1. آرناسون، ی. ه. (1367). تاریخ هنر مدرن (نقاشی، پیکرهسازی و معماری). ترجمه محمدتقی فرامرزی، چاپ اول، تهران: نگاه.
2. آژند، یعقوب (1387). مکتب نگارگری هرات. چاپ اول، تهران: فرهنگستان هنر.
3. افشارمهاجر، کامران و بهشتی، طیبه (1394). چگونگی روند ترکیببندی در نگارههای ایرانی (مورد پژوهشی: نگاره بازی شطرنج بوزرجمهر و سفیر هند از نسخه خطی شاهنامه بایسنقری). آینه میراث، دوره 13 (2)، 32-9.
4. افشارمهاجر (1394). گواه نظام شبکهای در ترکیببندی نگارههای نسخه خطی شاهنامه بایسنقری. هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی، دوره 20 (4)، 47-39.
5. السعید، عصام و پارمان، عایشه (1399). نقشهای هندسی در هنر اسلامی. ترجمه مسعود رجبنیا، چاپ هفتم، تهران: سروش.
6. بروک، اریک (1398). آموزش گامبهگام طرحهای هندسی اسلامی. ترجمه سونیا رضاپور، چاپ اول، تهران: یساولی.
7. بهرامیان، رعنا؛ هاشمی زرجآباد، حسن؛ زارعی، علی و پایدارفرد، آرزو (1395). بازشناسی تناسبات طلایی در نگارههای کمالالدین بهزاد (مطالعه موردی: نگاره ساخت مسجد جامع سمرقند). نگارینه هنر اسلامی، (10)، 31-16.
8. پاکباز، رویین (1381). در جستوجوی زبان نو: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید. چاپ سوم، تهران: نگاه.
9. پاکباز، رویین (1384). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. چاپ چهارم، تهران: زرین و سیمین.
10. پیرنیا، محمدکریم (1383). سبکشناسی معماری ایران. چاپ سوم، تهران: معمار.
11. حاتمی، شهریار (1400). نهان بر عیان: مهندسی تصویر در نگارگری ایران سده هشتم تا یازدهم ه.ق. چاپ اول، تهران: موزه هنرهای معاصر.
12. حاجیزاده، محمدامین؛ بیدختی، محمدعلی و عظیمینژاد، مریم (1398). پژوهشی بر آرایههای هندسی موجود در نگارههای شاهنامه بایسنقری. نگارینه هنر اسلامی، دوره 6 (17)، 86-74.
13. حسینیراد، عبدالمجید (1384). شاهکارهای نگارگری ایران. چاپ اول، تهران: موزه هنرهای معاصر.
14. حکمی، شیرین (1377). دیوید هاکنی و عکاسی شهودی. هنر، (36)، 119-104.
15. زارعی فارسانی، احسان و قاسمی، مریم (1396). ساختار منحنی نگارههای ایرانی بر زمینههای معمارانه. پژوهش در هنر و علوم انسانی، (4)، 84-75.
16. سوارکوب، مهناز (1398). «مطالعه تطبیقی الگوهای هندسه پنهان در نگارگری مکتب شیراز و هرات». پایاننامه کارشناسیارشد، مؤسسه آموزش عالی هنر، شیراز.
17. سهرابی نصیرآبادی، مهین و سالور، ندا (1395). مقایسه نگاره کشته شدن ارجاسب در روییندژ بهدست اسفندیار با دیگر نگارههای شاهنامه بایسنقری. جلوه هنر، (16)، 95-79.
18. سیدعباسزاده، میرمحمد (1380). روشهای عملی تحقیق در علوم انسانی. چاپ اول، ارومیه: دانشگاه ارومیه.
19. سیدیوسف، حسین (1390). رساله جلدسازی (طیاری جلد). چاپ اول، تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
20. شاهسوندی، شیده (1391). «بررسی هندسه پنهان در نگارههای هفتگنبد بهرام، اثر شیخزاده». پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه هنر اصفهان.
21. صادقزاده، رضوان (1397). «ساختار بصری و عملکرد آن در نقاشی مکتب هرات». پایاننامه دکتری تخصصی، دانشگاه هنر اصفهان.
22. صالحیکیا، مریم و شاکری، میترا (1399). سیر تحول کتیبهنگاری در بناهای سلطنتی از اواخر دوره ایلخانی تا اوایل صفوی براساس نگارههای سه نسخه شاخص شاهنامه فردوسی. پژوهشهای باستانشناسی ایران، دوره 10 (26)، 162-141.
23. عدل، شهریار (1379). هنر و جامعه در جهان ایرانی (بخش دو: یک جفت کاشی دوآتشه یادبود از کاشان مورخ سال 711 ق. پیمانهها و خطوط تصحیح و تنظیمکننده در نقاشی شرقی). ترجمه ژاله کهنموییپور، تهران: توس.
24. فدایی، فرزانه (1395). شناخت نظام هندسی پنهان در ساختار ترکیببندی نقاشی ایرانی، مطالعه موردی: نگارهای از نسخه ظفرنامه تیموری. نخستین همایش بینالمللی هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی با تأکید بر هنرهای روبهفراموشی. اصفهان، (1)، 23-1.
25. فدایی، فرزانه (1395). شناخت نظام هندسی پنهان در ساختار ترکیببندی نقاشی ایرانی. کنگره بینالمللی زبان و ادبیات. مشهد، (1)، 23-1.
26. فردوسی، ابوالقاسم (1386). شاهنامه. چاپ سوم، تهران: هرمس.
27. قاضیزاده، خشایار (1382). هندسه پنهان در نگارههای کمالالدین بهزاد. خیال، (6)، 29-4.
28. کپس، جئورگی (1392). زبان تصویر. ترجمه فیروزه مهاجر، چاپ یازدهم، تهران: سروش.
29. کریچلو، کیت (1390). تحلیل مضامین جهانشناختی نقوش اسلامی. ترجمه حسن آذرکار، تهران: حکمت.
30. کنبی، شیلا (1391). نقاشی ایرانی. ترجمه مهدی حسینی، چاپ پنجم، تهران: دانشگاه هنر.
31. گری، بازیل (1369). نقاشی ایران. ترجمه عربعلی شروه، چاپ اول، تهران: عصر جدید.
32. ملکپائین، علی و چانگهونگ، ژانگ (1398). بررسی هندسه پنهان در مکتب نگارگری هرات با تأکید بر نگاره به لشکر نمودن اسکندر سخن گوشهنشینان را. نگره. دوره 14(52)، 23-5.
33. محقق، حمزه؛ فلاح زواره، زهرا؛ ترکاشوند، عباس و فیضی، محسن (1400). کاربرد هندسه نقوش اسلامی در ارتقاء کارکرد نور در نماهای متحرک. پژوهشهای معماری اسلامی، سال9 (32)، 192-171.
34. مراثی، محسن (1373). «هندسه بنیادی در نگارههای ایرانی». پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
35. نجیباوغلو، گلرو (1398). هندسه و تزیین در معماری اسلامی. ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی، چاپ سوم، تهران: روزنه.
36. نظرلی، مائیس (1390). جهان دوگانه مینیاتور ایرانی. ترجمه عباسعلی عزتی، چاپ اول، تهران: فرهنگستان هنر.
37. هاشمی، غلامرضا (1400). بررسی تطبیقی پارادایم قاب در نقاشیهای هفتاورنگ فریر و شاهنامه شاهتهماسبی و تحلیل آن براساس نظریه بازتاب. هنر خراسان، (2)، 32-15.
38. هافتمان، ورنر (1385). اندیشه و کار پل کلی. ترجمه محسن وزیریمقدم، چاپ دوم، تهران: سروش.