1- کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
2- دانشیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان. ، fadaei51@gmail.com
چکیده: (148 مشاهده)
مام وطن را میتوان الگوی بنیادینی در باشندگی یک جامعه دانست که تبار آن در پیوند به حافظه جمعی باز میگردد. در امتداد توجه به انگاره هایی همچون توجه به حافظه جمعی، گذشته تاریخی و حسرتخواری برای گذشتهای حسرت بار بود که در اواخر قرن هجدهم منجر به بوجود آمدن جنبش «رمانتیسم» در غرب گردید که عناصر و سویههایی را برساخت که تاریخ معاصر جهان را به شدت متاثر از خود کرد؛ عناصری نظیر هویت طلبی، هویت ملی، ملت باوری و با نگاهی دقیقتر و عمیقتر میتوان همه این مفاهیم را منبعث از نوعی نگاه بشری به اساطیر و حافظه جمعی و مفهوم «مام وطن» دانست. از این منظر این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با استفاده از اسناد کتابخانهای درصدد پاسخگویی به این پرسش بوده است که مفهوم «مام وطن» در فیلم «آینه» و «باشو، غریبهای کوچک» چه اشتراکاتی دارد و چگونه نمود پیدا میکند؟ و در پاسخ به این پرسش به اشتراکاتی نظیر تاکید بر گذشته تاریخی، هویت ملی، پرداخت محوری شخصیت مادر، نمادپردازی، حضور غایب پدر، اهمیت به عاطفه کودک، القای مفهوم سلامت بازیافته و تکنیک فیلمبرداری نزدیک به هم مواجه هستیم و هدف اصلی از نگارش این پژوهش بررسی مفهوم مام وطن و اشتراکات آن در این دو فیلم میباشد. در نتیجه اگر چه به نظر میرسد سینمای تارکوفسکی و بیضایی در نگاه کلی شباهتی به هم ندارند، اما در این دو فیلم هر دو فیلمساز متاثر از سویههای جنبش رمانتیسم و همچنین ریشههای فرهنگی و شرایط سیاسی خویش در نشان دادن مفاهیمی نظیر وطن، مادر، هویت طلبی و گذشته تاریخی به هم نزدیک میشوند.
شمارهی مقاله: 8
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی