Volume 11, Issue 21 (5-2021)                   mth 2021, 11(21): 35-53 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeeli M, Sheikhi A. Studying inscriptions and decorations of Zand and Qajar talismanic shirts preserved in Iranian museums. mth. 2021; 11 (21) :35-53
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1650-en.html
1- Master of Handicrafts, Faculty of Applied Arts, University of Art, Tehran, Iran.
2- Assoc Professor, Faculty of Applied Arts, University of Art, Tehran, Iran. , a.sheikhi@art.ac.ir
Abstract:   (1732 Views)
Victory garments or talismanic shirts, are a special kind of clothing and covering that all date back to the 9th AH/15th AD centuries. Their most prominent feature is the widespread use of sacred texts in the form of inscriptions and calligraphy. In addition to inscriptions, various motifs, symbols and amulets are also used in this garment. The production of these garments started from the Safavid period, in Iran, and continued in different forms during the Zand and Qajar eras. This study is descriptive-analytical and data have been collected based on library research and field studies. This investigation intends to answer the following question: What features do the Zand and Qajar talismanic shirts have regarding the visual structure and content? The main purpose of this article is to study the visual and content structure of the Zand and Qajar talismanic shirts which are available in domestic museums and analyzing and interpreting them based on the political, social and cultural conditions. By analyzing the Zand and Qajar talismanic shirts available in Iranian museums, it was found that the content of the inscriptions and the symbols used in the garments were related to each other. Their contents include a variety of sacred texts, symbols and magical square and each of them represents victory, overcoming enemies and protection against all kinds of disasters and shows that the main purpose of producing talismanic garments was probably to help win the battlefield. The political, social, and cultural conditions that had an effect on the Zand and Qajar era, and also factors such as: religion, legitimacy, and archaism are among the most influential factors affecting the available samples. Accordingly, in addition to using calligraphy as a dominant decorative means, the use of historic symbols is the most important shared aspect of these products and the major difference among them lies in the way the garments were designed, the amount of inscription used in comparison to design, and the way decorations were implemented.
Full-Text [PDF 1790 kb]   (32 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Visual Arts

References
1. قرآن کریم (1373). ترجمه ناصر مکارم شیرازی، چاپ دوم، تهران: مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
2. افروغ، محمد (1390). مضامین و عناصر شیعی در هنر عصر صفوی با نگاهی به هنر قالی‌بافی، نگارگری و فلزکاری. مطالعات ایرانی، سال دهم (20)، 52-25.
3. ابن خلدون، عبدالرحمن (1336). مقدمه ابن خلدون. ترجمه محمد پروین گنابادی، چاپ اول، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
4. اِسکارچیا، روبرتو (1376). هنر صفوی، زند، قاجار. ترجمه یعقوب آژند، چاپ اول، تهران: مولی.
5. بهشتی‌پور، مهدی (1343). تاریخچه صنعت نساجی ایران (از دوره افسانه‌ای تا پایان دوره صفویه). چاپ اول، تهران: اکونومیست.
6. پوپ، آرتور آپم و آکرمن، فیلیس (1387). سیری در هنر ایران (از دوران پیش از اسلام تا امروز). ترجمه زهره روح‌فر، زیر نظر سیروس پرهام، جلد پنجم، تهران: علمی و فرهنگی.
7. پوپ، آرتور اپهام؛ آکرمن، فیلیس و شرودر، اریک (1384). شاهکارهای هنر ایران. اقتباس، تصحیح و ترجمه پرویز ناتل خانلری، تهران: علمی و فرهنگی.
8. تناولی، پرویز (1356). قالیچه‌های شیری فارس. چاپ اول، تهران: دانشگاه تهران.
9. تناولی، پرویز (1385). طلسم: گرافیک سنتی ایران. چاپ دوم، تهران: بن گاه.
10. جابز، گرترود (1370). سمبل‌ها. ترجمه محمدرضا بقاپور، چاپ اول، تهران: جهان نما.
11. جاویدنیا، نسرین (1387). کتابت بر البسه دوره صفوی. مجموعه مقالات هنرهای صناعی. به کوشش بهنام صدری. تهران: فرهنگستان هنر. 274-267.
12. چیت‌ساز، محمد رضا (1379). تاریخ پوشاک ایرانیان از ابتدای اسلام تا حمله مغول. چاپ اول، تهران: سمت.
13. خزایی، محمد (1381). نقش شیر در هنر اسلامی. مطالعات هنرهای تجسمی، سال پنجم (17)، 57-54.
14. دادور، ابوالقاسم (1390). شیر در فرهنگ و هنر ایران. مطالعات هنرهای تجسمی، 2 (2)، 32-17.
15. راوندی، مرتضی (1359). تاریخ اجتماعی ایران. چاپ اول، جلد دوم، تهران: امیرکبیر.
16. روح‌فر، زهره (1380). پیراهن نادعلی یا جامه فتح. کتاب ماه هنر، سال چهارم (31 و 32)، 36-34.
17. روح‌فر، زهره (1380). نگاهی بر پارچه‌بافی دوران اسلامی. تهران: سمت.
18. زکی محمد، حسن (1320). صنایع ایران بعد از اسلام. ترجمه محمد علی خلیلی، چاپ اول، تهران: اقبال.
19. سیوری، راجر (1372). ایران عصر صفوی. ترجمه کامبیز عزیزی، چاپ اول، تهران: مرکز.
20. شمیم، علی اصغر (1370). ایران در دوره سلطنت قاجار. چاپ سوم، تهران: علمی.
21. شوالیه، ژان و گربران، آلن (1385). فرهنگ نمادها. ترجمه و تحقیق سودابه فضائلی، چاپ اول، جلد چهارم، تهران: جیحون.
22. طالب‌پور، فریده (1392). تاریخ پارچه و نساجی ایران. چاپ اول، تهران: مرکب سفید.
23. طاهری، صدرالدین (1391). کهن‌الگوی شیر در ایران، میانرودان و مصر باستان. نشریه هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، 2 (49)، 93-89.
24. فتحی، لیدا (1386). خط‌نوشته‌ها روی پارچه‌های دوره اسلامی. مدرس هنر، 2 (2)، 75-63.
25. کفیلی، حشمت (1384). "پیراهن رزم موزه آستان قدس". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، الهیات. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز.
26. کفیلی، حشمت (1388). پیراهن رزم گنجینه سلاح آستان قدس رضوی: آیینه‌ای در برابر اعتقادات گذشتگان. شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 1 (2)، 14-1.
27. گودرزی، مرتضی (1388). آیینه خیال: تجزیه و تحلیل و بررسی نقوش و تزئینات در هنر دوره قاجار. چاپ اول، تهران: سوره مهر.
28. مکارم شیرازی، ناصر (1395). کلیات مفاتیح نوین. ترجمه هاشم رسولی محلاتی، چاپ چهلم، قم: امام علی بن ابی‌طالب.
29. موزه ملک (1398). تهران، آرشیو موزه (0000.09.00035).
30. موزه ملی قرآن (1398). تهران، آرشیو موزه (-).
31. ودایی، شادی (1394). "بررسی نقوش تعویذها و طلسم‌ها از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تصویرسازی. تهران: دانشگاه هنر.
32. هال، جیمز (1383). فرهنگ نگاره‌ای نمادها. ترجمه رقیه بهزادی، چاپ دوم، تهران: فرهنگ معاصر.
33. یاحقی، محمد جعفر (1369). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی. چاپ اول، تهران: سروش.
34. Alexander, David (1992). The arts of war: Arms and Amour of the 7th to 19th Centuries (The Nasser D. Khalili Collection of Islamic Art – Volume 21). NewYork: The Nour Foundation.
35. Atil, Esin (1987). The Age of Sultan Suleyman the Magnificent. Washington DC: National -Gallery of Art.
36. Castaneda, Alison (2018). The exploration of an Islamic Talismanic Shirt in the Collection of The GWU Museum/The Textile Museum. https://museum.gwu.edu/search/talismanic%2Bshirt (Retrieved 13 July 2018).
37. Gruber, Christian (2010). The Islamic Manuscript Tradition. Ten centuries of Book Arts in Indiana University Collections. Indiana: Indiana University press.
38. Maddison, Francis & Smith, Emilie Savage (1997). Science, tools and Magic (The Nasser D. Khalili Collection of Islamic Art – Volume 12 – Part one). New York: The Nour Foundation.
39. Rogers, J.M & Ward, R.M. (1988). Suleyman the magnificent. New York: Wellfleet Press.
40. URL 1: https:// www.metmuseum.org/art/collection/search/453498, (access date: 2019/12/03).
41. URL 2: https://filslisibles.blogspot.com/favicon.ico, (access date: 2019/12/03).
42. URL 3: http://collections.vam.ac.uk/item/O364510, (access date: 2019/12/03).
43. URL 4: https://collections.vam.ac.uk/item/O364510/shirt/, (access date: 2020/07/22).
44. URL 5: https://khgm.razavichto.ir/FtpHost/0/ImageGallery/636415902515434764.jpg (access date: 2019/12/03).
45. URL 6: https://museum.razavi.ir/fa/57300, (access date: 2019/12/03).

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb