دوره 5، شماره 10 - ( 12-1394 )                   دوره 5 شماره 10 صفحات 96-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- پژوهش هنر، دانشگاه مازندران
2- دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران ، . f.mahmoudi@umz.ac.ir
چکیده:   (7157 مشاهده)

از نخستین منظومههای داستانی فارسی مصور که در قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم سروده شده، تنها یک اثر به نام ورقه وگلشاه موجود است. این منظومه، مجموعهای است که باید آن را مظهر آمیزه عشق و حماسه دانست. اولین منابع مانوی که به‌‌دست محققان رسیده، مربوط به منطقه تورفان در شرق آسیای مرکزی است که معلوم شده غنیترین منبع متون هنر مانوی است. دو سبک مشخص در نقاشیهای مانوی تورفان دیده میشود: 1. سبک آسیایی بهویژه سبک ایرانی که در نگارگری دوره اسلامی قابل مشاهده است 2. سبک چینی که در پارچهها و نقاشیهای دیواری چین وجود دارد. هدف این مقاله، بررسی تداوم ویژگیهای نقاشی مانوی در تورفان در نگارگری ورقهوگلشاه در دوره سلجوقی است. بدینمنظور، نگارههای ورقهوگلشاه با نقاشیهای تورفان مورد تطبیق قرار گرفتهاند. از میان 71 نگاره ورقه و گلشاه، چند نگاره که کمتر مخدوش شدهاند، بهمنظور شناخت ویژگیهای نگارگری دوران سلجوقی درنظر گرفته شدهاند. سوال اصلی تحقیق این است که چه عناصری از نقاشیهای مانویان در دوره سلجوقی و در نگارههای ورقه و گلشاه وجود داشته است. روش تحقیق، توصیفی– تحلیلی و جهت اثبات فرضیهها، ملزم به تطبیق عناصر تصویری بوده است.

پس از تطبیق نگارههای ورقه و گلشاه با نقاشیها و دیوارنگارههای یافتشده در تورفان، چنین بهدست آمد که استمرار نقوش، بنمایهها، عناصر و تزئینات بهکاررفتهشده در نقاشیها، چهرهها، حالات پیکرهها و پوشاک دیوارنگارههای مانوی بر نگارههای پس از اسلام در دوره سلجوقی و نگارگری منظومه ورقه و گلشاه که در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته، کاملاً مشهود است.

متن کامل [PDF 1775 kb]   (7574 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.