دوره 6، شماره 11 - ( 6-1395 )                   دوره 6 شماره 11 صفحات 84-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nayebzadeh R, samanian S. Dragon Motif and Concept in the Iranian and Chinese Textures (With an Emphasis on Safavid Era in Iran and the late Ming and Early Qing Eras in China). mth 2016; 6 (11) :69-84
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-492-fa.html
نایب زاده راضیه، سامانیان صمد. نقش و مفهوم اژدها در بافته های ایران و چین با تأکید بر دوره صفوی ایران و اواخر دوره مینگ و اوایل چینگ چین. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1395; 6 (11) :69-84

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-492-fa.html


1- صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان ، razieh.nayebzadeh@gmail.com
2- دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران
چکیده:   (9242 مشاهده)

بافتههای ایران در دوره صفوی، از پدیدههایی چون نمادگرایی و اسطوره بهره بردهاند. بافتهها مزین به نقوشی هستند که بیشتر آنها دربردارنده اعتقادات و اندیشههای ایرانی است که در گذر زمان، مفاهیم را در درون خود نگه داشتهاند. در این میان، اژدها یکی از این نقوش نمادین است که سابقه حضورش در قدیمیترین منابع ادبی ایران دیده میشود و در این سرزمین، از اژدها بهعنوان نمادی از بدی و شر یاد شده است. ازطرفی، چین سرزمین اژدهاست و این نقش در اکثر هنرهای چین، حضوری پررنگ دارد. این نوشتار، مطالعه تطبیقی نقش و مفهوم اژدها در بافتههای ایران در دوره صفوی و بافتههای چین در اواخر دوره مینگ و اوایل چینگ را بهعنوان هدف، موردبررسی قرار میدهد؛ و مبتنیبر روش تطبیقی–  تاریخی است. روش گردآوری دادهها مطالعاتکتابخانهای است که با رویکردی تحلیلی- توصیفی انجام میشود. پژوهش حاضر برآن است که به این پرسش پاسخ دهد: نقش اژدها در بافتههای دو حوزه ایران و چین، چه تفاوتها و شباهتهایی دارد؟ نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که حضور اژدها در بافتههای ایران اغلب با مفاهیمی چون نبرد خیر و شر، نور و تاریکی و گاه به حضوری طبیعی به مفهوم تجمعی از حیوانات در طبیعت تعبیر میشود. اژدهایی که باید برای رسیدن به نور با آن جنگید و بهنوعی پیروزی قهرمان منوط به کشتن اژدهاست؛ و این نبردِ نمادینِ خیر و شر موردی است که در بافتههای عصر صفوی بهوفور دیده میشود. حضورش اکثراً بهصورت جدال یا تقابل است و فرمی مارگونه و تدافعی دارد و در کنار اسلیمی، ختایی و سایر نقشها در بافتههای شکارگاهی و جانوری در زمینه، دیده میشود. این در حالی است که اژدهای چینی اساساً همان امپراتور است و پیوسته تداعیگر قدرت و درعینحال، حضورش موجب برکت و سعد است و عنصری اصلی و نمادین در بافتههای چین شناخته میشود؛ اژدهایی که از رو بهرو، با چهرهای پیروزمندانه و غالب، تصویر میشود. مسلماً باتوجه به این تفاوتها در مفهوم نمادین اژدها، در دو حوزه، نمونههای افتراق در زمینه بافتهها بیشتر نمودار میشود.

متن کامل [PDF 838 kb]   (3477 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb