%0 Journal Article %A Pourmand, Hassan-Ali %A Ebrahimi, Sara %T Semiotic Criticism of the Works of Philippe Stark from Barthes’ View %J Motaleat-e Tatbiqi-e Honar %V 7 %N 14 %U http://mth.aui.ac.ir/article-1-843-fa.html %R %D 2018 %K Semiotics, Barthes, Philippe Starck, Product Design, %X به‌واسطه نقد متون، می‌توان به شناخت و آگاهی بیش‌تر نسبت به موضوعِ موردبررسی، دست یافت. به‌این‌ترتیب از میان انواع نقد، نقد نشانه‌شناسانه و از میان نظریات نشانه‌شناسان مختلف، نظریات بارت انتخاب شده است. بارت ادامه دیدگاه سوسور را در نشانه‌شناسی پیش گرفت و دیدگاه یک‌معنایی سوسور را ارتقا داد. او سه سطح معنایی دلالت صریح، دلالت ضمنی و اسطوره را برای نشانه تعریف کرد. با توجه به پیش‌گرفتنِ شیوه پست‌مدرن و تلاش برای استفاده از کنایه و استعاره در محصولات توسط طراحان گوناگون، بعضی از طراحان در این میان به شهرت بیش‌تری نسبت به سایرین دست‌یافته و آثار آنان بیش‌تر موردتوجه قرار گرفت. از میان این طراحان فیلیپ استارک به‌عنوان طراح شـــاخص انتخاب شده است. ســؤالی که در این پژوهــش مورد کاوش قرار گرفته این است که چه ویژگی نشانه‌شناسانه‌ای در آثار فیلیپ استارک، طراح فرانسوی، باعث ایجاد تمایز میان آنها با سایر محصولات شده و آنها را در دنیای طراحی شاخص کرده است؟ به‌این‌ترتیب، این مقاله کوششی است برای نقد، بررسی و تحلیل بخشی از آثار استارک، بر اساس این نظر که به روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی انجام گرفته و جمع‌آوری داده‌ها به‌صورت کتابخانه‌ای و اسنادی بوده است. بخشی از آثار این طراح انتخاب و از دیدگاه نشانه‌شناسی بارت مورد تحلیل قرار گرفتند؛ با توجه به بررسی‌های صورت گرفته مشاهده شد که آثار استارک تلاشی هستند برای خلق موقعیت جدید برای کاربر و فعال‌سازی ذهن او برای خلاقیت و تجربیات جدید که برای نیل به این هدف، او از جابه‌جا کردن سطوح معنایی مدنظر بارت در نشانه‌شناسی بهره گرفته است. %> http://mth.aui.ac.ir/article-1-843-fa.pdf %P 31-42 %& 31 %! %9 Research %L A-10-1357-1 %+ Faculty of art and architecture, Tarbiat Modares University, Tehran,Iran %G eng %@ 2345-3842 %[ 2018