fa
jalali
1400
2
1
gregorian
2021
5
1
11
21
online
1
fulltext
fa
بازنمایی جنسیت در نقاشی و عکاسی عهد ناصری بر اساس نظریۀ جان سارکوفسکی
Gender Representation in the Painting and Photography during the Naseri Era based on John Szarkowski's Theory
هنر تصویری دوره ناصری، آمیزهای از سنت نقاشی مکتب اول قاجار و رویارویی با دستاوردهای مدرن غربی؛ از جمله رسانه جدید عکاسی است. در واقع، بنیان مفهومی هنر تصویری این دوران را میتوان محصول برهمکنش نیروهای مختلفی دانست که مسئله بازنمایی و همچنین بازنمایی جنسیت را تحت تأثیر قرار میدهند. هر چند در نقاشی عهد ناصری بازنمایی پیکر آدمی و مفاهیم جنسیتی آن همچنان موضوع و دغدغه اساسی است، لیکن این بازنماییها تفاوتهایی بنیادین با دورههای قبل از خود پیدا میکنند. پرسش اصلی این پژوهش، کیفیت بازنمایی جنسیت در نقاشی و عکاسی دوره ناصری و تفاوتهای ماهیتی این دو نظام بازنمایی در ارائه تصویر جنسیت از این دوره است. برای پاسخ به این پرسش، از روش توصیفی ـ تحلیلی و همچنین تطبیق تاریخی استفاده شده و برای صورتبندی و تحلیل قابلیتها و امکانات ویژه تصویر عکاسی در راستای بازنمایی متفاوتترِ جنسیت نسبت به نقاشی، به نظریه هستیشناسی جان سارکوفسکی تکیه شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، پیکرنگاریهای درباری عهد فتحعلیشاه و مجموعهای از نقاشیها و عکسهای دوره ناصرالدینشاه است که نمونهوار بوده و به شکل بارزی به بازنمایی جنسیت پرداختهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که عکاسی، نظامی متفاوت در بازنمایی جنسیت دوره ناصری پی میریزد که تا پیش از آن در نقاشی ایرانی سابقهای ندارد. دوربین عکاسی به واسطه مختصاتی همچون؛ درگیر بودن با "خود شیء"، "جزئیات"، "زمان"، "قاب" و "نقطه دید"، تصویری از جنسیت ارائه کرده که در تقابل با کلیشههای بازنمایی جنسیت در نقاشی، به جای آرمانگرایی بر گفتمانی واقعگرا استوار بود.
The visual art of the Naseri era is a mixture of the painting tradition of the first Qajar school and the confrontation with modern Western achievements, including the new medium of photography. In fact, the conceptual basis of the visual arts of this period can be seen as the product of the interaction of different forces that affect the issue of representation as well as the representation of gender. Although the representation of the human body and its gendered meanings is still a major concern in the visual art of the Nasserite era, these representations are fundamentally different from those of earlier periods. The main question of this research is to investigate the quality of gender representation in painting and photography of the Naseri period and the differences in essence of these two representation systems in presenting the image of gender. To answer this question, descriptive-analytical method as well as historical comparison has been used and to formulate and analyze the special capabilities and possibilities of photographic image in order to represent gender differently than painting, Szarkowski's ontological theory has been adopted. The statistical population of study are court portraits of the era of Fath Ali Shah and the collection of paintings and photographs of the period of Nasser al-Din Shah that are exemplary and have a prominent representation of gender. Findings show photography introduced a new system of representation of gender in the period, which has no precedent in Iranian painting. The camera provided a picture of gender through coordinates such as engaging with the "the thing itself", "detail", "time", "frame" and "vantage point", as opposed to the stereotypes of gender representation in painting; Realism instead of idealism.
Photography, Qajar painting, Gender Representation, Naseri era, John Szarkowski
عکاسی, نقاشی قاجار, بازنمایی جنسیت, عهد ناصری, جان سارکوفسکی
1
14
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2337-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/09/10
1399/6/20
2021/02/21
1399/12/3
Hassan
Khoubdel
Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Isfahan University of Art, Iran.
حسن
خوبدل
h_khoobdel@yahoo.com
0031947532846008532
0031947532846008532
No
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده مطالعات عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
Afsaneh
Nazeri
Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Isfahan University of Art, Iran.
افسانه
ناظری
a.nazeri@aui.ac.ir
0031947532846008533
0031947532846008533
Yes
دانشیار، گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان.
fa
روایت تصویری و تطبیق نگاره های بشارت تولد حضرت عیسی(ع) در اسلام و مسیحیت
A visual narration and a comparison of the pictures of the enunciation of the birth of Jesus in Islam and Christianity
هنر ادیان اسلام و مسیحیت، در خدمت اعتقادات و روایات دینی کتب قرآن کریم و انجیل قرار داشته و هنرمندان ادیان مذکور با توجه به شرایط تاریخی و اجتماعی، دست به خلق آثاری با مضامین دینی زده اند. بشارت تولد عیسی (ع) نیز از جمله موضوعات دینی مشترک میان دو دین اسلام و مسیحیت است که مورد توجه هنرمندان در ادوار مختلف قرار گرفته است. اغلب نگاره های بشارت تولد عیسی (ع)، در هنر مسیحیت با اهداف دینی ترسیم میشدند. در واقع، این کار به منظور درک بهتر آموزه های انجیل برای مردم انجام می گرفت. مقاله حاضر، به بررسی ارتباط دین و هنر می پردازد و قصد دارد با مطالعه تطبیقی و محتوایی تصاویر معجزه بشارت تولد حضرت عیسی (ع) در ادیان اسلام و مسیحیت مشخص شود روایت بصری کدام تصویر انطباق بیشتری با دینی که در آن به تصویر درآمده دارد؟ و تأثیر دین در کدام عنصر یا عناصر تصویری نمود یافته است؟ همچنین، چه تفاوت ها و شباهت های بصری در تصاویر معجزه بشارت در میان ادیان اسلام و مسیحیت وجود دارند؟ این تحقیق، به روش توصیفی، تطبیقی و تحلیلی و با هدف بررسی میزان تطبیق تصاویر معجزه بشارت تولد حضرت عیسی (ع) در دو دین مذکور صورت گرفته است. اطلاعات و نمونه های مطالعاتی این پژوهش، به شیوه کتابخانه ای و اینترنتی گردآوری شدهاند. یافته های این تحقیق نشان می دهند با توجه به مفاهیم و اعتقادات تقریباً مشابه در دو دین اسلام و مسیحیت که در مورد معجزه بشارت تولد حضرت عیسی (ع) وجود دارند، نگارگران مسلمان در به تصویر کشیدن برخی عناصر تصویری این موضوع، گاه متأثر از هنرمندان مسیحی بوده و گاه به آیات قرآن و متون تفسیری وفادار مانده اند. هنرمندان مسیحی نیز در بازنمایی این موضوع، بسیار نزدیک به تفاسیر انجیل عمل کرده و در این راه از نماد نیز استفاده نموده اند.
The art of the religions of Islam and Christianity has been at the service of the religious beliefs and narrations of the books of the Holy Quran and the Bible, and the artists of the aforementioned religions have created works with religious themes according to the historical and social conditions. The enunciation of the birth of Jesus is also one of the common religious themes between Islam and Christianity, which has been considered by artists in different eras. Most of the pictures of the enunciation of the birth of Jesus were painted in Christian art for religious purposes. In fact, this was done in order to better understand the teachings of the Bible to the people. The present article examines the relationship between religion and art and intends to determine by comparative analysis and content study of the images of the miracle of the enunciation of the birth of Jesus in Islam and Christianity which visual narrative is more in line with the religion it has been depicted by? In which element or visual elements is the influence of religion reflected? And what are the visual differences and similarities in the images of the miracle of enunciation between the religions of Islam and Christianity? This research has been conducted by adopting descriptive, comparative, and analytical methods with the aim of examining the extent to which the images of the miraculous images of the enunciation of the birth of Jesus in the two religions are compared. Information and study samples of this research have been collected through library research and the internet. The findings of this study indicate that since there almost exists similar concepts and beliefs among the two religions of Islam and Christianity regarding the miracle of the enunciation of the birth of Jesus, Muslim painters are sometimes influenced by Christian artists in depicting some pictorial elements of this subject and sometimes, they remained faithful to the verses of the Qur'an and interpretive texts. Christian artists have also acted very closely to biblical interpretations in their representation of this religious theme, using symbols in this way.
Islam, Christianity, Painting of the enunciation of the birth of Jesus
اسلام, مسیحیت, نگاره های بشارت تولد عیسی(ع)
15
34
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2188-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/09/102021/04/30
1400/2/10
2021/02/212021/10/16
1400/7/24
Somayeh
zadamiri
Master of Islamic Arts, Tabriz Islamic Art University, Iran.
سمیه
زادامیری
S.zadamiri@tabriziau.ac.ir
0031947532846008628
0031947532846008628
No
کارشناسی ارشد هنر اسلامی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
Mahdi
Mohammad zadeh
Professor, Faculty of Art, Tabriz Islamic Art University, Corresponding Author, Iran.
مهدی
محمدزاده
m.mohammadzadeh@tabriziau.ac.ir
0031947532846008629
0031947532846008629
Yes
استاد، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
Rahim
charkhi
Associate Professor, Faculty of Art, Tabriz Islamic Art University, Iran.
رحیم
چرخی
r.charkhi@tabriziau.ac.ir
0031947532846008630
0031947532846008630
No
استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
fa
مطالعه کتیبهها و تزئینات جامههای فتح زند و قاجار محفوظ در موزههای ایران
Studying inscriptions and decorations of Zand and Qajar talismanic shirts preserved in Iranian museums
جامههای فتح یا پیراهنهای طلسم، نوعی لباس و پوشش خاص هستند که به قرن 9هـ ./ 15م. و پس از آن منسوباند. بارزترین مشخصه آنها، استفاده گسترده از متون مقدس در قالب کتیبه و خوشنویسی است. در کنار کتیبهها، انواع نقوش، نمادها و علائم طلسمی نیز در جامهها بهکار رفتهاند. تولید این دسته از پوشاک، در ایران از دوره صفوی آغاز شده و در دوران زند و قاجار نیز به شکلهای مختلف ادامه پیدا کرده است. مقاله حاضر به روش توصیفی-تحلیلی تطبیقی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و میدانی، درصدد پاسخ به این پرسش است که جامههای فتح زند و قاجار از نظر ساختار بصری و محتوایی، دارای چه ویژگیهایی هستند؟ هدف پژوهش، مطالعه بصری و محتوایی عناصر بهکاررفته در جامههای فتح زند و قاجار در جهت روشن شدن ارتباط بین مفاهیم کتیبهها و نقوش و پی بردن به عوامل تأثیرگذار بر جامهها است. نتایج بهدستآمده نشانگر آن هستند که محتوای کتیبهها و نقوش بهکاررفته در جامهها با یکدیگر مرتبط بوده و مضامین متون مقدس، نمادها و علائم بهکاررفته در آنها، هر یک بهنوعی بیانگر پیروزی، غلبه بر دشمنان و حفاظت در برابر انواع شرایط دشوار است. شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر دوران زند و قاجار و عواملی چون؛ مذهب، مشروعیتبخشی به حکومت و باستانگرایی، از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر نمونههای موجود محسوب میشوند. بر این اساس، علاوه بر استفاده از خوشنویسی بهعنوان تزئین غالب، استفاده از نمادهای باستانی نیز مهمترین وجه اشترک این آثار است و تفاوت بین نمونههای موجود در نحوه طراحی لباس، میزان استفاده از کتیبه نسبت به نقش و شیوه اجرای تزئینات است.
Victory garments or talismanic shirts, are a special kind of clothing and covering that all date back to the 9th AH/15th AD centuries. Their most prominent feature is the widespread use of sacred texts in the form of inscriptions and calligraphy. In addition to inscriptions, various motifs, symbols and amulets are also used in this garment. The production of these garments started from the Safavid period, in Iran, and continued in different forms during the Zand and Qajar eras. This study is descriptive-analytical and data have been collected based on library research and field studies. This investigation intends to answer the following question: What features do the Zand and Qajar talismanic shirts have regarding the visual structure and content? The main purpose of this article is to study the visual and content structure of the Zand and Qajar talismanic shirts which are available in domestic museums and analyzing and interpreting them based on the political, social and cultural conditions. By analyzing the Zand and Qajar talismanic shirts available in Iranian museums, it was found that the content of the inscriptions and the symbols used in the garments were related to each other. Their contents include a variety of sacred texts, symbols and magical square and each of them represents victory, overcoming enemies and protection against all kinds of disasters and shows that the main purpose of producing talismanic garments was probably to help win the battlefield. The political, social, and cultural conditions that had an effect on the Zand and Qajar era, and also factors such as: religion, legitimacy, and archaism are among the most influential factors affecting the available samples. Accordingly, in addition to using calligraphy as a dominant decorative means, the use of historic symbols is the most important shared aspect of these products and the major difference among them lies in the way the garments were designed, the amount of inscription used in comparison to design, and the way decorations were implemented.
Zand and Qajar art, Armor, Talismanic shirts, Inscription, Decoration.
هنر زند و قاجار, لباس رزم, جامه فتح, کتیبه, نقش
35
53
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-347-9&slc_lang=fa&sid=1
2020/09/102021/04/302021/04/17
1400/1/28
2021/02/212021/10/162021/11/3
1400/8/12
Marziyeh
Esmaeeli
Master of Handicrafts, Faculty of Applied Arts, University of Art, Tehran, Iran.
مرضیه
اسماعیلی
marziye.es@gmail.com
0031947532846008537
0031947532846008537
No
کارشناسی ارشد صنایع دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران.
Alireza
Sheikhi
Assoc Professor, Faculty of Applied Arts, University of Art, Tehran, Iran.
علیرضا
شیخی
a.sheikhi@art.ac.ir
0031947532846008538
0031947532846008538
Yes
دانشیار، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران.
fa
خوانش سفالینههای سدههای میانی ایران از منظر سنتگرایان و تاریخگرایان
The Interpretations of Medieval Persian Ceramics by the Traditionalists and Historians
دو گفتمان عمده در زمینه مطالعات هنر اسلامی، رویکردهای تاریخگرایانه و سنتگرایانه هستند که گاهی در تعارض با یکدیگر قرار میگیرند. گفتمان تاریخگرا آثار هنری را بر مبنای عوامل زمینهای همچون؛ تاریخ، فرهنگ و اجتماع مورد بررسی قرار میدهد. از سوی دیگر، جریان سنتگرایی با نقد مؤلفههای مدرنیته، اصول زیربنایی خود را بر مفاهیم عرفانی قرار داده و با نگاهی آرمانی، بحث متافیزیک سنتی هنر را در زمینه هنرهای اسلامی مطرح میسازد. از آنجا که گفتمان سنتگرایی عموماً در مورد مفاهیم کلی صحبت کرده، نمونههای زیادی برای تطبیق قابل شناسایی نیستند که اندیشمندان برجستۀ هر دو رویکرد در مورد آنها بحث کرده باشند. بدین منظور، چهار نمونه از کاشیها و ظروف سفالین انتخاب شده تا دیدگاههای متمایز صاحبنظران دو رویکرد در تحلیل آثار صنایع دستی آشکار شوند. مهمترین سؤال این پژوهش، شناسایی تفاوت خوانشهای دو رویکرد سنتگرا و تاریخگرا در مواجهه با آثار سفالین سدههای میانی ایران و نقد آنها است. این مقاله با بهرهگیری از مطالعۀ کتابخانهای و به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده است. یافتهها نشان میدهند که تاریخگرایان با اتکا به مؤلفههای زمان، جغرافیا، فرهنگ و سیاست، تحقیقات بیشماری در مورد تکنمونههای آثار هنری دورههای مختلف انجام دادهاند. نزد آنان خوانش آثار هنری، بر پایه توصیف دقیق اثر و ارائه فرضیات و نتایج طی یک روششناسی مستدل و علمی صورت میگیرد. حال آنکه مبانی فکری سنتگرایان بر اساس بازگشت به اصل اولیه سنت و احیای آن شکل گرفتهاند و به همین دلیل، موضوع نوشتههای آنان بیشتر مفاهیم و کلیاتی در خصوص نمودهای هنر مذهبی و عرفانی هستند که بهسختی میتوان این رویکرد را برای تحلیل آثار صنایع دستی بهکار بست.
Two main approaches in studying Islamic art are perennial philosophy and historical perspective, which sometimes are in contradiction with one another. Historical discourse examines works of art based on contextual factors such as history, culture and society. In this approach, the analysis of artistic works is based on an accurate description of the work and the presentation of hypotheses happens through a scientific methodology. On the other hand, the perennial philosophy, by criticizing the fundamentals of modernity, puts its underlying principles on mystical concepts and with an idealistic view, introduces the discussion of traditional metaphysics of art in the field of Islamic arts. This paper through a descriptive-analytical method compares distinctive readings of these two approaches from seven examples of Islamic tiles and pottery. For this purpose, the opinions of the known thinkers of both approaches regarding the discussed examples have been compared to reveal their different views in the analysis of handicrafts. The most important question of this research is to identify the differences between the readings of these two approaches in studying the Islamic pottery. The data for this study has been gathered through library research. It can be said that the historians of Islamic art, based on the factors of time, geography, culture and politics, have done countless research on the artistic works of different periods. On the other hand, the studies of the followers of the perennial philosophy are mostly based on concepts and generalities about the manifestations of religious art; a method which can hardly be applied for the analysis of handicrafts.
Islamic Art, Perennial Philosophy, Historians of Islamic Art, Islamic Pottery and Tiles
رویکرد سنتگرا, رویکرد تاریخگرا, هنر اسلامی, سفال, کاشی
55
69
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1922-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/09/102021/04/302021/04/172021/11/26
1400/9/5
2021/02/212021/10/162021/11/32022/03/16
1400/12/25
Mohamad Reza
Ghiasian
Assistant Professor, Faculty of Architecture and Art, University of Kashan, Iran.
محمدرضا
غیاثیان
mrgh73@yahoo.com
0031947532846009296
0031947532846009296
Yes
استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کاشان.
Forouzan
Davoudi
Graduate student of Islamic Art, University of Kashan, Iran.
فروزان
داودی
forouzan.davoudi@yahoo.com
0031947532846009297
0031947532846009297
No
دانشآموخته کارشناسی ارشد هنر اسلامی، دانشگاه کاشان.
fa
تحلیل روایتهای هنر خوشنویسی در تاریخنگاری گلستان هنر و مناقب هنروران
Analysis of narratives in the art of calligraphy in Golestan art historiography and Managheb Honarvan
گلستان هنر و مناقب هنروران، دو اثر ارزنده در تاریخنگاری هنر هستند که در سالهای پایانی قرن دهم توسط قاضیاحمد قمی در سرزمین ایرانِ دوره صفویه و در قلمرو عثمانی توسط مصطفی عالیافندی، به رشته تحریر درآمدند. این دو اثر برای بررسی زندگی هنرمندان این عصر و دورههای پیشتر، از اهمیت خاصی برخوردار هستند. هنرمندان مختلف در رشتههایی چون؛ خوشنویسی، نگارگری، تذهیب و سایر هنرها در این دو اثر مورد توجه واقع شدهاند. از نظر مقایسه گونههای مختلف هنر، به لحاظ حجم مطالب و روایت، تعدد هنرمندان، معرفی و شرح احوال هنر خوشنویسی و هنرمندان خوشنویس، نسبت به هنرهای دیگر در اولویت قرار دارد. این امر جدای از زمینه رشد و رونق هنر خوشنویسی در دو اقلیم ایران و عثمانی و دربارهای آنها نبود؛ چرا که هنر خوشنویسی هم جنبههای زیبایی و هم وجه کاربردی و دیوانی را در بر داشت و از این حیث، انعکاس اخبار خوشنویسان اهمیت بیشتری یافت. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با عطف به روایتهای تاریخی در دو اثر مذکور تلاش دارد تا اخبار و روایتهای مربوط به هنر خوشنویسی و نیز خوشنویسان را در این دو اثر تطبیق نموده و جایگاه روایت تاریخی را در این موضوع بررسی نماید. سؤال اصلی این است که چه مؤلفههایی با مقایسه روایتهای هنر خوشنویسی در گلستان هنر و مناقب هنروران قابل تحلیل و بررسی هستند؟ در این مقایسه و تطبیق روایتهای تاریخنگارانه، مؤلفههای ارزشمندی مانند؛ ویژگیهای ساختاری این کتب، تعداد خوشنویسان و اشتراکات و افتراقات آنها، توجه به نحوه گزارش مهاجرت خوشنویسان، ذکر فعالیتهای سیاسی و اقتصادی خوشنویسان، جایگاه خانوادگی خوشنویسان، دیگر مهارتهای هنری آنها و ذکر خاستگاه شهری خوشنویسان، استنتاج خواهند شد.
Golestan Honar and Managheb Honarvan are two valuable works in art historiography that were written in the last years of the tenth century by Judge Ahmad Qomi during the Safavid era in Iran and the Ottoman Empire by Mostafa Aliafandi. These two works are of special importance for examining the lives of artists of this era and earlier periods. Various artists in fields such as calligraphy, painting, gilding and other arts have been considered in these two works. In terms of comparing different types of art, in terms of volume and narration, the number of artists, the introduction and description of the art of calligraphy and calligraphers, is a priority over other arts. This was not separate from the growth and prosperity of the art of calligraphy in the two regions of Iran and the Ottoman Empire and their courts, since the art of calligraphy had both aesthetic and practical aspects, and in this regard, the reflection of calligraphers' news became more important. This study intends to apply the news and narrations related to the art of calligraphy as well as calligraphers in the two aforementioned works by adopting a descriptive-analytical method and with reference to historical narratives related to the two mentioned works and examines the position of historical narrative in this subject. The main research question is: What components can be analyzed and compared by comparing the narratives of calligraphy in Golestan Honar and Managheb Honarvan? In this comparison and adaptation of historiographical narratives, valuable components such as: structural features of these books, number of calligraphers and their commonalities and differences, attention to the report of calligraphers' migration, mention of calligraphers' political and economic activities, calligraphers' family status, other artistic skills related to the artists and the urban origin of calligraphers will be extracted.
Calligraphy, Golestan Honar, Managheb Honarvan, Safavid, Historiography.
خوشنویسی, گلستان هنر, مناقب هنروران, صفویه, تاریخنگاری.
71
86
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2654-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/09/102021/04/302021/04/172021/11/262022/02/12
1400/11/23
2021/02/212021/10/162021/11/32022/03/162022/06/19
1401/3/29
Mohamadali
Nemati
Instructor, Allameh Tabatabai Campus, Khorramabad Farhangian University, Iran.
محمدعلی
نعمتی
m.a.nemati1365@gmail.com
0031947532846008541
0031947532846008541
No
مدرس، پردیس علامه طباطبایی، دانشگاه فرهنگیان، خرمآباد.
Shahab
Shahidani
Assistant Professor, History, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
شهاب
شهیدانی
shahidani.sh@lu.ac.ir
0031947532846008542
0031947532846008542
Yes
استادیار، تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد.
fa
مطالعات تطبیقی طراحی موسیقی متن در بازیهای رایانهای و فیلمها
Comparative Studies of Music Scoring in Video Games and Movies
موسیقی در بازیهای رایانهای و فیلمها علاوه بر کارکردهای دراماتیک، قادر به ایجاد پیوستگی بین عوامل مختلف سازنده اثر است. پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخ این پرسش است که نقش موسیقی در اثرگذاری مستقیم یا غیرمستقیم بر عناصر دیداری و دراماتیک در دو رسانه "بازی رایانهای" و "فیلم" چیست و چه اشتراکات و تفاوتهایی در این زمینه وجود دارند؟ به این منظور، ما به مطالعه تطبیقی طراحی و ساخت موسیقی متن از منظر ساختاری و کارکردی در بازیهای رایانهای و فیلم میپردازیم. ما علاوه بر بررسی چگونگی عملکرد موسیقایی مختلف در محیط بازیها و فیلمها، به الگوهای طراحی موسیقی متن نیز میپردازیم تا چگونگی ارتباط بین اجزای گوناگون عناصر موسیقایی در ارتباط با هم را نیز تبیین نماییم. روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی و تحلیل نمونه و بهرهبرداری از منابع کتابخانهای بوده است. در همین جهت، مثالها و تصاویر مرتبط با هر بخش بهطور مجزا ارائه شده تا علاوه بر درک بهتر از کارکردها، بتوان ویژگیهای مشترک را بهطور عینی مشاهده نمود. در طراحی موسیقی متن علاوه بر نگاه فنی و ساختاری، باید کارکردها نیز در مرکز توجه آهنگساز باشند. بر اساس یافتههای مطالعه حاضر، زمینههای مشترکی از مؤلفههای فرمال موسیقایی در طراحی موسیقی فیلم و بازیهای رایانهای وجود دارند که مهمترین آنها عبارت هستند از؛ وحدت مواد، القای مفاهیم، تأکید، نشانههای یادآوری، بیان احساس و همینطور چگونگی ایجاد واریاسیونها و لایههای متعدد. در رابطه با بررسی الگوها و طرحهایی که یک آهنگساز در بازیهای رایانهای باید بدانها توجه نماید، مثالها و روشهایی ارائه شده و کارکرد آنها با محوریت فرم و محتوا در موسیقی متن فیلم مورد تأکید قرار میگیرد.
In addition to dramatic functions, music is capable of providing the necessity of coherence among different formal and structural elements in video games and movies. The present study seeks to answer this question that what are the main roles of music in dramatic formation and visual entity in both video game and film. For this purpose, a comparative study of the construction of soundtracks from a structural and functional perspective in computer games and movies was conducted. Furthermore, the way various components of the musical elements relate to each other in constitution of establishing musical soundtrack was also examined. The research method in this study was descriptive-analytical and library resources were also adopted. As such, this study investigated existing literature and analyzed typical music composed for movies and games. A comparative analysis of the role of music in film and video game was conducted in order to find their similarities and differences in use and function. To pursue this aim, we analytically look at structural elements in both music compositions for film and video games. Based on our findings, shared functions of music in both films and video games can be categorized in terms of: shaping emotional responses, controlling rhythm of scenes, filling the ambiance, establishing, continuity or stopping an atmosphere, credibility of the movie or game, immersion and illusion and other features. Our findings also revealed that there exist several common ground in music composition for films and video games, the most important of which are the unity of materials, induction of concepts, emphasis, persisting on symbol and signs, and driving multiple variations and layers at the same time. This study presents further implications and suggestions for game music scoring.
Video game music, Film music, Music scoring, Soundtrack in video game, Soundtrack in film
موسیقی بازی رایانهای, موسیقی فیلم, طراحی موسیقی, باند صدا در بازی رایانهای, باند صدا در سینما
87
101
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2700-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/09/102021/04/302021/04/172021/11/262022/02/122022/06/22
1401/4/1
2021/02/212021/10/162021/11/32022/03/162022/06/192022/09/13
1401/6/22
Mohammad Reza
Azadehfar
Prof., Faculty of Music, University of Art, Tehran, Iran.
محمدرضا
آزاده فر
azadehfar@hotmail.com
0031947532846008624
0031947532846008624
No
استاد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر، تهران.
Seyed Mostafa
Aslmand
MA in Music Composition, University of Art, Tehran, Iran.
سید مصطفی
اصل مند
mostafa.aslmand@gmail.com
0031947532846008625
0031947532846008625
Yes
کارشناسی ارشد آهنگسازی، دانشگاه هنر، تهران