Volume 10, Issue 20 (2-2021)                   mth 2021, 10(20): 31-46 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseini S, Vandshoari A. Comparative Study of the Form and Motif of Metal and Glassware in the 5th and 6th Centuries AH. mth. 2021; 10 (20) :31-46
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1511-en.html
1- Masters in Islamic Art, Faculty of Islamic Art ,Tabriz Islamic Art University, Iran.
2- Associate Professor, Faculty of Carpet, Tabriz Islamic Art University, Iran. , a.vandshoari@tabriziau.ac.ir
Abstract:   (1924 Views)
During the Seljuk Period, Iran witnessed a socio-political stability which resulted in the expansion of various art forms including metal and glassware. The production of utility metal dishes with a good quality received high importance. The geographical, chronological and practical overlap of these utensils led to various similarities in form and motif of metal and glassware in the Seljuk period. The main purpose of this research is to study the application of artistic-visual patterns like form and motif in two applied works with different materials of this period. The main research question seeks to find the similarities and differences in theformandmotifsof Seljuk metal and glassware. Thus, the purpose of this study is to, first of all, identify the general features of forms and motifs in Seljuk metal and glassware, then, to compare the structure of the forms and motifs of these works in order to identify the similarities and differences, and, finally, to expand the theoretical knowledge about art in the Seljuk period. This research takes a qualitative approach to analytically describe the data which included 30 samples (15 metal and 15 glassware) in a purposive sampling technique adopting library research and document analysis. The results indicated the form of metal and glassware followed a totally similar pattern and share similar details. The existence of motifs such as geometric chains, Arabesque, Palmette, Hexagonal flower, peacock and rabbit in both metal and glass works reveals their mutual influence from similar patterns. The most obvious similarity is the existence of benediction phrases for the object holder in Kufic script. The differences in the variety of motifs and forms such as color and transparency may be due the natural and mechanical characteristics of the materials used.
Full-Text [PDF 1842 kb]   (453 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Applied Arts

References
1. آیت‌الله‌زاده شیرازی، باقر (1362). بررسی هنر فلزکاری در دوره سلجوقی. هنر و معماری، (3)، 179-164.
2. آیت‌اللهی، حبیب و پاکیاری، سارا (1382). فلزکاری از مکتب خراسان تا عصر مغول. هنر و معماری، (20)، 148-138.
3. انصاری، مجتبی و موسوی حجازی، بهار (1381). تحلیل زیبایی‌شناسانه نقوش در فلزکاری ایران. فصلنامه مدرس هنر، 1 (2)، 86-67.
4. بهمنی، پردیس (1392). رویکرد پایداری در طراحی اشیای کهن ایران. نشریه علمی-پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، (5)، 13-5.
5. بهمنی، پردیس (1394). مقدمه‌ای بر طرح اشیا در هنر اسلامی ایران. چاپ اول، تهران: فخراکیان.
6. خانپور، آرزو و انزابی، نعیمه (1394). مطالعه تطبیقی نقوش آبگینه سلجوقی با فاطمیان مصر در سده پنج و شش هجری قمری. مطالعات تطبیقی هنر، سال پنجم (9)، 121-105.
7. خزایی، محمد و موسوی حجازی، بهار (1391). زبان و بیان در فلزکاری ایران: دوره اسلامی تا حمله مغول. ماه هنر، (165)، 17-4.
8. دیماند، س.م. (1383). راهنمای صنایع اسلامی. ترجمه عبدالله فریار، تهران: علمی فرهنگی.
9. رضازاده، طاهر (1394). فلزکاری غرب ایران در سده‌های ششم و هفتم هجری. چاپ اول، تهران: علمی فرهنگی کتیبه.
10. رضازاده، طاهر؛ آیت‌اللهی، حبیب و مراثی، محسن (1394). شناسایی مراکز و ویژگی‌های فلزکاری، شمال مرکز و غرب ایران از آغاز سده 6 ه.ق. تا حمله مغول. پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران، 5 (8)، 189-179.
11. ظفرمند، سید جواد (1384). چیستی فرم در هنر. هنر و معماری، (4)، 13-8.
12. علی‌اکبرزاده کرد میهنی، هلن (1373). شیشه: مجموعه مرز بازرگان. تهران: موزه ملی ایران.
13. کونل، ارنست (1368). هنر اسلامی. ترجمه هوشنگ طاهری، چاپ دوم، تهران: طوس.
14. گلارک، جی و هیراموتو، سومی (1355). سیری در صنایع دستی ایران. ترجمه یحیی ذکاء، تهران: بانک ملی.
15. گلدشتاین، سیدنی.ام. (1387). کارهای شیشه. ترجمه ناصر پورپیرار، چاپ اول، تهران: کارنگ.
16. لمبتون، آن.ک.س (1363). سیری در تاریخ ایران بعد از اسلام. ترجمه یعقوب آژند، تهران: امیرکبیر.
17. محمدزاده میانجی، مهناز و چنانه، مهسا (1393). مطالعه‌ شکل و روش‌ ساخت آثار آبگینه جرجان سده‌ سوم تا ششم هجری. جلوه‌‌ هنر، دوره جدید (11)، 81-65.
18. نکویی، مصطفی (1393). شکوفایی هنر سلجوقی. فصل‌نامه پارسه، سال چهاردهم (22)، 142-113.
19. وارد، ریچل (1384). فلزکاری اسلامی. ترجمه مهناز شایسته‌فر، چاپ اول، تهران: مؤسسه مطالعات هنر اسلامی.
20. Allan, J.W. (1982). Nishapur: Metalwork of the Early Islamic period. New York: Metropolitan Museum of Art.
21. Carboni, S.(2001). Glass from Islamic lands. London: Thames&Hudson.
22. Eravsar, O. ; Karpuz, H. & Divarci, I. (2013). Buyuk Selcuklu mirasi. Istanbul: Kristal Matbaacilik San.
23. Kuratola, Giovanni (2012). Art from the Islamic civilization. Kuwait: Al_sabah collection.
24. Rogers, J.M. (2010). The art of islam- masterpieces from the khalili collection. London: Thames & Hudson.
25. URL 1: britishmuseum.org (access date: 2018/06/01).
26. URL 2: www.jstor.org (access date: 2018/07/18).
27. URL 3: furnishyourcastle.com (access date: 2018/07/15).

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb