OTHERS_CITABLE
مطالعه تطبیقی نقوش و تزئینات اسطرلابهای صفوی ایران و مغولی هند (مطالعه موردی: اسطرلابهای موزه ستارهشناسی اَدلر)
هنر ایران و هند در دوره صفوی، پیوستگیهای زیادی با یکدیگر داشته است؛ بهطوری که آثار آن در اسطرلابسازی قرن 10 تا 12 ه.ق. با تزئینات زیاد مشهود هستند. در این دوره، اسطرلابسازی بهویژه در ایران و هند، در مسیر جدیدی قرار گرفت و نقوش و تزئینات پرکار، تمام فضای اسطرلابها را پوشش دادند. هدف این پژوهش، بررسی نقوش و تزئینات اسطرلابهای صفوی ایران و مغولی هند (قرن 12-10 ه.ق.) و مطالعه تأثیر اسطرلابهای صفوی بر اسطرلابهای مغولی بوده و با روش توصیفی- تحلیلی، به مطالعه اسطرلابهای موزه ستارهشناسی اَدلر پرداخته است تا به این پرسشها پاسخ دهد که نوع نقوش و تزئینات و وجوه اشتراک و تمایز اسطرلابهای صفوی و مغولی چیست؟ اسطرلابهای صفوی چه تأثیری بر اسطرلابهای مغولی داشتهاند؟ 13 اسطرلاب صفوی و 8 اسطرلاب مغولی، در موزه اَدلر نگهداری شده که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتهاند. ویژگی بارز اسطرلابهای این دوره، نقوش و تزئینات پرکار است که آنها را از سایر اسطرلابها متمایز میسازد. با بررسی و بحث و تحلیل نقوش، تزئینات و شکل نمونه ها، وجوه اشتراک و تمایز آنها شناسایی شدهاند. اسطرلابهای صفوی، ویژگیهای مخصوص به سبک خود از جمله؛ وفور بهکارگیری آیات قرآنی و اشعار فارسی (بهویژه شعر «غرض نقشی است کز ما بازماند»)، تلاش در قرینه سازی و ظرافت بالای شبکهبریهای عنکبوت و عضاده های پرتزئین دارند. اسطرلابهای هندی نیز با کرسیهای متنوع از نظر ابعاد و تکنیک، میله نشانهروی بر عضاده و کمانهای اضافه در عنکبوت، در بسیاری موارد، ظاهری متفاوت از خود به نمایش گذاشتهاند. اما در نهایت، نقوش و تزئینات مشترک از نظر مضمون و محتوا، نوع و نحوه ساخت، همچنین شباهتهای فراوان میان این دو گروه مانند؛ شکل مثلثی کرسی ها، بهکارگیری نقوش اسلیمی، ختایی، خط نستعلیق و شبکه بریهای ظریف در بخشهای مختلف اسطرلابها، نمایانگر تأثیرپذیری آنها از یکدیگر هستند.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1198-fa.pdf
2019-09-23
1
14
نقوش اسطرلاب
فلزکاری صفوی ایران
فلزکاری مغولی هند
موزه ستارهشناسی اَدلر
A Comparative Study of Motives and Decoration of Iranian Safavid and Indian Mongolian Astrolabes (case study: Adler Planetarium and Astronomy Museum, Chicago)
Iranian and Indian Art in Safavid period has a lot of attachments to each other that its effects are visible in abundance of decorations. In that period of time, astrolabe-making especially in Iran and India went a new way and delicate and prolific decorations covered the entire space of the astrolabes. As regards to that the astrolabe has been studied more scientifically regardless of its visual features. The main purpose of this research is checking motifs and decorations of Iran and India’s astrolabes which made in 10-12 century AH (16-18 AD) and the effect of the Safavid astrologers on Mongolian astrolabes. This research in a descriptive-analytical method studies Adler Planetarium and Astronomy Museum astrolabes to answer these questions: What is the type of motifs and decorations of Iranian Safavid and Indian Mongolian Astrolabes and what are the similarities and differences between them? What is the effect of the Safavid astrologers on Mongolian astrolabes? There are 13 Safavid astrolabes and 8 Mongolian astrolabes in Adler Museum which has been studied in this article. Significant feature of these astrolabes is delicate motifs and ornaments which distinguishes them from other astrolabes. By studying and analyzing motifs, decorations and shapes of samples, similarities and differences have been identified. Safavid Astrolabes have their own style including: the abundance of Quran verses and Persian poems (specially this poem: Gharaz Naghshist Kaz Ma Bazmanad, «غرض نقشیست کزما بازماند»), pattern of motifs, high elegance of the rete’s cutting, richly decorated alidades. Indian astrolabes also with various thrones in terms of dimensions and technique, sighting tubes attached to their alidade and additional bows in rete, have a different style. With all of this, common motifs and decorations in terms of content, type and mode of construction, also a lot of similarities between these two groups, including: triangular thrones, using Plant motifs (Eslimi & Khatayi), Nastaliq calligraphy and delicate cutting in different parts of astrolabes, clearly represent their impact on each other.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1198-en.pdf
2019-09-23
1
14
Astrolabe motives
Iranian Safavid metalworking
Indian Mongolian metalworking
Adler Planetarium and Astronomy Museum
Samaneh
Baghlani
samanehbaghlani@yahoo.com
1
M.A in Crafts, Faculty of Applied Arts, Art University of Tehran, Iran.
AUTHOR
Samad
Samanian
samanian@art.ac.ir
2
Associate Professor, Faculty of Applied Arts, Art University of Tehran, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقایسه تطبیقی نقوش سفالینه های محوطه کَهنِک شهرستان سربیشه با نقوش سنتی گلیم و قالیچه های ذهنی باف معاصر این شهرستان در استان خراسان جنوبی
شهرستان سربیشه در استان خراسان جنوبی، به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی، همواره تحت تأثیرات فرهنگی و اجتماعی اقوام کوچرو و مهاجر قرارگرفته است. نتیجه این تعاملات در مقاله پیش رو، با هدف بررسی رابطه نقوش سفالینه های به دست آمده از چهار فصل کاوش باستان شناسی محوطه کهنک سربیشه و نقوش به کار رفته در دستبافته های سنتی این منطقه بالاخص قالیچه های ذهنیباف و گلیم آورده شده است. در این دستبافتهها که حاصل سرپنجه عشایر بُهلولی، بلوچ و هنر بومیان این شهرستان میباشند، سعی گردیده تا نقوش از نظر وجوه اشتراکی و افتراقی احتمالی و همچنین اصالت و هویت بومی بررسی گردند. پرسش اساسی این است که ارتباط معناداری میان نقوش یاد شده، وجود دارد؟ و این ارتباط چه حوزه هایی را شامل می شود؟ در این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، نقوش استخراج شده مطالعه و مقایسه تطبیقی گردیده و در گردآوری اطلاعات از روش میدانی، تصویربرداری از نمونه ها، مصاحبه با هنرمندان و مطالعه مستندات کتابخانه ای استفاده گردیده است. مطالعه صورت گرفته نشان داد که رابطه معناداری میان نقوش سفالینهها و دستبافتههای سنتی منطقه وجود داشته و زمینههای اشتراکی فراوانی دارند. نقوش ساده و ترکیبیِ تجریدی ملهم از گیاهان، طبیعت واشیا، بیشترین گروه نقوش را تشکیل داده و نقوش انسانی، جز در دستبافته ها، در سفالینه های کهنک قابل شناسایی نیست. استفاده از نقوش و فرمهای مشابه در سفال و دستبافتههای منطقه، نشان از تداوم و پیوستگی فرهنگی و همچنین شرایط زیست محیطی، اعتقادات و باورداشت های آنان دارد. با توجه به اینکه در تطبیق برخی از نقوش سفالینه ها، مشابه بومی به دست نیامد، لذا بنا بر فرض وارداتی بودن نقوش، میتوان منشاء برخی از آنها را گونههای سفال نیشابور دانست.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1163-fa.pdf
2019-05-06
15
27
قالیچه ذهنی باف
گلیم سنتی
سفال منقوش
محوطه تاریخی کهنک
سربیشه
A Comparative Study and Analysis on Motifs of Pottery in Kahnek Site and Traditional Kilim Motifs and Contemporary Mentally-weaved Rugs in Sarbisheh county in South Khorasan province
Sarbisheh County in the south Khorasan province has always been affected by the cultural and social behaviors of the immigrants and nomadic tribes, due to its special geographical location. The result of these immigration impacts is shown in the present paper to illustrate the relationship between the pottery motifs obtained from the four chapters of the archaeological excavation of the area of Kahnek in Sarbisheh and the motifs used in the traditional hand-woven of this area, especially mentally-weaved rug and Kilim. It is tried to examine the possible similarities and/or differences in designs and authenticity on local heritage practices in these handmade things, deemed as masterpieces created by the Bohlouli -Baluchi tribes and the native art of the city. The main question to be answered is whether there exists a meaningful relationship between the aforementioned motifs and what areas are possibly involved in such relation. By using a descriptive-analytical method, a comparative is made on extracted drawings. To do so, field data collection, imaging of samples, interviewing with artists and studying library documentation are used. The study shows that there is a meaningful relationship in drawings of traditional pottery and handicraft motifs in the region. Simplicity and combination of geometric designs together with abstract designs inspired by plants, objects and nature are among the most common motifs that can be easily observed, however, human designs cannot be identified in Kahnak pottery (except in a number of hand-woven things). The use of motifs and similar forms in pottery and hand-wovens in the region clearly demonstrates the impact of culture, environmental conditions, beliefs and ideology on the art works. Having not found any similarities in case of some pottery motifs, it was inferred that they might be adopted from other regions, most likely from Neyshabour pottery species.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1163-en.pdf
2019-05-06
15
27
Mentally-weaved rug
Traditional Kilim
Painted pottery
Historical site of Kahnek
Sarbisheh
Amir
AnvariMoghaddam
anvari_skchto@yahoo.com
1
M.A. in Arts Research, Payame Noor University, East Tehran, Iran.
AUTHOR
Mahtab
Mobini
dr.m.mobini@gmail.com
2
Assistant Professor, Department of Art, Tehran Payame Noor University, Iran.
AUTHOR
Mohammad
Farjami
farjamimohammad@yahoo.com
3
Ph.D.student in Archaeology, Faculty of Literature and Humanities, Tehran University, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مطالعه تطبیقی نظام آموزش رسمی صنایع دستی ایران و ترکیه با رویکرد "صنایع فرهنگی خلاق"
صنایع دستی بهدلیل قابلیتهای فرهنگی و اقتصادی، در یک دهه اخیر بهعنوان یکی از زیرشاخههای صنایع فرهنگی خلاق مطرح است و کشورهایی از قبیل چین، کره جنوبی و انگلیس در این زمینه، برنامهریزیهای دقیقی انجام دادهاند. کشور ترکیه که از دیرباز در زمینه صنایع دستی، اشتراکات و تبادلاتی با ایران داشته، از کشورهای پیشروی منطقه در حوزه صنایع فرهنگی خلاق است و مطالعه تحولات نظام آموزش رسمی صنایع دستی آن میتواند در ارتقای آموزش صنایع دستی ایران مورد توجه قرار گیرد؛ لذا این پرسش مطرح است که ویژگیهای فعلی ساختار نظام آموزش رسمی صنایع دستی ترکیه و ایران در انطباق با رویکردهای صنایع فرهنگی خلاق، چگونه هستند؟ هدف از این مطالعه، دستیابی به راهکارهایی نوین در ارتقای نظام آموزش صنایع دستی ایران است. این پژوهش، از نوع کیفی است و با روش تطبیقی مبتنی بر اطلاعات کتابخانهای، اسنادی و میدانی، اهداف، روشها و برنامههای این دو نظام آموزشی، مورد مطالعه قرار میگیرد. نتایج، بیانگر آن بوده که اهداف و برنامهریزیهای آموزش صنایع دستی ترکیه در مقایسه با ایران، از قابلیتهای بیشتری در تناسب با رویکردهای صنایع فرهنگی خلاق، بهویژه از دیدگاه صاحبنظرانی چون "سوزان لاکمن"، برخوردار هستند. توجه به اهداف اقتصادی بهموازات اهداف فرهنگی، امکان تحصیل گرایشی، ارائه دروس متناسب در مقاطع مختلف تحصیلی و فراهم نمودن رابطه دانشگاه و نهادهای مرتبط، از جمله تمهیداتی بوده که در نظام آموزش صنایع دستی ترکیه مورد توجه قرار گرفتهاند. این تحولات از لحاظ محتوا، تا حدودی در آخرین برنامهریزیهای آموزش متوسطه و بهمیزان کمتری، در آخرین برنامه کارشناسی ارشد رشته صنایع دستی ایران نیز لحاظ شده و ضروری است که در نگرشی جامع در کل نظام آموزش صنایع دستی ایران، مورد توجه قرار گیرند.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1181-fa.pdf
2019-09-23
29
42
نظام آموزش رسمی ایران و ترکیه
رشته صنایع دستی
صنایع فرهنگی خلاق
سوزان لاکمن
A Comparative Study of Iranian and Turkish Formal Education System of Handicraft: With the approach of
Handicrafts, due to cultural and economic capabilities, have recently been featured in some countries as one of the subcategories of creative cultural industries and countries such as China, South Korea and the UK have made precise plans in this regard. Turkey, which has long cooperated with Iran in the field of handicrafts, is one of the leading countries in the field of cultural industries. So, the study of its developments of the formal education system of handicrafts can be speculated in promoting Iranian handicrafts education. So the main question is: What are the current features of the structure of Turkish and Iranian handicraft formal education system in adapting to the approaches of creative cultural industries? The purpose of this study is to achieve innovative solutions in promoting the Iranian handicraft training system. This qualitative study based on library, documentary and field research, compares the goals, methods and plans of these two educational systems. Results showed that Turkish craft training goals and programs compared to Iran have more capabilities being in line with the approaches of creative cultural industries, especially from the point of view of such experts as “Susan Lackman”. Paying attention to economic goals as well as cultural goals, raising the possibility of specialized education, providing appropriate courses in different levels of education and establishing the relationship between the university and relevant institutions are among the schemes having been considered in Turkish handicrafts education system. In Iran, regarding the content, these changes have partly occurred in the latest high school programs and less in the latest master handicraft program. Therefore, it is necessary to have a comprehensive look at the entire Iranian handicraft training system.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1181-en.pdf
2019-09-23
29
42
Formal education system of Iran and Turkey
handicrafts
Creative Cultural Industries
Susan Luckman
Maryam
Foroughinia
m_foroughinia@shirazartu.ac.ir
1
Lecturer of Applied Arts Faculty, Shiraz Art University, Iran.
AUTHOR
Mahin
Sohrabi Nasirabadi
m_sohrabi_n@yahoo.com
2
Assistant Professor of Art Faculty, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
AUTHOR
Mehdi
Mohammadi
m48r52@gmail.com
3
Associate Professor of Psychology and Educational Sciences Faculty, Shiraz University, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مطالعه تطبیقی کتیبههای کاشیکاری نگارههای شاهنامه بایسنقری با بناهای قلمرو شرقی تیموریان
دوره تیموری، یکی از درخشانترین ادوار ایرانزمین در هنرهای مختلف همچون معماری و نگارگری است و شاهنامه بایسنقری بهعنوان شاهکار مکتب نگارگری هرات که بهتاریخ 833 هجری قمری در کتابخانه سلطنتی شاهزاده تیموری؛ بایسنقر میرزا تهیه شده، از باشکوهترین آثار بهجا مانده از این سبک نگارگری است. در 6 نگاره از 22 نگاره این نسخه، بناهای سلطنتی با کارکرد قلعه و کاخ تصویر شدهاند که در نگاه نخست، تزئینات کاشیکاری لاجوردیرنگ، نمای بناهای تیموری را در ذهن بینندگان تداعی میکند. ترسیم نقشمایههای گیاهی، هندسی و کتیبهای این بناها با دقت صورت گرفته است. بناهای 5 نگاره، کتیبههای کوفی و ثلث دارند. این مقاله در صدد پاسخگویی به این پرسش است که کتیبههای بناهای نگارههای شاهنامه بایسنقری چه ویژگیهایی دارند و تا چه حد بر کتیبههای بناهای تیموری همزمان منطبق هستند؟ اهداف اصلی پژوهش عبارتند از:
مقایسه و تطبیق کتیبههای ابنیه نگارههای شاهنامه بایسنقری با کتیبههای بناهای قلمرو شرقی تیموریان در محدوده زمانی آغاز تشکیل این سلسله در سال 771 هجری قمری تا سال ساخت این نسخه، از لحاظ نوع خط، رنگ، تزئینات و محل قرارگیری.
بررسی اهمیت نگارههای این نسخه در مطالعات معماری تیموری با استناد به کتیبهنگاری آنها.
اطلاعات بهشیوه کتابخانهای، گردآوری و با روش توصیفی- تطبیقی و تحلیلی ارائه شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهند که اغلب ویژگیهای کتیبههای نگارههای شاهنامه بایسنقری با کتیبههای بناهای قلمرو شرقی تیموریان منطبق هستند. با استناد به متن کتیبههای ثلث نگارههای دیدار زال و رودابه و دیدار گلنار و اردشیر، بناهای تصویرشده در نگارهها، از بناهای بایسنقر میرزا الهام گرفته شدهاند. از آنجایی که بسیاری از بناهای متعلق به این شاهزاده و دیگر فرمانروایان تیموری در آسیای میانه در گذر زمان نابوده شدهاند، این نگارهها میتوانند بهعنوان منبعی قابلاستناد، در بازسازی ویژگیهای معماری و تزئیناتی آنها مورد توجه قرار گیرند.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-874-fa.pdf
2019-09-23
43
58
نگارههای شاهنامه بایسنقری
قلمرو شرقی تیموریان
کاشیکاری
کتیبه کوفی
کتیبه ثلث
Comparative Study of Tile Work Inscriptions of Baysonqorid Shahnameh Paintings and Buildings of Eastern Territory of Timurids
Timurid period is one of the brightest periods of Iran regarding various arts such as architecture and painting, and Baysonqorid Shahnameh as the masterpiece of Herat painting school that made in royal library of Timurid prince, Baysonqor Mirza in 833 AH, is one of the most magnificent remain opuses of this painting style. In 6 images of 22 images of this manuscript, royal buildings are painted which used as castle and palace that in the first view, the azure tile decorations bring the facade of Timurid buildings to the viewers mind. Drawing plant, geometric and inscription motifs of these buildings were done carefully. 5-images buildings have Kufic and Suls inscriptions. This research tries to answer this question that what are the features of building inscriptions of Baysonqorid Shahnameh images? The main aims of this research are comparing building inscriptions of Baysonqorid Shahnameh Images and buildings of eastern territory of Timurids, since the beginning of formation of this dynasty in 771 AH till the year of constructing this manuscript in terms of type script, colour, decorations and location, and also examining the importance of these images in architectural studies of Timurid based on their inscriptions. The reserch informations collected by library method and presented with descriptive_comparative and analytic method. The research results show that most of the features of Baysonqorid Shahnameh inscriptions are consistent with inscriptions of buildings of Timurid eastern territory. Based on the text of Suls inscriptions of the images of Zal and Rudabeh and Golnar and Ardeshir visit, the depicted monuments in the paintings are inspired by the buildings of Baisanqar Mirza. Since many buildings of Prince Baysonqor or other Timurid rulers in Central Asia have been destroyed over time, these images can be considered as a reliable source in the reconstruction of their architectural and decorative features.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-874-en.pdf
2019-09-23
43
58
Baysonqorid Shahnameh images
Eastern territory of Timurids
Tile work
Kufic inscription
Suls inscription.
Maryam
Salehi Kia
maryamsalehikia@gmail.com
1
M.A, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Iran.
AUTHOR
Mitra
Shateri
Shateri.mitra@lit.sku.ac.ir
2
Assistant Professor, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Iran.
AUTHOR
Abbas Ali
Ahmadi
a_ahmadi@lit.sku.ac.ir
3
Assistant Professor, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
شاپورهفتدستفیلپا یا زحل؟ (خوانش آیکونوگرافیک نقشمایهای از اسکندرنامهنقالی74-1273ﻫ.ق)
اسکندرنامه نقالی، آخرین روایت منثور زندگی اسکندر بوده که در عصر صفوی نگارش و در دوران قاجار بهشیوه چاپ سنگی، چاپ و تصویرگری شده است. توصیف جهانگشاییها و فتوحات مافوق تصورِ اسکندر که با نفوذ به ایران و تأثیرپذیری از منابع گوناگون در هالهای از خرافات و افسانهها پوشانده میشود، ماهیت التقاطی و در عین حال منحصر بهفردی را نشان داده که از تغییر و استحاله آن در گذر زمان خبر میدهد. به این ترتیب، بررسی یکی از آخرین تحریرهای این داستان مربوط به عصر صفوی که بهدلایل گوناگون بهعنوان یکی از محبوبترین داستانهای عامیانه دوران قاجار بارها تجدید چاپ شده، میتواند اطلاعات ارزندهای در خصوص دو بازه زمانی خلق و بازنشر و تصویرسازی آن بهشیوه چاپ سنگی، ارائه کند. در نخستین و یکی از نفیسترین چاپهای اسکندرنامههای نقالی بهتاریخ 74-1273 ﻫ.ق.، پدیده دگرریختشدهای از منظر اسطورهشناسی بهتصویر کشیده شده که بهدلیل داشتنِ هفتدست و پاهای فیلمانند، شاپورِ هفتدست فیلپا خوانده شده است. چنین فردی که با توجه به متن، ارتباطی با شاپور ساسانی ندارد، در هیچیک از اسکندرنامههای پیشین دیده نمیشود. از اینرو، این مقاله در جستجوی یافتن پرسشهای زیر است: 1. اسلاف اسطورهای، ادبی و تصویریِ شاپور هفتدست فیلپا چه هستند؟ 2. تغییر شکل و ماهیتِ این پدیده دگرریختشده در طول زمان، به چه صورت بوده است؟ از اینرو، هدف از این پژوهش، توصیف، تحلیل و تفسیرِ چنین نقشمایهای در نسخه چاپ سنگی اسکندرنامه نقالی مذکور بهتاریخ 74-1273 ﻫ.ق. و سایر اسکندرنامههای نقالی، شناسایی شده است. دادههای این پژوهشِ توصیفی و تحلیلی، بهشیوه کتابخانهای و اسنادی جمعآوری شده و با استفاده از رویکرد آیکونوگرافی پانوفسکی، بررسی شدهاند. نتایج حاصل از این پژوهش، علاوه بر ریشهیابی مضمونی و تصویری نگاره مورد بحث، به تطبیق و بررسی سیر دگرریختی نقشمایههای مرتبط و مشابه آن در طول زمان میپردازند. استفاده از بازنمود زحل در آیکونوگرافی ستارهبینانه ایرانی-اسلامی بهمنظور خلق شخصیت فوق توسط منوچهرخان حکیم، مهمترین نتیجه این پژوهش بهشمار میرود.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1266-fa.pdf
2019-09-23
59
74
اسکندرنامه نقالی
چاپ سنگی
دگرریختی
آیکونوگرافی
زحل
Seven armed, elephant-legged Shapour or Saturn? (Study an Image in Iskandarnāma Naghali(1856-57AD)
Iskandarnāma Naghali as the last version of Alexander’s story in the Safavid era, which was republished and illustrated in Qajar dynasty, became one of the most popular folk tales of that time. The story of Alexander has got a special place among folkloric literature due to the various versions of its in prose and poetry and numerous narratives of it in Greek, Pahlavi, Farsi and so on. Thus, the vast and combined flavor of this book, which reflects the Islamic and Shiite thoughts of the late Safavid dynasty and, on the other hand, the Iranian and pre-Islamic myths, is a good platform for studying the visual art and changing the culture of this era of Iranian history. The tumultuous story line of the book is full of historical, heroic and magical motifs. Although it has historical and epical content, it is also full of strange people, creatures and supernatural events. In describing some creatures such as seven armed, elephant-legged Shapour, mythological term, Metamorphoses can be used. This means that the appearance and capabilities of such phenomena has been changed especially by supernatural means. The aim of this study, is describing and analyzing the specific transformed sample and study its pictorial and mythological roots. The method of this research using library resources is descriptive-analytical and the images are analyzed by Panofsky’s Iconography. Using Saturn's representation in Islamic iconography for creating the figure of Shapour by Manouchehr Khan Hakim is one the results of this study. Also interpreting this specific illustration according to similar and relevant examples has revealed the cultural, religious and social aspects of the Safavid and Qajar dynasties.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1266-en.pdf
2019-09-23
59
74
Iskandarnāma Naghali
Iconography
Transformation
Lithography
Saturn
Nima
Adham
nimaadham999@yahoo.com
1
PhD student of Comparative and Analytic History of Islamic Art, Theoretical Sciences and Higher Art Studies Faculty, Art University of Tehran, Iran.
AUTHOR
Mehdi
Hossini
medi.hosseini343@gmail.com
2
Full Professor, Applied Art Faculty, Art University of Tehran, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی تطبیقی نقوش دستبافتههای عشایر بختیاری با سفالهای پیش از تاریخ جنوب غرب ایران
بافندگی، یکی از فنون اصلی ایل بختیاری است و دستبافتههای آنها، دارای نقشهای متنوع، شیوهها و تکنیکهای مختلف ملهم از ذهن هنرمندان هستند و طرح و نقش بافتهها، با فرهنگ و طبیعت منطقه بختیاریها در ارتفاعات و دره- رودخانههای زاگرس ارتباط تنگاتنگی دارد و موقعیت جغرافیایی منطقه؛ بهخصوص پیچوتاب شبکههای ارتباطی و رودخانهها و دیگر عناصر زیستمحیطی، نقش شایان توجهی در شکلدهی به دادههای باستانشناختی و نقشمایههای آثار هنری منطقه داشته است. یکی از این آثار هنری، نقوش دستبافتههای عشایر بختیاری است. بهترین دادههای باستانشناختی جهت تطبیق با نقشمایه دستبافتهها، سفال است. هدف از پژوهش، تحلیل نقشمایههای مشترک دستبافتههای بختیاری با سفالهای پیش از تاریخ منطقه جنوب غرب ایران است. روش تحقیق، توصیفی-تطبیقی همراه با تحلیل است و دادهها، از مطالعات اسنادی و بازدید میدانی (جهت دسترسی به نقشمایه دستبافتههای بختیاری) حاصل شدهاند و رویکرد پژوهش، تاریخی است. سؤال پژوهش این بوده که تطبیق نقشمایه دستبافتههای بختیاری با سفال (یافته باستانشناختی) جنوب غرب ایران در دوران پیش از تاریخ، چگونه قابلتبیین است؟ نتایج پژوهش نشان میدهند که نقوش دستبافتههای بختیاری، ریشه در طبیعت پیرامون زندگی آنها، اعتقادات، فرهنگ و سنتهای جنوب غرب ایران داشته و شباهتهای بسیاری بین نقوش سفال و دستبافتهها وجود دارند و بسیاری از این نقشمایهها نظیر؛ نقوش هندسی، گیاهی، انسانی، حیوانی و سایر نقوش نظیر؛ چلیپا، زنجیره خمپا (مئاندر) با نقوش سفالی پیش از تاریخ منطقه جنوب غرب ایران (جعفرآباد، جوی، بندبال، چغامیش، سوزیانا و محوطههای مس و سنگ چهار محال و بختیاری مانند تپه هفشجان، سورک و شهرکرد) تطابق داشته و بیشتر نگارههای پیش از تاریخ در کالبد سفال، به دستبافتههای عشایر بختیاری راه یافته و ماندگار شدهاند.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1228-fa.pdf
2019-09-23
75
92
دستبافته
بختیاری
باستانشناسی
سفال
A Comparative Study of Bakhtiari Nomadic Handwoven Motifs with Prehistoric Pottery of Southwest Iran
Weaving is one of the main techniques of the Bakhtiari tribe and their handwovens have diverse designs, techniques and methods inspired by the artists' minds and the design and pattern of woven materials are closely related to the culture and nature of the Bakhtiari area in the highlands and valleys - Zagros rivers. The geographic location of the area, especially the twist of communication networks and rivers and other environmental elements, have played an important role in shaping the archeological data and the artistic features of artworks: one of these works of art is the Bakhtiari nomadic handwoven motifs . The best archaeological data is for adhering to the motifs of handwoven and pottery. The purpose of this research is analyzing the common features of Bakhtiari handwovens with prehistoric pottery in the southwestern region of Iran to explain the subject. The research method is descriptive-comparative along with analysis and data is derived from library studies and field surveys (To access the Bakhtiari handwoven) and the research approach is historical. The research question is How can we explain the adaption of motifs of Bakhtiari handwovens with pottery (archaeological findings) in southwestern Iran in prehistoric era? The results of this study show that Bakhtiari handwovens are rooted in nature around their lives, beliefs, culture and traditions in southwestern part of Iran and there are many similarities between motifs of handwovens and pottery. many of thesemotifs such as geometric, plant, human, animal motifs and other, such as rood (Chilipa), Maander with prehistoric motifs in the southwest region of Iran (Jafarabad, Joy, Bandhal, Choghamish, Suziana, and Chaharmahal Bakhtiari province copper-stone period such as the Sourak hill, Khanmirza, shahrekord and the Hafshejan hill) are matched.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1228-en.pdf
2019-09-23
75
92
Handwoven
Bakhtiari
Archaeology
Pottery
Majid
Sarikhani
sarikhanimajid@yahoo.com
1
Assistant Professor, Department of Archeology Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Iran.
AUTHOR
Atefeh
Karimian
atefeh.karimiyan@yahoo.com
2
M. A. of Archeology, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مطالعه تطبیقی نقوش هنر اسلامی از دیدگاه سنتگرایی و تاریخینگری بر اساس آرای کیت کریچلو و گلرو نجیب اوغلو
بیتردید، نقوش تزئینی، یکی از بارزترین وجوه هنر اسلامی بوده که در تمامی آثار آن دیده میشوند و شناخت عوامل مؤثر بر شکلگیری آنها ضروری مینماید. از طرفی، نیاز به روششناسی در پژوهش و داوری درباره هنر اسلامی، اجتنابناپذیر است. اندیشمندان این عرصه، روشها و رویکردهای متفاوتی را مورد توجه قرار دادهاند که نتایج متفاوتی را نیز بههمراه داشته و تعارضات و اختلافها در این حوزه نیز مبتنی بر این مسأله هستند؛ از جمله این رویکردها، سنتگرایی و تاریخینگری است. تاریخینگران با بهرهگیری از فلسفه تاریخ هگل، میکوشند تا هنر مسلمانان را وابسته و محدود به شرایط تاریخی دانسته و آن را بر اساس مستندات تاریخی مورد تحلیل قرار دهند؛ در حالی که سنتگرایان، به حقایق و حکمتهای جاویدان و مشترک در ادیان معتقد بوده و ماهیت و منشأ هنر اسلامی را در درون سنت دینی که دارای عناصر بیزمان و خارج از عرصه تاریخینگری است، جستجو میکنند. هر یک از این روشها، به زوایا و جنبههای خاصی از ماهیت هنر اسلامی اشاره دارند؛ اما بسیاری از محققین کمسابقه بهعلت عدم شناخت مبانی فکری و پژوهشی آنها، با تناقضات زیادی روبرو شده و سرگشته میشوند. بنابراین شایسته است انواع رویکردها در بررسی نقوش و هنر اسلامی تبیین شوند. از اینرو، تحقیق حاضر عهدهدار پاسخگویی به این سؤال است که مؤلفهها و عناصر شکلدهنده نقوش هنر اسلامی از دیدگاه تاریخینگری و سنتگرایی کدام هستند؟ و چه تفاوتهایی دارند؟
این مقاله با هدف دستیابی به شناختی کاملتر از نقوش و هنر دوره اسلامی و رویکردهای پژوهشی آن، چگونگی نگرش دو دیدگاه سنتگرا و تاریخینگر را به روشی توصیفی- تطبیقی مورد مطالعه قرار داده است. از آنجا که میان سنتگرایان، کیت کریچلو و از میان تاریخینگران، گلرو نجیب اوغلو بهنحوی تخصصی به نقوش هنر اسلامی پرداختهاند، دو کتاب ایشان در این خصوص، مبنای تحقیق قرار گرفته و سعی شده است به شرح و تطبیق آرای آنان پرداخته شود.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1195-fa.pdf
2019-09-23
93
105
نقوش هنر اسلامی
سنتگرایی
تاریخینگری
کیت کریچلو
گلرو نجیب اوغلو
A Comparative Study on Islamic Art Patterns In the View of Perennial Philosophy and Historians and Based on the Views of Keith Critchlow and Gulru Necipoglu
Ornaments are one of the primary characteristics of Islamic art. Therefore, it's imperative to explore the influential elements of the development of the ornament patterns. In order to have a fair judgment and a clearer picture of the issue, we need to have a proper methodology in studying Islamic art. Scholars have applied various methods and approaches that led to various results and consequently caused disagreement and conflicts among them. Perennial philosophy and historian are the two known approaches for studying Islamic art. The historians aim is studying Islamic art within its chronological scheme and analyzing the artworks in limited historical documents in the light of the Hegelian philosophy of history. Perennial Philosophy, on the other hand, believes the eternal truth of religions and seeks to investigate the origin of Islamic art within a religious tradition beyond chronological and historical borders. In fact, these two approaches highlight different aspects of the nature of Islamic art. However, dealing with these approaches sometimes result in different findings and a lot of conflicts among researchers. So, exploring various methods of studying Islamic art is a matter of importance. Thus, the present inquiry aims to answer what are the factors and features of shaping Islamic patterns based on Perennial Philosophy and historians? And in what ways are they different? Applying a descriptive-analytic study, we aim to provide a more complete understanding of Islamic patterns as well as different approaches for studying them. Also, this paper attempts to articulate how these approaches studied art. To address the issue, we selected two books of leading researchers of the field Keith Critchlow, a follower of traditional values and Perennial philosophy, and Gulru Necipoglu, a historian of Islamic art, then their ideas were explained and compared.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1195-en.pdf
2019-09-23
93
105
Islamic art patterns
Perennial philosophy
Historians
Keith Critchlow
Gulru Necipoglu
Samareh
Kazemi
S-kazemi@tvu.ac.ir
1
Instructor of Art Department, Dr. Shariati College, Technical and Vocational University (TVU), Tehran, Iran.
AUTHOR
Seyyed Razi
Moosavi
---------
2
Associate Professor, Philosophy of Art Department, University of Religions and Denominations, (URD), Qom, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مطالعه تطبیقی مصورسازی سه نسخه خطی از «کتابالحیل» بدیعالزمان جزری
بدیعالزمان جزری، دانشمند، مهندس، طراح و هنرمند خلاق سده ششم هجری در تمدن اسلامی بوده که 50 دستگاه خودکار را در کتاب "الجامع بینالعلم و العمل النافع فی صناعتالحیل" مشهور به "کتابالحیل" بههمراه مصورسازی شرح داده است. این کتاب که سندی از توانمندی علمی، مهندسی و هنری او است، بارها نسخهبرداری و بهرهبرداری شده است؛ بهگونهای که حداقل 20 نسخه از آن در موزههای دنیا وجود دارند. اما پژوهشهایی که در کشور ما درباره وی و کتاب مصور او خصوصاً با رویکرد تاریخ هنر انجام شده، محدود و ناکافی هستند؛ در حالی که این کتاب، هم از حیث مصورسازی در نسخههای خطی متعدد، هم از لحاظ شیوه طراحی محصول و هم بهواسطه پرداختن به ابزارهای موسیقیایی، از لحاظ تاریخ هنر حائز اهمیت است. در این پژوهش که روش آن توصیفی و تحلیلی است، با هدف مطالعه شیوههای مصورسازی کتاب جزری، دادههای کتابخانهای گردآوری شده و نسخههای خطی تاریخی مورد مشاهده، تحلیل و تطابق قرار گرفتهاند. جامعه مورد مطالعه این پژوهش، نگارهها و مصورسازیهای کتاب جزری در سه نسخه خطی آن (نسخه مورخ 715 هجری، نسخه 3306 برلین و نسخه 2477 پاریس) بوده که بهعنوان نمونه، بهصورت غیراحتمالی، 3 نگاره از آنها انتخاب شده و در نُسخ سهگانه، بهصورت تطبیقی مطالعه شدهاند. سؤال اصلی این تحقیق که هدف پژوهش را مشخص میکند این است که در مصورسازی نسخههای مختلف کتاب جزری، از چه شیوههای هنری استفاده شده است؟ در خلال پژوهش، به این سؤالات نیز پاسخ داده میشود که؛ چه تفاوتها و شباهتهایی میان تصاویر نسخ گوناگون این کتاب وجود دارند؟ مصورسازی کتاب جزری در طی زمان، چه سیر تحولی را طی کرده است؟ و نسخههای گوناگون آن، چه ویژگیهایی دارند؟ لذا، به بررسی نسخههای خطی مذکور پرداخته شد و مشخص شد که نسخه خطی مورخ 715 هجری، کاملاً هنرمندانه و بر اساس مکتب نگارگری عباسی، کتابآرایی شده است؛ اما هر چه از زمان نگارش این کتاب فاصله گرفته شد، از جنبههای هنری تصاویر کاسته شد؛ بهطوری که تصاویر دو نسخه دیگر، تبدیل به مصورسازیهای فنی و هندسی شده و ارزشهای هنری بسیار کمتری نسبت به نسخه 715 هجری دارند.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1276-fa.pdf
2019-09-23
107
123
جزری
علمالحیل
فی معرفه الحیل الهندسیه
مصورسازی
نگارگری
Comparative Study of Illustration of three Manuscripts from the “Kitab al-Hiyal” Written by Badi\' al-Zaman al-Jazari
Badi' al-Zaman al-Jazari is a scientist, designer and engineer of Islamic civilization in the sixth century AH who lived in the Diyarbakir (South east of turkey), and has 50 new machines in his book “Al-Jami' bayn al-‘ilm wa 'l-‘amal al-nafi' fi sina'at al-hiyal (A Compendium on the Theory and Useful Practice of the Mechanical Arts)” has described and illustrated. This book, which is a documentary of his scientific, engineering and artistic abilities, has been copied and exploited many times, with at least 20 copies are available in the museums of the world, but in our country there are few studies, especially about the artistic aspects of this creative designer. In this descriptive-analytical study, library data and historical manuscripts have been observed, analyzed and adapted. The statistical population of this research is the illustrations of three manuscripts (715 AH edition, no. 3306 of Berlin and no. 2477 of Paris), which, for the statistical sample, have been selected in inaccurately 3 pictures of them and in trivial copies, has been studied comparatively. The main questions of the research, which sets out the purpose of the research, include what are the differences and similarities between the illustrations of the various copies of the book of al-Jazari? How do the illustrations of this book evolve over time? What are the features of various manuscripts? Therefore, the present manuscripts were examined and it became clear that the manuscript of 715 AH was fully artistic and based on the Abbasi painting school, but since the writing of this book was taken away, the artistic aspects of the images were reduced, so that the images of the two other versions have turned into technical and geometric illustrations, and have much less artistic value than the 715 AH version.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1276-en.pdf
2019-09-23
107
123
al-Jazari
Ilm al-Hiyal
sina'at al-hiyal
Illustration
Painting
Mohammad
Khorasanizadeh
honarenab@gmail.com
1
Ph.D. student of comparative and analytical history of Islamic art, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran.
AUTHOR