دوره 14، شماره 27 - ( 1-1403 )                   دوره 14 شماره 27 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Monjezi N. (2024). Title: A comparative study of the works of Le Corbusier and Zaha Hadid with regard to convergent and divergent Guilford's theory in architectural design. mth. 14(27), : 6
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-2000-fa.html
منجزی نورمحمد. مطالعه تطبیقی آثار لوکوربوزیه و زاها حدید براساس نظریه‌ی واگرا و همگرا گیلفورد در طراحی معماری نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1403; 14 (27)

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-2000-fa.html


استادیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور، دزفول. ، monjezi@jsu.ac.ir
چکیده:   (5887 مشاهده)
 در برخی از آثار به جای مانده‌ی معماری، رویکردی طولی و در برخی دیگر رویکردی عرضی مشاهده می‌شود. در رویکرد طولی معماران آثار خود را با تفاوت و تمایز قابل توجه بوجود آورده‌اند؛ اما معماران گروه دوم با توجه به تنوع آثار، تفاوت و تمایز چشمگیری در تولید آثار خود نداشته‌اند. گسترش حوزه‌ تفکر معماری از طریق بسط نظریه تفکر خلاق (تفکر واگرا و همگرا) گیلفورد و همچنین افزایش امکان تصمیم‌گیری در تولید معماری تأثیرگذار، هدف‌های اصلی این تحقیق هستند. رسیدن به هدف‌های تعیین شده در درجه نخست مستلزم اثبات این فرضیه است که خلاقیت معماری در فرآیند تولید اثر، با گرایش حداکثری توسط یکی از دو روش تفکر خلاق پیوسته یا گسسته به ترتیب در طول و عرض فرآیند تفکر خلاق روی می‌دهد. روش تحقیق بر اساس هدف، بنیادی، و براساس یافته‌ها، توصیفی- پیمایشی است. برای اثبات فرضیه، پنج بنا از آثار لوکوربوزیه و زاها حدید تحت معیارهای اصلی فرم و شکل با هم تطبیق داده شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که نظریه تفکر خلاق قابل تغییر و تبدیل در عرصه‌ی معماری با تفکیک تفکر واگرا و همگرا است. بنابراین در خلاقیت گسسته مبتنی بر تفکر واگرا، طراح تأمل چندانی برای تکرار محصول بوجود آمده ندارد و به زودی از آن جدا شده و به خلق محصولی دیگر همت می‌گمارد؛ به طوری که محصول جدید در تفاوت و تمایزی قابل توجه نسبت به محصول قبلی شکل می‌گیرد. در حالی که در خلاقیت پیوسته مبتنی بر تفکر همگرا، نوعی از هیجانات ذهنی روی می‌دهد؛ که متعاقب آن طراح به نکات جدید و قابل ارایه دست می‌یابد. در این نوع از خلاقیت، هسته‌ی اصلی تفکر به صورت ثابت در همه منظرها به روشنی خود را نشان می‌دهد؛ در حالی که مناظر بطور محسوس اما تلویحی با یکدیگر تفاوت دارند. تحقیق تمایز و تفوق حداکثری تفکر واگرا (خلاقیت گسسته) در آثار لوکوربوزیه را بر تفکر همگرا (خلاقیت پیوسته) در آثار زاها حدید آشکار می‌کند.
شماره‌ی مقاله: 6
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماری و ....

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.