1- دانشیار، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س) ، تهران.
2- کارشناسیارشد هنر اسلامی، دانشگاه کاشان. ، bahmani_s7@yahoo.com
3- مربی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز.
چکیده: (1819 مشاهده)
با توجه به خلل نسبی علمی- تحقیقاتی در زمینۀ شناخت و بررسی نمادهای به کار رفته روی سفالینههای مناطق باستانی و تاریخی تمدن ایران و برای یافتن پاسخ این سؤال که نمادهای به کار رفته در سفالینههای مناطق مختلف در دورهای تاریخی از نظر ترسیم و مفهوم بکارگیری آنها روی ظروف دارای چه وجوه مشترکی هستند، این پژوهش انجام گرفته است. آنچه به عنوان هدف در این مقاله دنبال میشود، بررسی تصویری و مفهومی نمادهای انسانی و حیوانی موجود در سفالینههای مکشوفه در سه منطقۀ تل باکون فارس، تپهسیلک کاشان و تپه گیان نهاوند با رویکردی تطبیقی است. روش تحقیق به کار گرفته شده در پژوهش حاضر تحلیلی- توصیفی است. اطلاعات آن نیز با انجام تحقیقات میدانی و مطالعات کتابخانهای جمعآوری شده است. حاصل این پژوهش بازنمایی تحلیلی وجوه اشتراک و افتراق نمادهای مشترک در این سه منطقه است که نشان میدهد از نظر ترسیمی نمادهای موجود در سفالینههای تل باکون بسیار پیچیده، متنوع و ماهرانه و نمادهای موجود بر سفالینههای تپه سیلک مسبّک و نزدیک به طبیعت ترسیم شده است. همچنین نمادهای سفالینههای تپه گیان حدفاصل نمادهای سیلک و باکون است و از نظر مفهوم بکارگیری، بیشتر نمادها ریشه در فرهنگ و تمدن مردمان این مرز و بوم داشته است. بطور کلی نمادهای به کار رفته در سفالینههای تل باکون فارس و تپههای سیلک کاشان و گیان نهاوند با وجود فواصل جغرافیایی این سه منطقه، از نظر ترسیم و مفهوم بکارگیریشان روی ظروف دارای اشتراکات فراوانی هستند.
شمارهی مقاله: 1
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای کاربردی