TY - JOUR T1 - Comparative Study of Wall Paintings (Hunt, Banquet and Polo) in Ganjalikhan Caravanserai in Kerman and Pirnia House in Naein TT - مطالعه تطبیقی دیوارنگاره های (شکار، بزم و چوگان) در کاروانسرای گنجعلیخان کرمان و خانه پیرنیا نائین JF - mthonar JO - mthonar VL - 9 IS - 18 UR - http://mth.aui.ac.ir/article-1-1325-fa.html Y1 - 2020 SP - 1 EP - 18 KW - Pirnia House KW - Ganjalikhan Caravansary KW - Wall Paintings KW - Hunt KW - Banquet and Polo KW - Safavid N2 - شناسایی و بررسی تاریخ تحولات بناهای اسلامی، نشانگر تداوم سنت­ ها بوده؛ به‌گونه‌ای که معماری ایرانی- اسلامی، در هر دوره از سنت­ ها و الگوهای دوره قبل، متناسب با تحولات و نیازها بهره برده و آنها را تکامل بخشیده­ است. این پژوهش، به بررسی تزئینات سه دیوارنگاره (چوگان، شکار و بزم) در دو بنای شاخص عهد صفوی؛ خانه پیرنیا (کاخ نائین) و کاروان‌سرای گنجعلیخان، می ­پردازد. از آنجایی که این بناها نقوشی با مضامین مشابه داشته و در بازه زمانی نزدیک به هم ساخته شده­ اند، این سؤالات مطرح شده که چه وجوه اشتراک و افتراقی در عناصر تزئینی آنها وجود دارند؟ و آیا می­ توان نقوش دیوارنگاره ­های این دو بنا را تحت تأثیر یک الگوی واحد دانست؟ تاکنون، مطالعات اندکی در این مقوله صورت گرفته، خصوصاً در مورد دیوارنگاره‌های کاروان‌سرای گنجعلیخان، و با توجه به اینکه این دیوارنگاره ­ها آسیب بسیار زیادی دیده­ و تا کنون بررسی نشده­ اند، ضرورت پرداختن به معرفی و مطالعه تطبیقی گسترده در این مورد احساس می ­شود. هدف این پژوهش، بازخوانی و تحلیل نقوش مذکور بر اساس توصیف و تطبیق آنها است و علاوه بر توصیف جنبه­ های ظاهری تزئینات، سعی دارد ساختار کلی، مضامین، توصیف‌ها و جزئیات این دیوارنگاره ­ها را استخراج کرده و در قالب جداول تحلیلی و مقایسه­ ای به تصویر کشیده تا وجوه مشترک و متفاوت آنها مشخص شود و در نتیجه با بررسی میزان اشتراکات، تأثیرپذیری از الگویی واحد را بررسی می­ کند. در پژوهش پیش رو، روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی با رویکرد تطبیقی بوده که به‌منظور ارزیابی و مطالعه تطبیقی، سه مضمون از دیوارنگاره ­ها انتخاب شدند و روش گردآوری اطلاعات، به‌صورت میدانی و کتابخانه ­ای همراه با مستندنگاری است. یافته ­های پژوهش نشان می­دهند که دیوارنگاره ­های منتخب در هر دو بنا، از ساختار و ترکیب­ بندی تقریباً همسانی برخوردار بوده که یادآور سنت­های نگارگری آن دوره هستند و همچنین با توجه به رویکرد مشابه در تزئینات هر دو بنا، به نظر می­رسد الگویی مشترک در شکل­ پذیری و طراحی نقوش این دو بنا وجود دارد. M3 10.29252/mth.9.18.1 ER -