Volume 11, Issue 21 (5-2021)                   mth 2021, 11(21): 1-14 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoubdel H, Nazeri A. Gender Representation in the Painting and Photography during the Naseri Era based on John Szarkowski's Theory. mth. 2021; 11 (21) :1-14
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1548-en.html
1- Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Isfahan University of Art, Iran.
2- Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Isfahan University of Art, Iran. , a.nazeri@aui.ac.ir
Abstract:   (3681 Views)
The visual art of the Naseri era is a mixture of the painting tradition of the first Qajar school and the confrontation with modern Western achievements, including the new medium of photography. In fact, the conceptual basis of the visual arts of this period can be seen as the product of the interaction of different forces that affect the issue of representation as well as the representation of gender. Although the representation of the human body and its gendered meanings is still a major concern in the visual art of the Nasserite era, these representations are fundamentally different from those of earlier periods. The main question of this research is to investigate the quality of gender representation in painting and photography of the Naseri period and the differences in essence of these two representation systems in presenting the image of gender. To answer this question, descriptive-analytical method as well as historical comparison has been used and to formulate and analyze the special capabilities and possibilities of photographic image in order to represent gender differently than painting, Szarkowski's ontological theory has been adopted. The statistical population of study are court portraits of the era of Fath Ali Shah and the collection of paintings and photographs of the period of Nasser al-Din Shah that are exemplary and have a prominent representation of gender. Findings show photography introduced a new system of representation of gender in the period, which has no precedent in Iranian painting. The camera provided a picture of gender through coordinates such as engaging with the "the thing itself", "detail", "time", "frame" and "vantage point", as opposed to the stereotypes of gender representation in painting; Realism instead of idealism.
Full-Text [PDF 2081 kb]   (63 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Visual Arts

References
1. آقایی، عبداله و قادرنژاد، مهدی (1396). مَتاعِ پرسپکتیو: زمینه اقتصادی پیدایش پرسپکتیو خطی در نقاشی متأخر صفوی. باغ نظر، 89.
2. افشار، ایرج (1370). گنجینه عکس‌های ایران همراه تاریخچه ورود عکاسی به ایران. چاپ اول، تهران: فرهنگ ایران.
3. افشار مهاجر، کامران (1391). هنرمند ایرانی و مدرنیسم. چاپ دوم، تهران: دانشگاه هنر تهران.
4. باقری، آزاده (1399). "بررسی علل تغییر رویه در پیکرنگاری قاجار بر اساس آرای میخائیل باختین". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، نقاشی. دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر.
5. بنیامین، والتر (1383). اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی. اکران اندیشه. ترجمه پیام یزدانجو. تهران: مرکز. 81-35.
6. پاکباز، رویین (1378). دایره‌المعارف هنر. چاپ اول، تهران: فرهنگ معاصر.
7. پانوفسکی، اروین (1398). پرسپکتیو به منزله صورت سمبلیک. ترجمه محمد سپاهی، چاپ اول، تهران: چشمه.
8. تاج‌السلطنه (1378). خاطرات تاج‌السلطنه. به کوشش مسعود عرفانیان، چاپ دوم، تهران: تاریخ ایران.
9. دیبا، لیلا (1378). تصویر قدرت و قدرت تصویر: نیت و نتیجه در نخستین نقاشی‌های عصر قاجار (1834-1785 م). ایران‌نامه، (67)، 452ـ423.
10. ذکاء، یحیی (1376). تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام ایران. چاپ اول، تهران: علمی فرهنگی.
11. ذکاء، یحیی (1382). زندگی و آثار استاد صنیع‌الملک ابوالحسن غفاری (1283-1229 ق.). چاپ اول، تهران: مرکز نشر دانشگاهی و سازمان میراث فرهنگی کشور.
12. سمسار، محمدحسن و سراییان، فاطمه (1382). کاخ گلستان (آلبوم‌خانه) فهرست عکس‌های برگزیده عصر قاجار. چاپ اول، تهران: کتاب آبان.
13. فلور، ویلم؛ چلکووسکی، پیتر و اختیار، مریم (1381). نقاشی و نقاشان دوره قاجاریه. ترجمه یعقوب آژند، چاپ اول، ایل شاهسون بغدادی.
14. گاردنر، هلن (1395). هنر در گذر زمان. گروه مترجمان، چاپ اول، تهران: آگه.
15. گرابار، اولگ (1389). تأملی در هنرهای قاجاری و اهمیت آن. ترجمه ولی‌الله کاوسی، گلستان هنر، 98-95.
16. لاری، مریم (1392). راز نگار، پژوهشی در تصویر زنان در سده سیزدهم. چاپ اول، تهران: پژوهشکده هنر.
17. محمدی وامقی، خدیجه (1386). "بازنمایی زنان در عکس‌های اواخر قرن 19 میلادی". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، عکاسی. دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر.
18. مراثی، محسن (1379). نقاشان بزرگ و عکاسی. چاپ اول، تهران: دانشگاه شاهد.
19. معین‌الدینی، محمد (1394). بررسی رابطه بین حمایت فتحعلی‌شاه قاجار از هنر و استفاده سیاسی از آن. فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، (30)، 140-117.
20. نجم‌آبادی، افسانه (1396). زنان سبیلو و مردان بدون ریش، نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی. ترجمه آتنا کامل و ایمان واقفی، چاپ اول، تهران: تیسا.
21. نعمانی، شبلی (1395). شعرالعجم یا ادبیات منظوم ایران. ترجمه محمدتقی فخر داعی گیلانی، چاپ چهارم، تهران: مجلس.
22. هال، استوارت (1396). معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی. ترجمه احمد گل‌محمدی، چاپ سوم، تهران: نی.
23. یارشاطر، احسان (1383). شعر فارسی در عهد شاهرخ یا آغاز انحطاط در شعر فارسی. چاپ دوم، تهران: دانشگاه تهران.
24. Deren Coke, V. (1972). The Painter and the Photograph. University of New Mexico Press.
25. Diba, L. S. & Ekhtiar, M. (1998). From Workshop and Bazaar to Academy: Art Training and Production in Qajar Iran. Royal Persian Paintings: The Qajar Epoch, 1785-1925. Brooklyn Museum of Art in association with I. B. Tauris of London.
26. Hirsch, R. (2008). Seizing the Light: A Social History of Photography. McGraw-Hill.
27. Najmabadi, A. (2005). Women with Mustaches and Men without Beards. Gender and Sexual Anxieties of Iranian Modernity. University of California Press. [DOI:10.1525/9780520931381]
28. Najmabadi, A. (2007). Gendered Transformations: Beauty, Love, and Sexuality in Qjar Iran. Iranian Studies, 34, 89-102. [DOI:10.1080/00210860108701998]
29. Scharf, A. (1968). Art and photography. London: Penguin Books.
30. Scheiwiller, S. G. (2017). Liminalities of Gender and Sexuality in Nineteenth-Century Iranian Photography: Desirous Bodies. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
31. Szarkowski, J. (2007). The Photographer's Eye. New York: The Museum of Modern Art (second printing).
32. URL 1: https://collections.si.edu/search/results.htm?q=%2B%22Pope%2C+Arthur+Upham%2C+1881-1969%22 (access date: 2019/12/20).
33. URL 2: https://sova.si.edu/record/FSA.A.15?s= 2420&n=10&t=C&q=Photographers+--+New+York&i=2421 (access date: 2019/12/04).
34. URL 3: http://www.qajarwomen.org/fa/people/manifest.html (access date: 2019/12/05).

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb