Motaleat-e Tatbiqi-e Honar
نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر
mth
Art & Architecture
http://mth.aui.ac.ir
1
admin
2345-3842
2538-2969
8
10.61186/mth
2345-3842
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
7
13
online
1
fulltext
fa
اندیشیدن سینمایی و قطعه قطعهسازی جغرافیای خیالی فرهنگی
Cinematic Thinking and Fragmentation of the Imaginary Cultural Geography
معماری و ....
Architecture and ...
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color: rgb(0, 0, 0);"><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;">در نهادههای فلسفه تاریخ، والتر بنیامین اشاره میکند که هیچ سند تمدنی وجود ندارد که درعین حال سند بربریت نباشد. آشکارترین نمونههای این اسناد تمدن در بحث بنیامین را میتوان در یادمانها در آثار معماری شکوهمند یافت. هیتلر بیان داشته بود که معماری در قالب عبارات و کلماتی از جنس سنگ، بیانیههای پرشکوه، تأثیرگذار و ماندگاری را از هر عصری ارائه میدهد و هر دوره پرشکوهی، خود را از طریق ساختمانهایش بیان کرده است. تاریخ نشان داده است که حاکمان شدیداً به بیانیههای پرشکوه سنگی علاقهمند بودهاند و این آثار میتوانند به ابزار مهمی در دستان قدرت حاکم برای تثبیت جایگاه بالادستی و کنترل توده، تبدیل شوند. بحث بنیامین، تفسیر غالب و فاتحانهای که تاریخ را فرایندی رو به جلو و درحال پیشرفت معرفی میکند، به چالش میکشاند؛ نگره غالبی که در پی ارائه تصویری آرمانی از این آثار در راستای تأیید و تثبیت گذشته پرشکوه فرهنگی است، تا بتواند با بهرهگیری از آن، به قلمروی جغرافیای فرهنگی یکپارچه و دلخواه خود شکل دهد. این پژوهش که از نوع نظری و با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته است، میکوشد به کمک بحث بنیامین، و با بهرهگیری از شیوه اندیشیدن سینمایی، نقش آثار معماری شکوهمند را در تثبیت و شکلدهی به جغرافیای فرهنگی ملی مورد بازخوانی قرار دهد. با بهرهگیری از مونتاژ در مواجهه با این اسناد شکوهمند فرهنگی- تاریخی، میتوان به سوی افقهای گشودهتری برای خوانش این آثار حرکتی را آغاز نمود. با یادآوری محدودیتهای الگوهای تاریخنگاری سنتی، اندیشیدن مونتاژی میتواند روایتهای غالب تاریخی را درباره آثار هنری به چالش بکشاند. کشف، بازخوانی و تلاش برای قراردادن آثار خاموش و نادیدهانگاشتهشده درکنار سندهای شکوهمند، و یا بازخوانی آن سندهای شکوهمند، رها و فارغ از نگرههای ایدئولوژیک، میتواند منجر به فروپاشی سیستم جامع خیالین گردد. درنتیجه، با زوال این پوشش کلیت بخش و زدودن هالههای ایدئولوژیک افشاندهشده ازسوی قدرت هژمونیک، جغرافیای خیالی فرهنگی نیز، به قطعههای پراکنده و گسسته مبدل میگردد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">In his discussion about the cultural treasures, Walter Benjamin argues that, “There is no document of civilization which is not at the same time a document of barbarism”. The most obvious instances of cultural treasures in Benjamin’s discussion are found in the monumental architecture, and the history has always shown that the rulers have been interested in these magnificent statements by stone. Benjamin’s argument challenges the dominant theory that seeks an ideal image of these magnificent architectural works in order to confirm the glorious cultural past, and by establishing this image, it could introduce these artworks as the expressions of cultural and national identity. Before Benjamin, Nietzsche had also derided this aspiration to admire great historical artworks and their interpretation in line with the historical progress. This perspective would challenge the triumphantly interpretation which suggests history as a moving forward and progressive process, because as Benjamin points out, every progression is associated by a catastrophe. The present article attempts by employing Benjamin’s discussion and by using of the cinematic thinking’s model suggested by Gilles Deleuze, revises the role of these architectural monuments in establishing national identity. By Taking advantage of montage technique in confrontation with these magnificent cultural documents, we can move toward more open horizons for interpreting these works. Recalling the limitations of traditional historiography paradigms, the montage thinking can challenge dominant historical narratives in relation to art works. Discovering, reinterpretation and trying to put the neglected works alongside those magnificent documents, or re-reading of those glorious documents, irrespective of dominant ideological theories, could lead to the collapse of the totalizing system. As a result, with the decaying of the totalizing system and removing the ideological aura sprayed by the hegemonic power, “the Imaginary Cultural Geography” also converts to discrete scattered fragments.</div>
اندیشیدن سینمایی, آثار شکوهمند معماری, اسناد فرهنگی, مونتاژ, جغرافیای خیالی فرهنگی
cinematic thinking, magnificent architectural works, cultural documents, montage, cultural imaginary geography
1
14
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-546-2&slc_lang=fa&sid=1
Marzieh
Piravi Vanak
مرضیه
پیراویونک
mpiravivanak@gmail.com
10031947532846004099
10031947532846004099
Yes
Faculty of Art, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان
Mohammad Bagher
Ghahramani
محمدباقر
قهرمانی
mbgh@ut.ac.ir
10031947532846004100
10031947532846004100
No
School of Performing Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا،دانشگاه تهران
Hamed
Mazaherian
حامد
مظاهریان
mazaheri@ut.ac.ir
10031947532846004101
10031947532846004101
No
School of Architecture, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
Alireza
Sayyad
علیرضا
صیاد
alirezasayyad@yahoo.com
10031947532846004102
10031947532846004102
No
Faculty of Cinema and Theater, University of Art, Tehran, Iran
دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران.