Jahani M, choobari L. (2015). A Comparative Study of Kurgani Stripes’ Pattern in the Kilim of Shahsavan Tribe and the Kilim of Sedentary People of Ardebil Province in the Late Qajar Time.
mth.
5(9), : 7
URL:
http://mth.aui.ac.ir/article-1-55-fa.html
جهانی مهدی، چوبداری لیلا. مطالعه تطبیقی طرح مُحَرمات کورگانی در گلیم ایل شاهسون با گلیم اقوام یکجانشینِ استان اردبیل در اواخر دوره قاجار نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1394; 5 (9) :93-79
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-55-fa.html
1- کارشناسارشد پژوهش هنر، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز. ، me_jahani@yahoo.com
2- کارشناسارشد فرش، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
چکیده: (1733 مشاهده)
شاهسونهای مغان که وارثان فرهنگ و هنر آسیای مرکزیاند؛ در هنرها و صنایع دستی خود هم از اصالتهای اجدادی خویش و هم از فرهنگ و تمدنهای همجوار تأثیراتی را پذیرفتهاند. آنها همگام با مهاجرت و گسترش سرزمینهای ییلاقی خود از همکاری و همفکری هنرمندانی که با ایشان برخورد داشتهاند؛ در تولید، پردازش و توزیع نقشمایهها و آرایههای تزئینی بهرههای فراوان بردهاند. بهطوریکه سهم هنرمندان هر سرزمین بهوضوح در تولیداتشان دیده میشود. تبادلاتِ فرهنگی شاهسونها، در اواخر دوره قاجار وارد مرحلهای تازه گردید. این تغییرات در نحوه پرداختن به نقوشِ دستبافتهها بهویژه در زیراندازهای گلیمی، ملموستر از سایر حوزههای فرهنگی و هنریشان دیده میشود. تحقیق حاضر با مقایسه طرح محرمات کورگانی در گلیمهای شاهسون با اقوام یکجانشین که در اواخر دوره قاجار و در سطح استان اردبیل بافته شدهاند؛ درپی پاسخ به این پرسش اصلی است که خصلتهای تصویری هریک از آنها چگونه است و دارای چه وجوه اشتراک و افتراقی هستند. لذا هدف نوشتار حاضر، شناخت و تحلیل ویژگیهایی است که موجب تمایز و تشابه این آثار شده است. تحقیق پیشِرو، حوزه مطالعات کیفی را دربر میگیرد و باتوجهبه ماهیت تطبیقی این پژوهش روش انجام آن، توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات متن از دو طریق: اسنادی و میدانی گردآوری شدهاند. تحلیلهای تصویری نیز با اشاره به 8 نمونه شاخص و 16 نمونه تطبیقی از جزئیات نقش، صورت پذیرفته است.
یافتههای تطبیقی نقوش، بیانگر آن است که شاهسونها درزمینه ترکیببندی طرح و سادهسازی نقوش از یکجانشینان تأثیر پذیرفتهاند. ازطرفی، تأثیرگذاری آنها بیشتر از حیث آذینگری و تزئیناتِ پرکار بوده است. عوامل اقتصادی، اقلیمی، اجتماعی و مهاجرتهای ایلی نقشی اساسی در چگونگی این دادوستدها داشتهاند.
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی