) و دیگری دیباچه قطبالدین محمد قصه خوان بر مرقع شاهطهماسب (964 ه. ق.) است. نویسندگان بسیاری در عصر صفوی از مطالب این دو دیباچه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در نگارش کتب مرتبط با خوشنویسی و نقاشی بهرهمند شدهاند.
کویین، نویسنده کتاب تاریخنویسی در روزگار شاهعباس، معتقد است مورخان عصر صفوی اصول نگارشی خاصی را در دیباچه نویسی رعایت میکردند. ازجمله ذکر منابع، مدح حامی کتاب و ذکر انگیزهها و دلایل نگارش اثر و... .
این نوشتار به روش توصیفی- تحلیلی بر پایه مطالعات کتابخانهای باهدف معرفی دو دیباچه ارزشمند از منابع مکتوب هنر ایران، در پی پاسخگویی به این پرسش است که قصه خوان در نگارش دیباچه مرقع شاه طهماسب تا چه میزان از متن دیباچه دوستمحمد تأثیر پذیرفته است و در این راستا سعی دارد تفاوتها و اشتراکات ساختاری و محتوایی هر دو متن را با ادعای کویین مبتنی بر پیروی مورخان دوره صفوی از الگویی خاص شناسایی کند.
تفاوت در شیوه نگارش و عدم اشتراک دیدگاه نویسندهها در بیان تاریخی از نقاط افتراق این دو متن هستند. دوستمحمد، داستان خط و نقاشی را در سیر تاریخی آن بیان کند و قصه خوان در پی خلق یک متن ادبی با محتوای تاریخ هنر است. قطبالدین و دوستمحمد از اصولی که کویین از آن ها نام میبرد، پیروی میکند؛ البته دیباچه دوستمحمد فاقد بعضی از معیارهاست. ازآنجاکه مطالب هر یک از دیباچهها مکمل دیگری است، مقایسه تطبیقی دو متن به رفع ابهاماتی در زمینه تاریخ هنر ایران کمک میکند.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-713-fa.pdf
2017-09-19
149
164
تطبیق
عصر صفوی
دیباچه
دوست محمد گواشانی
قطبالدین محمد قصه خوان
Comparative study of Prefaces written by Doust Muhammad Gvashany Qutb al-Din Muhammad sources Safavid art
From among art history written sources in Iran, one can enumerate two prefaces in the Safavid era were written by a decade interval. One preamble is Doust Mohammad Gvashany’s on Bahram Mirza Album (952 AH) and the other is that written by Qutb al-Din Muhammad Shah Tahmasp Album (964 AH). Many authors in the Safavid era, exploited directly and/or indirectly these two prefaces ‘ content in order for writing books on calligraphy and painting. Quinn, the +author of Historical Writing book in the Reign of Shah ‘Abbas, believes that the authors have observed certain writing principles in these two prefaces such as references, the motives and reasons behind writing them and so on. This study, in a descriptive analytic method and based on library studies, aims at introducing two valuable prefaces of Iran art history’s written resources. Also, it seeks for answering this question: to what extent have Qesekhan been influenced by Doust Mohammad in writing the preamble? And attempts are made to this end for identifying the similarities and differences claimed by Quinn in these two prefaces. Among the differences raised between these two texts, is the difference in writing style and the absence of unity in authors’ attitude. Doust Mohammad, tells the story of calligraphy and painting in its historical process whereas Qesekhan seeks to create a literary text with an art history content. Although Doust Mohammad preface lacks some criteria, the authors both follow the principles which are counted by Quinn. Since the content of preface completes the other, the comparative study of them helps to remove some of the vague issues in Iran’s art history.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-713-en.pdf
2017-09-19
149
164
Art written resources
Doust Mohammad
Qesekhan
Intro Album
Safavid era
Akram
Najafipor
Anp.2049@yahoo.com
1
Faculty of Arts, Al-Zahra University, Tehran, Iran
AUTHOR