OTHERS_CITABLE
مطالعه تطبیقی ویژگی عدم قطعیت در آثار دو هنرمند معاصر (دیمین هرست و مایکل بورمانس)
یکی از اصلیترین ویژگیهای فلسفه پست مدرن، کثرت نظریات و مفاهیم، چند معنایی و چند ارزشی بودن تعاریف است که در مقام بیان، به ارائه راهکارهای نسبی و غیرقطعی منتهی میشود. عدم قطعیت بهعنوان یکی از شاخصههای اصلی پست مدرنیسم، مرتبط با زیرمجموعههای دیگری از فلسفه پست مدرن همچون عدم تعیّن، چند علت گرایی، چند معنایی، کثرتگرایی و شکاکیت است. بسیاری از هنرمندان معاصر، عدم قطعیت را با موضوعات تقابل میان بود و نبود، وجود و عدم، پایداری و ناپایداری و ...، در مرکز توجه قرار دادهاند. این رویکرد بهمرور تبدیل به یک شاخصه بارز در آثار هنرمندان معاصر شده است؛ از جمله این هنرمندان میتوان به دیمین هرست و مایکل بورمانس اشاره کرد. این دو هنرمند هر یک بهنوعی متفاوت، به مسأله عدم قطعیت پرداختهاند. پرسش بنیادین پیش روی این جستار، چگونگی بازنمایی مفهوم عدم قطعیت در آثار هنری معاصر با رسانهها، اسلوب و رویکردهای متفاوت هنری است. طبق یافتههای پژوهش، مشخصاً در آثار دو هنرمند، مفهوم مورد نظر با رسانه، تکنیک و ابزار متفاوت به منصه ظهور رسیده است؛ در حالی که بورمانس، از رسانه سنتی نقاشی (البته بهصورت التقاطی با عکاسی و تئاتر) برای بیان ایده مذکور استفاده نموده و هرست، از چیدمان و اجراهای اسرارآمیز برای ایجاد این مفهوم بهره برده است. اشتراکات مفهومی در آثار این دو همچون مرگ و زندگی، امکان و عدم امکان، رئالیسم و فانتزی و ...، در بیان، با نوعی طنز تلخ درآمیخته است. این تحقیق بهشکل توصیفیـ تطبیقی صورت گرفته و نتیجه حاصل از آن نشان میدهد که ایجاد چالش در ذهن مخاطب از طریق مفاهیم متضاد، به بیان ایده مشترک عدم قطعیت در آثار هنری این دو هنرمند منتهی شده است و در حالی که هرست از رسانهای مدرن و بورمانس از رسانهای سنتی بهره میجویند، اما در آثار هر دو هنرمند، ایجاد پرسشهای متناقض و مخدوش نمودن قطعیتهای ذهنی مخاطب، معیار اصلی در ساخت معنا است.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1057-fa.pdf
2019-03-18
1
14
پست مدرن
عدم قطعیت
مایکل بورمان
دیمین هرست.
Comparative Study of Uncertainty Characteristic in the Works of Two Contemporary Artists (Damien Hirst and Michael Borremans)
One of the most essential characteristics of postmodern philosophy involves the abundance of opinions and concepts and the multi meaning and values of definitions that expressively lead to the presentation of relative and uncertain solutions. Uncertainty, as one of the main characteristics of postmodernism, is related to other subsectors of postmodern philosophy such as lack of objectivity, multi reasoning, multi meaning, pluralism and skepticism. Many contemporary artists in conceptualizing uncertainty consider subjects of binary oppositions such as presence and absence, existence and nothingness, stability and instability, etc. as the pivot of their ideas and this approach gradually has changed into a distinctive element in their works. Damien Hirst and Michael Borremans are among such artists. These two artists each have differently expressed the issue of uncertainty. The fundamental question in the current research involves the manner by which the concept of uncertainty is represented in the contemporary artworks through different media, style and artistic approaches. According to the research findings, specifically in the works of the two artists under study, the noted concept has surfaced through different techniques, tools, and media. While Borremans has employed traditional painting media(of course eclectically with history of art, photography and theatre) to express the mentioned idea and Hirst has enjoyed mysterious installations and executions to convey the concept, but conceptual similarities in the works of these two artists such as life and death, possibility and impossibility, realism and fantasy, etc. have been blended and expressed with a certain bitter sarcasm. This research has been conducted as a descriptive-comparative study and the results reveal that creating challenge in the mind of the audience through opposing concepts has led to the expression of the common idea of uncertainty in the works of these two artists.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1057-en.pdf
2019-03-18
1
14
Postmodern
Uncertainty
Michael Borremans
Damien Hirst.
Nazanin
zadmehr
1
Master of Arts in Painting Major, Faculty of Arts, Al-Zahra University, Tehran, Iran
AUTHOR
Mina
Mohammadi Vakil
m.vakil@alzahra.ac.ir
2
Assistant Professor, Faculty of Arts, Al-Zahra University, Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
نقش موسیقی در دیپلماسی: مطالعه تطبیقی دیپلماسی موسیقی چین و ایالات متحده پس از یازدهم سپتامبر
در عصر حاضر، نقش هنر در سیاست بینالملل افزایش یافته؛ از اینرو، نیاز به بررسی تطبیقی سیاستهای فرهنگی و تجربیات دیگر کشورهای پیشرو بیش از پیش احساس میشود. دیپلماسی موسیقی، زیرمجموعه دیپلماسی فرهنگی است. در این مقاله چون نقش هنجارها و ایدهها مهم است، جهانبینی خود را سازهانگاری برگزیده و سپس تحت چارچوب مفهومی قدرت نرم، به مطالعه تطبیقی دیپلماسی موسیقی چین و آمریکا حول «راهبرد جاده ابریشم» پس از واقعه 11 سپتامبر میپردازیم. هدف از انتخاب این موضوع، بررسی تجربیات کشورهای دیگر در حوزههای نوین دیپلماسی جهت ارتقای تجربه دیپلماتیک و بهرهمندی از آن در جمهوری اسلامی ایران است. سؤال اصلی مقاله این است که چین و آمریکا چگونه از دیپلماسی موسیقی در کشورهای جاده ابریشم برای تفوق بر یکدیگر بهره میبرند؟ پس از انقلاب فرهنگی که منجر به تصفیه سازمانی و تخریب آثار باستانی چین شد، سیاست خارجی چین تغییراتی کرد و گرایش به استفاده از ابزارهای نرم و فرهنگی افزایش یافت؛ از طرف دیگر، تهاجم فرهنگی آمریکا توسط آمریکا و ژاپن در منطقه، سران چین را به فکر استفاده هدفمندتر از دیپلماسی فرهنگی انداخت. یکی از این عرصهها، موسیقی بود. یافتههای ما در باب چین، حاکی از آن است که چین با تکیه بر ظرفیتها و شباهتهای فرهنگی با کشورهای جاده ابریشم، در پی بسط نفوذ خود است. چین در راستای این هدف، از گروه نمایشی گانسو و نمایش باران گل در امتداد جاده ابریشم استفاده میکند و در سطح بینالمللی میخواهد پیام صلح مخابره کند. گروه کانسو و نمایش باران گل از دو جنبه حائز اهمیت است؛ اول، ریشهدار بودن آن در فرهنگ ملی و تاریخی چین و دوم، گنجاندن پیامهای سیاسی و هدفمند در قالب هنر. در مقابل، آمریکا از یک دیپلماسی جامع و چند وجهی بهره میبرد. محورهای اصلی دیپلماسی موسیقی آمریکا، جشنوارههای جاده ابریشم، برنامه یویوما، ترویج سبکهای موسیقی آمریکایی، کمکهزینهها و حمایت از هنرمندان و مراسمهای مشترک است. در واقع، ایالات متحده با چهار حربه غیرسیاسیسازی پیام، غیردولتیسازی بازیگران، حمایت مالی از گروههای موسیقی و هدایت غیرمستقیم آنها و فراهم کردن محیط برای گسترش گروههای نزدیک به خود، بازی را در آسیای مرکزی هدایت میکند. روش تحقیق، استفاده از منابع کتابخانهای با رویکرد توصیفی- تحلیلی- تطبیقی است.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1101-fa.pdf
2019-03-18
15
31
دیپلماسی موسیقی
سازهانگاری
راهبرد جاده ابریشم
قدرت نرم
Comparative Study of Chinese and American Music Diplomacy after 9/11
Recently the role of music in international policy has been increased. In this article the role of norms and ideas is indispensable, Hence we have employed Constructivism as the conceptual framework, thereafter we would be investigating on Music Diplomacy of the US and China comparatively pursuant to Silk Road Strategies after 9/11. The main question of this Article is how the USA and China have been using music diplomacy to reach their purposes on international and regional stage, to prevail over each other? After 1949 revolution, we envisaged new Chinese identity. During the Cultural Revolution in China many persons got killed and many ancient heritages got destroyed, but China turned its way to commence a new cultural diplomacy, one of these fields was music. It was a new approach based on a drama group from province of Gansu and the ancient tale was named "Rain of Flowers along the Silk Road". It seems that China intends to promote regional convergence and spread out message of peace and coexistence throughout the world. American music diplomacy is based on various instruments and ideas, including YoYoMa program, Silk Road festivals, and promoting American music styles like Rap and Jazz (especially famous performers and singers). According to our findings the US policy makers have placed burden of the American Music Diplomacy on the non-state actors. It means that the circumstances have led the US to get over the lack of credit by using independent actors like universities, academies, NGOs, music bands and famous musicians and individuals and refuses to meddle in music diplomacy directly.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1101-en.pdf
2019-03-18
15
31
Music Diplomacy
Constructivism
Silk Road Strategy
and Soft Power
Mohammad Hossein
Neshastesazan
sir.diplomacy@gmail.com
1
MA of Diplomacy and International Organizations, Faculty of International Relations, Tehran, Iran
AUTHOR
Mohammad Hassan
Sheikholeslami
mhshikhoeslami@gmail.com
2
Associate professor, Faculty of International relations, Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
دو نگرش به تاریخ هنر: مطالعه تطبیقی فلسفه تاریخ هنر قاضی احمد قمی و جورجو وازاری در «گلستان هنر» و «زندگی هنرمندان»
تاکنون در خصوص نخستین آثارِ تاریخ هنر بهمعنای امروزی؛ یعنی «گلستان هنر» از قاضی میر احمد قمی و «زندگی هنرمندان» تألیف جورجو وازاری، که در بستر و سنتهای متفاوت تاریخنگاری نوشته شدهاند، از جنبههای نسخهشناسی، تاریخی و از منظر ادبی، پژوهشهای متعددی صورت گرفتهاند. اما آنچه که تا کنون مغفول مانده، نگاهی ژرفتر و وسیعتر به مبانی معرفتی و چارچوب نظریِ تاریخنگاری و نگرش مورخان به مفهوم تاریخ، سیر آن و در نهایت، نوع نگاه آنها به تاریخ هنر است. در حقیقت، سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که نگرش و چارچوب فکری و مفهومی نویسندگان مذکور به تاریخ هنر یا بهطور کلی فلسفه تاریخ هنر آنان با توجه به دو اثر «گلستان هنر» و «زندگی هنرمندان»، از چه مؤلفههایی برخوردار است؟ جهت دستیابی به پاسخ، از روش توصیفی-تطبیقی استفاده میشود. در این راستا، از ترکیب روشهای تفهمی و تطبیقی بهره برده میشود. روش تفهمی، شیوهای تفسیری است که بهشکلی درونی و همدلانه میکوشد تا طرز تلقی و نگاه نویسنده یا عامل تاریخی را نسبت به موضوعات کشف و درک کند. در نهایت، اجزای مورد بررسی با یکدیگر تطبیق داده شده و وجوه مختلف تشابه و تفاوت آنها مورد کنکاش قرار میگیرد. هدف کلی پژوهش، دستیابی به مبانی و خطوط اصلی معرفت تاریخی این دو مورخِ هنر و سپس تعمیم نتایج است. نتایج و یافتههای کلی پژوهش بر آن هستند که در دو جهان ایرانی و اروپایی، حداقل تا پیش از دوره مدرن، دو تلقی متفاوت از تاریخ هنر وجود دارد؛ فلسفه تاریخ هنر در ایران، منبعث از تفکر دینی است که از ماهیتی خطی، ثابت، سرچشمهای و گذشتهنگر برخوردار است و هنرمندِ وابسته به زنجیره استاد-شاگردی، مقلد استادان و سنت پیش از خود است، اما در اروپا بر اساس تفکر اومانیستی برگرفته از دوره باستان، فلسفه تاریخ هنر دارای ویژگی چرخهای، تکاملی، غایتنگر و آیندهگرا است که فردیت هنرمندِ خلاق و مقلد طبیعت مورد تأکید بوده است.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1107-fa.pdf
2019-03-18
33
47
فلسفه تاریخ هنر
«گلستان هنر»
قاضی احمد قمی
«زندگی هنرمندان»
جورجو وازاری
Two Attitudes toward Art History: A Comparative Study of Philosophy of Art History of Qādī Ahmad Qomi and Giorgio Vasari in “Golestān-e Honar” and “Lives f the Artists”
Up to now, about the first art history as we know today, i.e "Golestān-e Honar" by Qādī Mir Ahmad Qomi and "Lives of the Artists" by Giorgio Vasari, different researches and studies from different aspects of bibliographical, historical and literary has been done. But what has been neglected is a broader and deeper view into the epistemic foundation and theoretical frame of historiography and view of the historians toward the concept of the history, art history and its direction. The main question of this research is asking of existence and quiddity of the components of the philosophy of art history of Qādī Mir Ahmad Qomi and Giorgio Vasari based on their works "Golestān-e Honar" and "Lives of the Artists." In order to answer, Comparative-Descriptive method has been used. In this regard, Interpretive and comparative Methods have been utilized. Interpretive method is a way that somehow emotionaly and inwardly, try to explore the view of author or historical agent toward the subjects. At the end, the components compares and different aspects of similarity and differences are scrutinized. The main goal of this research is reaching to the foundations and main lines of philosophy of history of those art historians named above and generalizing the results. The results show that in two worlds of Iran and Europe, at least before the modern era, there were two different attitudes toward art history: the philosophy of art history in Iran emanates from theological thought which has linear, invariant, source-oriented, retrospective nature, but in Europe based on Humanism thought and from the ancient time, the philosophy of art history has cyclical, evolutional, end-oriented and future-oriented characteristics that the individuality of creative and nature imitator artist has been emphasized.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1107-en.pdf
2019-03-18
33
47
Philosophy of Art History
Golestān-e Honar
Qādī Ahmad Qomi
Lives of the Artists
Giorgio Vasari
Hanif
Rahimi Pordanjani
hanif.rahimi@yazd.ac.ir
1
Assistant Professor, Faculty of Art and Architecture, Yazd University, Yazd, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مطالعه تطبیقی «تزئینات نقوش هندسیِ گره (گره چینی)» در معماری اسلامی و قاعده عرفانی «تجدد امثال» در اندیشه ابن عربی
این مقاله در صدد است شرحِ تحلیلی و تطبیقی مابین صور تجریدی نقوش هندسی (گره چینی) در تزئینات معماری اسلامی و قاعده عرفانیِ «تجدد امثال»، با رویکرد تطبیقیِ وجودِ همارزی، تمثال و همانندساختی، میان نظام جزئی و نظام کلی عالم (سلسله مراتب عالم)، ارائه نماید. در جهانشناسی عرفانی ابن عربی، نحوه فاعلیت حقتعالی، بر مبنای وحدت شخصی وجود و بهنحو «تجلّی» بوده که تجلیات حقتعالی بهطور دائم و پایانناپذیر و مداوم صورت میگیرند؛ لذا در این دیدگاه، اشیا بهطور مستمر در حال تغییر و تحول بوده و حق در هر لحظه و آنی بهصورت بیشمار متجلی میشود. بر این اساس، صور تجریدی نقوش هندسی گره در هنر و معماری اسلامی و نقشهای بینهایت گسترشپذیر آن، برگرفته از قواعدی هستند که نمادی از مفهوم عارفانه «کثرت در وحدت» و «وحدت در کثرت» است. در این پژوهش که بهروش تحقیق توصیفی، تحلیلی، تطبیقی و با تلفیقی از دو رویکرد کمّی و کیفی انجام گرفته است، این نتیجه بهدست آمد که با توجه به تقارن و همزمانی پیدایی نقشهای هندسیِ گره در معماری اسلامی و نگرشهای عرفانی در فلسفه اسلامی، خصوصیات بهکار گرفتهشده در نقشهای هندسیِ گره که دارای سه مشخصه «قابلیّت تکرار بهشرط تکامل»، «قابلیّت زایش، تطوّر و تبدّل بهواسطه نقوش ثانوی» و «نداشتن آلت خارج در عین کثرت نقوش» هستند، همانند ساخت قاعده «تجدد امثال» در دیدگاه عرفانیِ ابن عربی و شارحان وی بوده و هدف هنرمند عارف در خلق صُورِ بینهایت کثرتپذیرِ نقوشِ هندسیِ گره، نشان دادن خلق مداوم و استکمالی ممکنات در تجلیات الهی بهصورت خلع و لبس بوده که بهطریقِ نقشهای بافته، متکثّر و تکرارپذیر اشکال هندسی در فضاسازی معماری اسلامی، بازآفرینی و خلق مجدد میشوند.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-981-fa.pdf
2019-03-18
49
65
فاعلیت بالتجلی
قاعده «تجدد امثال»
نقوش هندسی
معماری اسلامی
A Comparative Study into “Gere Geometric Designs” in Islamic Architecture and Principle of “Perceptual Creation” in the Mystical Thoughts of Ibn Arabi
This article is an analytic and comparative study into abstract patterns of geometric designs, as one of the most significant spaces in the Islamic architecture, and the principle of perceptual creation. It has a comparative approach to investigate equivalence, effigy, and analogies between the micro and macro systems (in the hierarchical system of the universe). In the mystical cosmology of Ibn Arabi, this is based on the unity of existence in the form of self-disclosures and reflections of God to be eternal and endless. Therefore, in this view, beings are always undergoing changes and transformations and the justice is revealed at any given instant in unlimited forms. Accordingly, abstract forms of Gere geometric patterns in the Islamic architecture and art and the unlimitedly expandable patterns are the result of the rules that are the symbol of the internal aspect of Islam and the mystic concepts of "unity in diversity" and "diversity in unity». It is a descriptive, analytic, and comparative study and used both qualitative and quantitative methodologies. The results indicate that the features used in the Gere geometric designs include "possibility of repetition in case of perfection", "possibility of variety and transformation via secondary shapes" and "possibility of maintaining unity and matter while having a variety of shapes". This is the effigy of the principle of perceptual creation in the viewpoint of Ibn Arabi and his followers. The goal of the mystic artist in creating unlimited designs that include a variety of different Gere geometric shapes is to show the constant creation of all beings while aiming for perfection in all divine self-disclosures and this is recreated and achieved through repeatable and various patterns of geometric shapes in the Islamic architecture.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-981-en.pdf
2019-03-18
49
65
Self-disclosure
Perceptual Creation
Geometric Designs
Islamic Architecture
Asadollah
Shafizadeh
shafizade.a@gmail.com
1
Assistant Professor, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Ahar branch, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
استفاده از تکنیک مهندسی کانسی در مطالعه تطبیقی تأثیرات احساسی طراحیهای برندهای برتر طلا و جواهر بر دانشجویان دختر ایرانی؛ (مطالعه موردی: طراحیهای سال 2017 برندهای تیفانیاندکو و کارتیه)
امروزه طراحی، یکی از مهمترین علل موفقیت و تمایز یک برند طلا و جواهر است. هر برند با توجه به شخصیت تعریفشده خود بین مشتریان، به طراحی محصولات هدفمند و منحصر بهفرد پرداخته و با تکیه بر عوامل مؤثر و کلیدی؛ از جمله انگیزش احساسات، موفق به جذب و تثبیت مخاطب شده است. با در نظر گرفتن اهمیت طراحی و نیز بهرهگیری از تجارب برندهای برتر در این حوزه مشخص، طراحیهای سال 2017 دو برند تیفانیاندکو و کارتیه با ویژگیهای در خور توجه و در عین حال متمایز از یکدیگر، جهت مطالعه انتخاب شدند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تطبیقی تأثیرات احساسی طراحیهای این دو برند بر دانشجویان دختر ایرانی بوده؛ بهشکلی که علاوه بر مطالعه ویژگیهای بصری و مفاهیم کیفی طرحها، شخصیت طراحی برندهای فوق، تبیین و تحلیل شده و اثربخشی این دو مجموعه بر احساسات مخاطب مورد نظر، مورد سنجش قرار گرفته است. پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سؤالات است که طراحیهای دو برند تیفانیاندکو و کارتیه در سال 2017، در چه مواردی با یکدیگر اختلاف معنایی داشته و چه ادراک و احساساتی را در دانشجویان دختر ایرانی برانگیخته و چگونه چنین تأثیرات احساسی را از طریق طراحی، به مخاطب منتقل نمودهاند؟ در این راستا، با استفاده از روش مهندسی کانسی و انتخاب 24 زوج سنجه که بیانکننده احساسات و ویژگیهای مختلف در ارتباط با طراحی طلا و جواهر هستند، ساختار و محتوای پرسشنامه بهشیوه افتراق معنایی شکل گرفت و بین 100 نفر از دختران دانشجوی هنر، با میانگین سنی 18 تا 30 سال، توزیع شد. یافتههای حاصل نشان دادند که شخصیت طراحیهای برند تیفانیاندکو در سال2017 از دید مخاطب مورد آزمون، جوانپسند، بهروز، پیشرو و در عین حال غیرقابلاعتماد بوده و در تضاد با آن، طراحیهای برند کارتیه، شخصیتی کلاسیک، گذشتهگرا، بهنوعی سنتی و در عین حال اصیل و قابلاعتماد دارند.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1072-fa.pdf
2019-03-18
67
80
طراحی
برند
مهندسی کانسی
تیفانیاندکو
کارتیه
Using the Kansei Engineering Technique in the Comparative Study of the Emotional Influences of Designs of the Superior Gold and Jewelry Brands on Iranian Female Students; (Case study: 2017 Designs of Tiffany & Co and Cartier Brands and Cartier Brands)
Today designing is one of the most important reasons for success and differentiation of a gold and jewelry brand. With due regard to the significance of designing, and also utilizing the experiences of better brands in this specified zone, the designing created in 2017 by Tiffany & Co and Cartier and certain with their eye-catching characteristics, and at the same time different from one another, were chosen to be studied. This research aims at comparative examining of emotional influences of the designing of these two brands on Iranian female students, in such a way that in addition to studying the visual characteristics, the qualitative concepts of designs and the personality of designing the above brands, and the impression of these two collections on the feeling the addressee have been analyzed. The present research is seeking to answer the questions that the designing, of Tiffany & Co and Cartier in 2017 in which aspects have had significant differences and what concepts and sensation, have they provoked in Iranian female students and how have they transferred such sensational impressions via designing?
In this regard, by utilizing Kansei engineering method and electing 24 measurement spouses who express different feelings and characteristics in connection with the designing of gold and jewelry, the structure and contents of the question are performed after the differentiation semantic, and was distributed among 100 female art students with an age average of 18 to 30. The findings showed that the personality of the designing of Tiffany & Co brand in 2017 has been popular to the youth, up to date, progressive, and at the same time, unreliable, in contrast; the designing of Cartier have a classic, past-oriented and somehow traditional but at the same time genteel and reliable.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1072-en.pdf
2019-03-18
67
80
Design
Brand
Kansei Engineering
Tiffany & Co
Cartier
Pegah
Ghafel Mobarakeh
p_gh91@yahoo.com
1
Ph.D. candidate, Faculty of Advanced Studies and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Iran.
AUTHOR
Afsaneh
Nazeri
a.nazeri@aui.ac.ir
2
Assistant Professor, Faculty of Visual Art, Art University of Isfahan, Iran.
AUTHOR
Mehrnoosh
Shafiee
mehrnooshshafie@yahoo.com
3
Assistant Professor, Faculty of Handicrafts, Art University of Isfahan, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقایسه تطبیقی آیین سوگواری در سه نگاره از شاهنامه دموت با تک نگاره شاهنامه بایسنقری
با نگاهی به آداب و رسوم رایج در ایران، میتوان دریافت که سوگواری همراه با مراسم عزاداری، همواره در کنار جشنها و سرور ایرانیان بوده و نزد آنها از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. این آیین که ریشه در سنن کهن این سرزمین دارد، در متون متعددی، موضوع حکایات و روایات قرار گرفته است. شاهنامه فردوسی، از جمله متونی است که روایات سوگ در آن بیان شده و در برخی از نسخ مصور آن، نگارههایی با همین مضمون مصور شدهاند. بنابراین، هدف از این پژوهش، دستیابی و مطابقت شیوه تصویرگری مجالس سوگ در نگارههای منتخب شاهنامه دموت و شاهنامه بایسنقری در دوره ایلخانی و تیموری است و با توجه به این پرسش که؛ بر اساس شیوه تصویرگری نگارههای مرتبط با آیین سوگواری، چه تفاوت و شباهتهایی بین مراسم سوگواری در دوره ایلخانی و دوره تیموری وجود دارند؟ در آن، نگارههای منتخب شاهنامه دموت و شاهنامه بایسنقری از لحاظ ترکیببندی، شخصیتپردازی و تنالیتههای رنگی، مورد تحلیل قرار گرفتهاند. این پژوهش، بهشیوه تحلیلی- توصیفی بر پایه تطبیق دادهها انجام گرفته است و نتایج بهدست آمده از آن، نشانگر این هستند که آیین سوگواری در نگارههای منتخب از شاهنامه دموت و بایسنقری، در فضایی کاملاً متفاوت تصویر شده است؛ زیرا در دوره ایلخانی و تیموری، در بیان موضوع سوگ، از شیوههای متفاوتی استفاده شده که ریشه در فرهنگ و عقاید حاکم بر هر دوره دارند. بنابراین، در نگارههای منتخب از شاهنامه دموت و بایسنقری، تنها در موضوع سوگ، وجه اشتراک وجود داشته و در مواردی مانند ترکیببندی، رنگگذاری و حالات چهره و حرکات سوگواران، شباهت و اشتراکی در آنها دیده نمیشود.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-934-fa.pdf
2019-03-18
81
93
آیین سوگواری
نگارگری
شاهنامه دموت
شاهنامه بایسنقری
A Comparative Study of the Mourning Rituals in Three Illustrations of Demot Shahnameh and Single Illustrations of Baysonghori Shahnameh
Looking at the common customs in Iran, it can be understood that mourning ceremonies have been among important rituals for the Iranians. Such rituals that are rooted in Iranian traditions have been certain topics for various texts and anecdotes. Shahnameh of Ferdowsi is one of these works that has narrated these rituals and in some of the illustrated copies of this, there are illustrations with the same theme. The present study, therefore, aims to investigate and compare the way the mourning rituals are illustrated in selected illustrations in Baysonghori Shahnameh and Demot Shahnameh in Ilkhani and Timurid eras. And according to the question, what is the difference between the ritual of mourning during the Ilkhanid and Timurid periods based on the illustration of the images associated with the mourning ritual? Selected illustrations in Baysonghori Shahnameh and Demot Shahnameh are analyzed in terms of their composition, characterization and color tones. This research has been conducted by utilizing descriptive-analytical method based on data comparison. The results of this study indicate that during the Ilkhanid and Timurid eras, different themes have been used to express the subject of mourning and elegy that are rooted in the culture and beliefs of each Period. The mourning rituals in the selected illustrations are depicted in a totally different manner in Demot Shahnameh and Baysonghori Shahnameh, and they have similarities only in the subject of grief. In other areas, such as the composition, coloring and faces and the movements of the mourners, no similarities can be seen in them.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-934-en.pdf
2019-03-18
81
93
Mourning ritual
Miniature
Demot Shahnameh
Baysonghori Shahnameh
Azam
Bohlool
maryambohlool2004@gmail.cim
1
Instructor, Facualty of Art , Sharekord University, Iran.
AUTHOR
Payvand
Tofighy
peyvand1359@gmail.com
2
Instructor, Facualty of Art , Sharekord University, Iran.
AUTHOR
Roya
Alikhani
roya1367@gmail.com
3
B.A., Facualty of Art , Sharekord University, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
جهان بهمثابه رؤیا، بحثی تطبیقی در اندیشه ابن عربی و فیلم اینسپشن
در میان فیلمهایی که به موضوع "رؤیا" پرداختهاند، فیلم اینسپشن توانست اقبال چشمگیری بهدست آورد. در میان اندیشمندان قرون میانه، قبلاً ابن عربی بهتفصیل به این موضوع پرداخته و در ساختاری نظاممند، این موضوع را بر اساس اندیشههایی چالشبرانگیز تبیین کرده است. آیا اساساً خط ربطی میان این اندیشه و فیلم وجود دارد؟ این مقاله بر این اساس تلاش میکند، نقاط اشتراک موجود در اینسپشن و اندیشههای ابن عربی و خط رابط میان آنها را مشخص سازد. در این مقاله، تشابهات سطحیتر، کمتر مورد توجه بودهاند و عمده مساعی بر این ایده استوار بوده است که تطابق، در لایههای عمیقتر دنبال شود. بر این مبنا، بهروش توصیفی- تطبیقی، سه محور اصلی مورد توجه قرار گرفته و فیلم بر اساس این سه محور تفسیر شده است. نتایج این پژوهش را میتوان در چند بخش دستهبندی کرد؛ نخست آنکه ابن عربی و نولان در آثار خود، به مرزکشیهای مرسوم میان رؤیا و واقعیت میتازند و تعریف جدیدی از این دو مفهوم ارائه میکنند، دیگر آنکه از نظر آنها حتی دانستن علم تعبیر برای درک صحیحی از یک رؤیا کافی نیست و تشخیص جایگاه حقیقی رؤیا و واقعیت، تعیینکننده است و در آخر، آنها نشان میدهند رؤیا، درجهای از آفرینندگی دارد که میتواند منجر به خلق در جهان ظاهر شود. حاصل نهایی این پژوهش، رابطهای سهگانه و البته در هم تنیده است که میتوان بر اساس آن معتقد شد، فیلم و اندیشههای ابن عربی پیرامون موضوع رؤیا، بر اساس تطابق نظاممندی که میان آنها برقرار است، ساختار رویکردی به این مسأله را در هم میشکنند و چارچوبهای تازهای برای نگرش به این موضوع بهدست میدهند. این موضوع با تفاوت زمانی- مکانی و فرهنگی بین ابن عربی و نویسنده فیلم، امری شگفت مینماید.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1164-fa.pdf
2019-03-18
95
104
رؤیا
خیال
ابن عربی
فیلم اینسپشن
کریستوفر نولان
The world as a Dream, a Comparative Study in Ibn Arabi’s Thought and the Film Inception
Among movies that considered «dream», "Inception" got a notable fortune. The film, written and directed by Christopher Nolan, has been the source of many academic discussions around the world as well as having won many credible film awards. On the other side, Ibn Arabi, who has referred to him as the designer and theorist of theoretical mysticism, systematically has explained this subject based on challenging ideas. Is there any significant link between the film and the Ibn Arabi’s thought? This study tries to identify the mutual points in the movie and Ibn Arabi’s ideas. Superficial similarities have been less considered in this paper and we try to focus only on deeper correspondences. Accordingly, based on descriptive -comparative method, three main axes have been considered, and the film has been interpreted based on them. Ibn Arabi and Nolan, ignore the conventional difference between dream and reality in their works, and present a new definition for these two concepts. In their view, merely knowing the science of interpretation is not enough to properly understand a dream, but recognizing the real state of dream and reality is determiner. They also show that the dream has a degree of creativity that can lead to creation in the world. What is ultimately found in this article is the triple relationship that leads us to the result that Ibn Arabi’s thoughts and «Inception» have serious points of correspondence on the subject of dream. And this is more considerable due to the time and cultural difference between Ibn Arabi and the film’s author.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1164-en.pdf
2019-03-18
95
104
Dream
Imagination
Ibn Arabi
Inception film
Christopher Nolan
Alireza
Shahmohamadi
alireza.shahmohamadi@semnan.ac.ir
1
Ph.D. Student, Faculty of Humanities, Semnan University, Iran.
AUTHOR
Ghodratolah
khayatian
khayatian@semnan.ac.ir
2
Associate Professor, Faculty of Humanities, Semnan University, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مطالعۀ تطبیقی مضامین پرکاربرد صورتگری در نسخ مصور ایلخانی و تیموری
این پژوهش، به مقایسه مضامین مشترک تصویرشده در نگارههای نسخ مصور دورههای ایلخانی و تیموری میپردازد. بر اساس دستهبندی الگ گرابر، مضامین موجود در نقاشی ایرانی، به هفت عنوان تاریخی، مذهبی، حیوانات، حماسی، عشق تغزلی، واقعگرایانه و تزئینی تقسیم شده که مضامین تاریخی، مذهبی، حیوانات و حماسی در هر دو دوره مشترکات بیشتری دارند. در این پژوهش، تنها بهبررسی این چهار مضمون و علل در نظر گرفتن آنها پرداخته میشود. هدف از این تحقیق، بررسی اهداف تصویرگری مضامین یکسان در نسخ دورههای فوق است. پرسش پژوهشی تحقیق این است که بهلحاظ مضامین مورد نظر، چه تفاوتها و شباهتهایی میان نقاشیهای موجود در نسخ مصور دو دوره وجود دارند؟ این پژوهش، بهشیوه توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که صورتگریِ نسخ تاریخی در دوره ایلخانان گستردهتر از عهد تیموریان است؛ بهنظر میرسد علت این امر، اعلام تعهد مغولان در قبال میراث ایرانیان است. از نظر مضامین مذهبی در دوره ایلخانی، موضوعات دینی غیراسلامی؛ مانند موضوعات مسیحی و بودایی، در کنار موضوعات اسلامی بهکار رفتهاند که مثلاً درباره موضوعاتی مسیحی، حضور مسیحیان در ردههای بالای حکومتی، دلیل این امر است. در عهد تیموریان، حضور موضوعات غیراسلامی، کمرنگ و در عوض، موضوعات اسلامی مخصوصاً شیعی پررنگ شدند. سومین مضمون مشترک و پرکاربرد این دورهها، مضمون حیوانات بوده که ظاهراً در دوره تیموری نسبتاً بیشتر از عهد ایلخانی است؛ سبب این ادعا علاوه بر نسخ مشابهی چون کلیله و دمنه، عجایبالمخلوقات قزوینی و نسخی با صحنههای شکار در دو دوره، نگارههای تکبرگی و نسخ منطقالطیر در عهد تیموری هستند. تفاوت این دو دوره در کاربرد مضمون حماسی در نسخ مصور، اغلب به جزئیات برمیگردد. همچنین، رونق این مضمون در عهد تیموری با توجه به تعداد بیشتر شاهنامههای مصور، بیشتر است. در نهایت، میتوان چنین نتیجه گرفت که تشابهات میان مضامین مشترک این دورهها بیشتر هستند.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1199-fa.pdf
2019-03-18
105
121
نقاشی ایلخانی و تیموری
مضامین تاریخی
مضامین مذهبی
مضامین حیوانی
مضامین حماسی
A Comparative Study of the Most Widely Used Themes of Painting in Ilkhanid and Timurid Illustrated Manuscripts
This research compares the common illustrated themes in manuscripts from Ilkhanid and Timurid periods. In general, the themes in Iranian painting are divided into seven categories of history, religion, animals, epic, lyrical love, realism, decoration, in which the themes of history, religion, animals and epic have more commons in both periods. In this research, only these four themes and the reasons to consider them will be surveyed. The purpose of this research is to study the goals of illustrating the same themes in the manuscripts of the mentioned dynasties. The question of this research is: What are the differences and similarities between the images in the illustrated manuscripts of the Ilkhani and Timurid eras? This research is conducted by using descriptive-analytic method. The results of this research indicate that portraiture of historical manuscripts of Ilkhanid era is wider than in Timurid Dynasty due to the declaration of the Mughal commitment to the Iranian heritage. In terms of religious theme in the Ilkhanid period, non-Islamic themes, such as Christian, Buddhist, and Jewish issues, have been used along the Islamic issues, for example, regarding Christian matters, the reason is the presence of Christians in the top government of Ilkhanid. In Timurid era, the presence of non-Islamic issues was paled but Islamic issues, especially the Shi’I, was highlighted. The third common theme is animals, which seems to be more visible in Timurid era. The reason of this claim is the similar manuscripts of Kalilah wa-Dimna, Ajaib al-Makhlughat by Qazwini and manuscripts with hunting scenes in two periods, and also some unifoliate pictures and Mantiq al-tayr manuscripts in Timurid era. The difference between the mentioned periods regarding using epic theme in illustrated manuscripts almost refers to details. In addition, the boom of this theme is more in Timurid period concerning the more number of illustrated shahnamas. Finally, it can be concluded that similarities between common themes in these eras are more than their differences.
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1199-en.pdf
2019-03-18
105
121
Ilkhanid and Timurid painting
Historical themes
Religious themes
Animal themes
Epic themes
Elham
Keshavari
mmojz350@yahoo.com
1
M.A student, Department of Art, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
AUTHOR
Taher
Rezazadeh
tahirrizazadeh@gmail.com
2
Assistant Professor, Department of Art, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
AUTHOR