دوره 14، شماره 28 - ( 7-1403 )                   دوره 14 شماره 28 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani L, Dadashi I, Tahoori N. (2024). comparative study of Seyyed Hossein Nasr and Annemarie Schimmel's views on the spiritual aspects of Islamic Calligraphy. mth. 14(28), : 1
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-2017-fa.html
رحمنی لیلا، داداشی ایرج، طهوری نیر. مطالعۀ تطبیقی آرای سیدحسین نصر و آنه ماری شیمل دربارۀ ابعاد معنوی خوشنویسی اسلامی نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1403; 14 (28)

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-2017-fa.html


1- دانشجو دکتری پژوهش هنر، دانشکدۀ عمران، معماری و هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
2- استادیار، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران. ، dadashu@art.ac.ir
3- استادیار، دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
چکیده:   (588 مشاهده)
سیدحسین نصر و آنه‌ماری شیمل هر دو نزد اهل تحقیق شناخته ‌شده‌اند و هر دو مباحثی دربارۀ خوش‌نویسی اسلامی نگاشته­ اند که مورد توجه پژوهشگران حوزۀ هنر اسلامی بوده است. نصر در شمار فیلسوفان سرشناس معاصری است که منادی فلسفۀ جاویدان است و در برابر او شیمل فیلسوف و محققی است که در شمار پدیدارشناسان هرمنوتیک شناخته می‌شود. هر دو محقق در حوزه معنویت اسلامی تحقیقات مهمی دارند که مرجع پژوهش‌های دانشگاهی است. در نگاه نخست به نظر می‌آید این دو دانشمند در یک دسته‌بندی قرار دارند، لیکن تدقیق و ژرف‌نگری در آثارشان تفاوت‌ها و تشابه‌هایی را آشکار می‌کند که می‌شود آن را نمونه‌ای از تقارب و تباعد مناظر پدیدارشناختی و فلسفۀ جاویدان دانست. هدف تحقیق، تطبیقِ آرای نصر و شیمل درباره خوش‌نویسی و ابعاد معنوی آن است. پرسش این است: تفاوت و تشابه آرای نصر و شیمل درباره وجوه معنوی خوش‌نویسی اسلامی در چیست؟ تقارب و تباعد آرای ایشان تا چه حد است؟ این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و تطبیقی است و شیوۀ جمع­ آوری اطلاعات، کتابخانه­ ای است. نتایج بحث حاکی است علیرغم مطالعه کیفی و معنایی و تشابه در پافشاری بر کارکرد نمادین و معنوی خوش‌نویسی اسلامی در تحقیقات هر دو محقق، با توجه به این­که رویکرد شیمل بر بافت فرهنگی، تکامل تاریخی و تحقیقات بین‌رشته‌ای تأکید دارد، نتیجۀ مطالعات وی به تفسیر مبتنی­بر اذهان و تجربۀ انسان­ها در جوامع اسلامی تکیه دارد. در­حالی ­که رویکرد نصر بیشتر مبتنی ­بر تفاسیر متافیزیکی است که سرچشمۀ اصلی سنت و عامل رسیدن به کمال و درک زیبایی است؛ ازاین­رو، نصر بر جنبه‌های متافیزیکی و کیهانی خوش‌نویسی که ریشه در آموزه‌های قرآنی و وحیانی اسلام و نیز فلسفۀ اسلامی دارد، تأکید می­کند؛ درحالی­که تمرکز شیمل در مطالعۀ خوش‌نویسی عمیقاً با تظاهرات عرفان اسلامی و بافت فرهنگی مسلمانان در هم آمیخته است.
شماره‌ی مقاله: 1
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb