@article{ author = {ZiaaddiniDashtkhaki, Mahdieh and Tajeddini, Sakineh}, title = {Comparative Study of Wall Paintings (Hunt, Banquet and Polo) in Ganjalikhan Caravanserai in Kerman and Pirnia House in Naein}, abstract ={Investigating and identifying the historical evolution of Islamic monuments indicate the continuity of traditions, in a way that Iranian-Islamic architecture has used traditions and patterns of the previous eras and evolved in each era compatible with changes and needs. This research studies mural decorations in two buildings of the Safavid era, Pirnia House in Naein and Ganjalikhan Caravanserai in Kerman. As these murals are considering as the finest examples of Safavid decorations and since the time of their built was close, these questions arise: what are the similarities and differences between their decorative elements? And whether there is a common feature in the contents of these two buildings? Few numbers of studies have been conducted in this subject, especially about GanjaliKhan building, and also deterioration of these wall paintings, show the necessity of a large-scale comparative study. The purpose of this research is to review and analyze these motifs based on their descriptions and comparisons. In addition to describing the visual aspects of decorations and the principles of aesthetics, this report tries to elaborate the overall structure, descriptions and details of these wall paintings and present them in analytical and comparative tables to show their similarities and differences and provide a basis for future studies. In this study, the comparative-analytical research method is used to evaluate and study these three themes of murals and collecting the information is done by field and library research method. The results show similar structure and composition of murals in both buildings and support this hypothesis that a common pattern has been used in these decorations that reminds the painting traditions of that era. Also, by considering the similar approach in designing both buildings, it seems that there is a common pattern in designing and implementing the motifs of two buildings.}, Keywords = {Pirnia House, Ganjalikhan Caravansary, Wall Paintings, Hunt, Banquet and Polo, Safavid}, volume = {9}, Number = {18}, pages = {1-18}, publisher = {Art University of Isfahan}, title_fa = {مطالعه تطبیقی دیوارنگاره های (شکار، بزم و چوگان) در کاروانسرای گنجعلیخان کرمان و خانه پیرنیا نائین}, abstract_fa ={شناسایی و بررسی تاریخ تحولات بناهای اسلامی، نشانگر تداوم سنت­ ها بوده؛ به‌گونه‌ای که معماری ایرانی- اسلامی، در هر دوره از سنت­ ها و الگوهای دوره قبل، متناسب با تحولات و نیازها بهره برده و آنها را تکامل بخشیده­ است. این پژوهش، به بررسی تزئینات سه دیوارنگاره (چوگان، شکار و بزم) در دو بنای شاخص عهد صفوی؛ خانه پیرنیا (کاخ نائین) و کاروان‌سرای گنجعلیخان، می ­پردازد. از آنجایی که این بناها نقوشی با مضامین مشابه داشته و در بازه زمانی نزدیک به هم ساخته شده­ اند، این سؤالات مطرح شده که چه وجوه اشتراک و افتراقی در عناصر تزئینی آنها وجود دارند؟ و آیا می­ توان نقوش دیوارنگاره ­های این دو بنا را تحت تأثیر یک الگوی واحد دانست؟ تاکنون، مطالعات اندکی در این مقوله صورت گرفته، خصوصاً در مورد دیوارنگاره‌های کاروان‌سرای گنجعلیخان، و با توجه به اینکه این دیوارنگاره ­ها آسیب بسیار زیادی دیده­ و تا کنون بررسی نشده­ اند، ضرورت پرداختن به معرفی و مطالعه تطبیقی گسترده در این مورد احساس می ­شود. هدف این پژوهش، بازخوانی و تحلیل نقوش مذکور بر اساس توصیف و تطبیق آنها است و علاوه بر توصیف جنبه­ های ظاهری تزئینات، سعی دارد ساختار کلی، مضامین، توصیف‌ها و جزئیات این دیوارنگاره ­ها را استخراج کرده و در قالب جداول تحلیلی و مقایسه­ ای به تصویر کشیده تا وجوه مشترک و متفاوت آنها مشخص شود و در نتیجه با بررسی میزان اشتراکات، تأثیرپذیری از الگویی واحد را بررسی می­ کند. در پژوهش پیش رو، روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی با رویکرد تطبیقی بوده که به‌منظور ارزیابی و مطالعه تطبیقی، سه مضمون از دیوارنگاره ­ها انتخاب شدند و روش گردآوری اطلاعات، به‌صورت میدانی و کتابخانه ­ای همراه با مستندنگاری است. یافته ­های پژوهش نشان می­دهند که دیوارنگاره ­های منتخب در هر دو بنا، از ساختار و ترکیب­ بندی تقریباً همسانی برخوردار بوده که یادآور سنت­های نگارگری آن دوره هستند و همچنین با توجه به رویکرد مشابه در تزئینات هر دو بنا، به نظر می­رسد الگویی مشترک در شکل­ پذیری و طراحی نقوش این دو بنا وجود دارد.}, keywords_fa = {خانه پیرنیا (کاخ نائین), کاروان‌سرای گنجعلیخان, بزم و شکار و چوگان, صفویه}, doi = {10.29252/mth.9.18.1}, url = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1325-en.html}, eprint = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1325-en.pdf}, journal = {Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar}, issn = {2345-3842}, eissn = {2538-2969}, year = {2020} } @article{ author = {Shabani, Mahnaz}, title = {A Study of Cartier-Bresson\'s "Decisive Moment" Theory and Its Comparison with Frederick Perls "Gestalt Therapy" Theory}, abstract ={This study investigates the correlation between Cartier Bresson's "decisive moment" theory and "Gestalt therapy" psychological theory formulated by Frederick Perls. They believed that each human being observes and perceives the nature of being according to his or her inner needs and from an individual point of view; therefore, in order to achieve a liberating and pure creation process, it is necessary that the mental structure, the sensory actions, and especially the seeing, align with consciousness focusing on the current domain, so that the individual is ready to record them at all times and to be attentive and loyal to what is happening, and to be faithful to this. The purpose of this paper, which has been carried out by descriptive-analytical and comparative method and its data was gathered by the documentary and library manner, is to analyze the two aspects of Gestalt Therapy and determine the moment by defining these two theories. Also, it tries to find out what factors are identifiable by the adaptable contexts of a mental health-related approach and the aesthetic perspective of visual aesthetics, and what structural similarity provides a comparative context for the two contexts. Based on the results obtained, improving one's communication skills and visual acumen requires the unification of the psychic layers deeper in the human entity and understanding the mechanisms of the human organism in now and the present. In other words, perception the being in time, the ebullience of existential consciousness, mental readiness, constant alertness and innate honesty, in addition to explaining the hidden nature of events, reveals facts about the origin of the thoughts and desires of the actor, which do not only make the human psyche in order, but also due to peerless creativity, we are less likely to see diminished and repetitive imitations in the art world.}, Keywords = {Decisive Moment, Gestalt Therapy, Henri Cartier-Bresson, Frederick Perls}, volume = {9}, Number = {18}, pages = {19-34}, publisher = {Art University of Isfahan}, title_fa = {مطالعه نظریه «لحظه قطعی» هنری کارتیه برسون و تطبیق آن با نظریه «گشتالت درمانی» فردریک پرلز}, abstract_fa ={این پژوهش، به بررسی و تحلیل رابطه بین نظریه "لحظه قطعی" هنری کارتیه برسون و نظریه روان‌شناختی  "گشتالت درمانی" می‌پردازد که توسط فردریک پرلز تدوین شده است. آنها معتقد بودند هر انسانی بر حسب نیازهای درونی خویش و از دیدگاهی فردی، ماهیت هستی را نظاره و ادراک می‌نماید؛ لذا جهت حصول به فرآیندی رهایی‌بخش و آفرینشی ناب، لازم است که ساختار ذهنی، کنش‌های حسی و بالأخص امر دیدن، هم‌راستای آگاهی، به حیطه کنونی معطوف شود تا فرد در هر لحظه، آماده ثبت آن‌های بی‌تکرار باشد و در قبال حوادثی که رخ می‌دهد، متمرکز و هوشیار بوده و در برابر آنچه به احساس درمی‌آید، صادق و وفادار بماند. هدف این مقاله که با روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی صورت گرفته و داده‌های آن به شیوه اسنادی و کتابخانه‌ای گردآوری شده، آن است که با تشریح این دو نظریه، به واکاوی وجوه مشترک "گشتالت درمانی" و "لحظه قطعی" بپردازد. همچنین، دریابد که زمینه‌های قابل‌انطباق یک رویکرد مرتبط با سلامت روان و دیدگاه منبعث از زیبایی‌شناسی بصری، توسط چه مؤلفه‌هایی قابل‌شناسایی هستند و کارکرد ارجاعی کدام عناصر ساختاری، بستر تطبیقی این دو نظریه را امکان‌پذیر می‌سازد. با توجه به نتایج حاصله، بهبود کیفیات ارتباطی فرد و اعتلای بصری دیدگان، مستلزم هم‌سویی و وحدت لایه‌های روانی مستتر در نهاد آدمی و بازیابی سازوکارهای ارگانیزم انسانی در زمان "حال" و لحظه "اکنون" است. به‌عبارتی، ادراک درست هستی در زمان، غلیان آگاهی وجودی، آمادگی ذهنی، هوشیاری دائمی و صداقت ذاتی، علاوه بر تبیین ماهیت پنهان رویدادها، حقایقی را در باب خاستگاه تفکرات و تمایلات کنشگر آشکار ساخته که نه‌تنها روان انسان را در نظمی ارگانیک و خودشکوفایی فطری به پالایش و توازن می‌رسانند، بلکه به‌واسطه خلاقیتی بی‌بدیل، کمتر شاهد تقلیدهای کم‌مایه و تکراری در دنیای هنر خواهیم بود.}, keywords_fa = {لحظه قطعی, گشتالت درمانی, هنری کارتیه برسون, فردریک پرلز}, doi = {10.29252/mth.9.18.19}, url = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1313-en.html}, eprint = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1313-en.pdf}, journal = {Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar}, issn = {2345-3842}, eissn = {2538-2969}, year = {2020} } @article{ author = {Ghani, Afsaneh and NamvarMotlagh, Bahman and Mehrabi, Fatemeh}, title = {Reading the Hooshang Shahi\'s Pictorial Rug with the Comparative Mythology Method}, abstract ={Pictorial Rugs are one of the most important achievements of rug designing during the Qajar period and a relatively large collection of these rugs is a collection of Houshang Shah rugs, which at that time became the bedrock for Shah on time illustration in the form of Houshang Shah. During the Qajar period, this representation was repeated on a large scale (in terms of number and geographical distribution) on pictorial rugs. The formation of these works at the time of the Qajar period and their volume and variety led this research to study why and how King Zamaneh was represented under the name of Houshang Shah during the mentioned period. The present study tries to answer the following questions by considering these versions of Houshang Shahi's rug in the Qajar period and selecting one of them: Why did the rug weaver of Qajar era consider two characters from two completely different paradigms to be the same? What is the reason?  The present study chose a comparative approach and selects the comparative mythology method and the Georges Douzil’s trifunctional theory for studying the case of this research. Studying the case of this research is based on scholar resources and direct narrative texts, to analyze the data of this research in a systematic and methodical way. The result of this study, knowing that the design of Houshang Shahi rug is derived from the archaic discourse of its own times, shows that the designer of this particular rug has tried to design society's welfare by designing a classic system and establishing objective relations among members of the classes. It depends on the systematic unity of these classes. And this unity depends on the existence of a ruler that is self-sufficient in all fields, so that he can connect all elements of society and create an integrated whole.}, Keywords = {Comparative Mythology, Functional Mythology, George Dumezil, Pictorial Rug, Hushang Shahi Rug}, volume = {9}, Number = {18}, pages = {35-49}, publisher = {Art University of Isfahan}, title_fa = {بازخوانی قالی تصویری هوشنگ شاهی با روش اسطوره‌شناسی تطبیقی کنش‌گرا}, abstract_fa ={ قالی‌های تصویری، از جمله مهم‌ترین دستاوردهای هنر طراحی و بافت قالی در دوره‌ قاجار محسوب می‌شوند و یک مجموعه نسبتاً پرتعداد از این قالی‌ها، مجموعه قالی‌های هوشنگ شاهی است که در آن دوره، به بستری برای تصویرگری شاه زمانه در قالب هوشنگ شاه بدل شده بود. این بازنمایی در طول دوره قاجار در فرش‌های تصویری، در ابعاد وسیع (به‌لحاظ تعداد و پراکندگی جغرافیایی) تکرار شد. شکل‌گیری یک‌باره این آثار در دوره قاجار و حجم و تنوع آنها، این پژوهش را بدان رهنمون شد که به چرایی و چگونگی بازنمایی شاه زمانه تحت عنوان هوشنگ شاه در دوره مذکور بپردازد. از این‌رو، پژوهش پیش رو با مد نظر قرار دادن این قالی‌ها و انتخاب یک نمونه از این مجموعه، در پی یافتن پاسخ به این سؤالات است که چرا بافنده دوره قاجار، در طراحی این قالی‌ها، دو شخصیت از دو پارادایم کاملاً متفاوت را به‌صورت هم‌ارز در نظر می‌گیرد؟ در پس این این‌همانی، چه علتی نهفته است؟ مقاله حاضر با شیوه‌ای تطبیقی، به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات گردآوری‌شده از منابع کتابخانه‌ای پرداخته و با مطالعه یک نمونه از قالی‌های هوشنگ شاهی با روش اسطوره‌شناسی تطبیقی کنشگری ژرژ دومزیل، به بررسی تأثیرات فرهنگی دوره قاجار بر شکل‌گیری این قالی‌ها توجه کرده است. یافته‌های پژوهش در این مقاله، نشان‌دهنده آن است که در دوره قاجار با رجعتی که به گفتمان باستان‌گرایی وجود داشته، هنرمندان طراح (بافنده) این قالی‌ها سعی کرده تا با بازسازی طرح نظام طبقاتی حاکم در زمان هوشنگ شاه و برقراری مناسبات هدفمند میان اعضای این طبقات، سعادت جامعه را در گرو پیوستگی نظام‌مند این طبقات معرفی کنند. در این روایت و متعاقباً در این قالی‌ها، پیوستگی مذکور، در گرو وجود حاکمی است که خود در همه‌ زمینه‌ها سرآمد باشد تا بتواند همه‌ ارکان جامعه را به هم وصل کرده و یک کل یکپارچه را به وجود بیاورد.}, keywords_fa = {اسطوره‌شناسی تطبیقی, اسطوره‌شناسی کنش‌گرا, ژرژ دومزیل, قالی تصویری, قالی هوشنگ شاهی}, doi = {10.29252/mth.9.18.35}, url = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1376-en.html}, eprint = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1376-en.pdf}, journal = {Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar}, issn = {2345-3842}, eissn = {2538-2969}, year = {2020} } @article{ author = {Hashemi, Gholamreza and Sheikhi, Alireza and Dolatabadi, Fahime}, title = {A Comparative Study of Architectural Decoration in the Baysonghori Shahnameh and Ibrahim Mirza\'s Haft Awrang Paintings}, abstract ={Baysonghori Shahnameh and Ibrahim Mirza's Haft Awrang are two prominent works of Iranian paintings that have been illustrated in the great Khorasan region for more than a century, but almost in a geographical area. Given that, buildings' decorations are worn out and destroyed over time, the illustrated manuscript containing buildings can serve as a visual document to identify architectural-related decorations in a geographical area. The questions that arise are, what is the position of the architecture and its decorative elements in the paintings? What are the similarities and differences in the architectural decoration of these two editions? The purpose of this research is to compare architectural decorations in two versions of painting indexes in Khorasan with more than a century interval. This research was a descriptive-analytical and comparative study and the data was gathered by the library research method. Six of the 22 paintings of the Baysonghori Shahnameh and 12 of the 28 Haft- Awrang architectural paintings were selected by purposeful sampling. The results show that the importance of architectural monuments in the Baysonghori Shahnameh is greater and the full screen is devoted to visualization of the building, but in the Haft Awrang paintings, the building is often part of the image and formed in combination with the natural elements. The inscriptions of the Baysonghori Shahnameh are the major element of the architecture of the building. But in the Haft Awrang they have a simple structure and are mostly decorative. The variety of colorful geometrical and plant motifs is more visible in the Haft Awrang. In the Haft Awrang wall paintings have a more prominent place, but in the Baysonghori Shahnameh the wall paintings are much dimmer.}, Keywords = {Haft Awrang, Baysonghori Shahnameh, Herat School of Painting, Architectural Decoration}, volume = {9}, Number = {18}, pages = {51-70}, publisher = {Art University of Isfahan}, title_fa = {مطالعه تطبیقی تزئینات معماری در نگاره‌های شاهنامه بایسنقری و هفت‌اورنگ ابراهیم میرزا}, abstract_fa ={شاهنامه بایسنقری و هفت‌اورنگ ابراهیم میرزا، دو اثر شاخص هنر نگارگری ایرانی بوده که در منطقه خراسان بزرگ در فاصله تاریخی بیش از یک قرن ولی تقریباً در یک حوزه جغرافیایی، تصویرگری شده‌اند. با توجه به اینکه تزئینات بناها در گذر زمان فرسوده شده و از بین رفته، نسخ مصور حاوی ابنیه می‌توانند به‌عنوان سندی تصویری برای شناسایی تزئینات وابسته به معماری در یک منطقه جغرافیایی باشند. پرسش‌هایی که مطرح شده، اینها هستند که معماری و عناصر تزئینی آن در نگاره‌های مورد بحث، چه جایگاهی دارند؟ چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی در ترسیم تزئینات معماری این دو نسخه وجود دارند؟ هدف از این تحقیق، تطبیق تزئینات معماری در دو نسخه شاخص نگارگری در منطقه خراسان با فاصله بیش از یک قرن است. این پژوهش، به روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی انجام ‌شده و شیوه یافته‌‌اندوزی، کتابخانه‌ای بوده است. شش نگاره از ۲۲ نگاره شاهنامه بایسنقری و ۱۲ نگاره از ۲۸ نگاره هفت‌اورنگ که دارای بنای معماری بوده، به روش انتخابی و هدفمند برگزیده شدند. نتایج نشان می‌دهند که اهمیت بناهای معماری در شاهنامه بایسنقری بیشتر است و تمام صفحه، به تصویرسازی بنا اختصاص داده ‌شده، اما در نگاره‌های هفت‌اورنگ اغلب، بنا بخشی از تصویر بوده و در ترکیب با عوامل طبیعت شکل‌ گرفته است. کتیبه‌های شاهنامه بایسنقری، عنصری اصلی از معماری بنا محسوب می‌شوند، اما در هفت‌اورنگ، ساختاری ساده‌ داشته و بیشتر جنبه تزئینی دارند. تنوع تصویری و نقوش هندسی و گیاهی رنگارنگ در هفت‌اورنگ، بیشتر به چشم می­ آیند. در هفت‌اورنگ، نقاشی‌های دیواری جایگاه مهم‌تری داشته‌اند، اما در شاهنامه بایسنقری، نقاشی دیواری بسیار کم‌رنگ جلوه کرده است.}, keywords_fa = {نگارگری مکتب هرات, نگارگری مکتب مشهد, شاهنامه بایسنقری, هفت‌اورنگ, تزئینات معماری}, doi = {10.29252/mth.9.18.51}, url = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1317-en.html}, eprint = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1317-en.pdf}, journal = {Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar}, issn = {2345-3842}, eissn = {2538-2969}, year = {2020} } @article{ author = {Afarin, Farideh}, title = {Comparative Analysis of Writing in Aesthetic Action of Cy Twombly and Fereydon Ave according to Derrida\'s ideas}, abstract ={This research tries to determine the aesthetic position of writing by focusing on the contrast of "writing/image" in the works of Cy Towmbly and Fereydon Ave. Its main issue is finding the writing position based on the relationship between image and text under the aesthetic action of selected artists. This study was carried out by analytical-comparative method. The purpose of the study is reading, adapting and parallelizing Derrida's binary oppositions with the focus on the contrast between speech and writing of two artists in order to provide a basis for reading and of course comparing their individual styles. Interconnected classified concepts such as text and speech, presence and absence, looking and touching are selected from Derrida's ideas.  Studying the similarities between the performance and the product of aesthetic action of Cy Towmbly and Ave based on Derrida's ideas shows that both texts are used as neural scribble and intertwined lines, affecting and the pressure of the pen stroke, support infrastructure, scribbling the spontaneous writings and the use of scribbling as a barrier to representation. However, there are subtle differences in this tendency and using cultural factors, myths and various rituals between the two artists. The results show that the way of illustrating the works of two artists by crossing the hierarchy of images and writing, and relying on the aspect of the pressure of the pen stroke, uses it as the signification process, presence and absence game and indefinable boundaries of drawing/designing conflicts. Both have distanced from purely visual arts differently based on aesthetic function of writing and with the spontaneous hand movements and touching the way of creating artworks.}, Keywords = {Writing, Aesthetic Action, Fereydon Ave, Cy Twombly, Jacque Derrida}, volume = {9}, Number = {18}, pages = {71-88}, publisher = {Art University of Isfahan}, title_fa = {تحلیلِ تطبیقی جایگاه نوشتار در کنش زیباشناختی سای تومبلی و فریدون آو بر اساس آرای دریدا}, abstract_fa ={این تحقیق می‌کوشد تا جایگاه زیباشناختی نوشتار را با محوریت تقابل "نوشته/تصویر" در آثار دوره‌های مختلف کاری سای تومبلی و فریدون آو روشن کند. مسئله اصلی آن، چیستی جایگاه نوشتار بر اساس چگونگی رابطه تصویر و متن در کنش زیباشناختی هنرمندان انتخابی است. روش تحقیق، تحلیلی- تطبیقی است. هدف پژوهش، خوانش، تطبیق و توازی‌سازیِ تقابل‌های دوگانه دریدایی با محوریت تقابل گفتار و نوشتار در آثار دو هنرمند است تا مبنایی برای خوانش و البته مقایسه سبک فردی هر دو فراهم شود. مفاهیم طبقه‌بندی‌شده‌ به هم مرتبطی چون؛ نوشتار و گفتار، حضور/غیاب: نگاه و لمس، سابژکتیل و رد ضربه قلمی، از میان آرای دریدا انتخاب شده‌اند. مطالعه شباهت‌های اجرا و محصول کنش زیباشناختی‌ سای تومبلی و آو بر اساس آرای دریدا نشان می‌دهد هر دو نوشتار را به حالت‌ خط‌خطی‌های عصبی و خطوط در هم تنیده، اثرگذاری و رد ضربه قلم، بسترسازی پشتیبان، خط زدن خودانگیخته‌ نوشته‌های خودآگاه و کاربرد خط زدن به‌منزله "رد" و مانعی در برابر بازنمایی، به‌کار می‌گیرند. با وجود این، تمایزهای ظریفی در این تمایل و استفاده از مؤلفه‌های فرهنگی، اسطوره‌ها و آیین‌های مختلف بین گرایش‌های دو هنرمند وجود دارند. نتیجه اینکه فرم بیان آثار هر دو هنرمند با گذر از سلسله مراتب تصویر و نوشته و تکیه بر جنبه رد ضربه قلمیِ نوشتار، آن را به‌منزله فرآیند دلالت‌پذیری، بازی حضور و غیاب و مرزهای تصمیم‌ناپذیر تقابل‌های نقاشی/طراحی به‌کار می‌گیرد. هر دو بر اساس کارکرد استتیکی نوشتار و با حرکات خودانگیخته‌‌ دست و لامسه‌ای کردن شیوه خلق آثار هنری، با نسبت‌های متفاوتی از هنرهای صرف بصری فاصله گرفته‌اند.}, keywords_fa = {نوشتار, کنش زیباشناختی, سای تومبلی, فریدون آو, ژاک دریدا}, doi = {10.29252/mth.9.18.71}, url = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1319-en.html}, eprint = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1319-en.pdf}, journal = {Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar}, issn = {2345-3842}, eissn = {2538-2969}, year = {2020} } @article{ author = {Panjebashi, Elaheh and Ghavamipour, Mahtab}, title = {A Comparative Study of Abulvafa Buzjani\'s Views on the Geometric Structure of Qajar Marriage Certificate}, abstract ={Marriage certificates are classified as linear documents that have been written in both the scroll and booklet forms since Qajar era. These documents apart from their potential value and rich history contain valuable information regarding Qajar-era visual tastes and the principles governing writing, the arrangement and beauty of manuscripts. Each of the scroll and booklet types of these documents has their own unique system. This study investigates the scroll type of marriage certificates. The arrangement of these documents is inspired by the Qajar Qur'an as well as the books of this period. The rules of drawing up the certificates in all examined samples are not fixed, except in general cases, each has its own structure. The layout is similar in most cases, but some changes in the ornamentation of the head are visible which are designed for each certificate. The square of the head is usually decorated with motifs such as flowers, chickens and embroidery. The authors attempted to answer these questions: What is the geometric system governing Qajar marriage certificates? What effect did the geometry principles of Abulvafa Buzjani, the fourth century A.H  scientist on designing the manuscripts? The results of this study show that the rules of Buzjani geometry were observed in drawing tables and decorating the square of the head in the marriage certificates of that period of time. Determining the boundaries of the margins is in this way: the size of the table surfaces is a multiple of the whole, and the right margin is always larger than the left margin. Most likely, this classification was done to set the place of witnesses' signature. The present study investigates three marriage certificates belonging to the Qajar era, by the descriptive-analytical method. In these documents, nine principles of Buzjani's geometry system which include drawing octagonal in square, drawing square in a square with one half area, dividing lines into equal parts, drawing square, drawing parallel lines, drawing spiral, splitting segments, drawing right angle, and quadrilateral knot are investigated.}, Keywords = {Qajar, Abolufa Bozjani, Geometry, Marriage Certificate, Layout}, volume = {9}, Number = {18}, pages = {89-105}, publisher = {Art University of Isfahan}, title_fa = {مطالعه تطبیقی آرای ابوالوفا بوزجانی با ساختار هندسی صفحه آرایی قباله‌های ازدواج در دوره قاجار}, abstract_fa ={قباله‌های ازدواج، جزء اسناد خطی هستند که از زمان قاجار به دو صورت طوماری و دفترچه‌ای، موجود بوده؛ اسنادی که جدا از ارزش تاریخی و هنری، حاوی اطلاعات گران‌بهایی در زمینه سلیقه تصویری دوران قاجار و اصول حاکم بر نگارش و آرایش نوشته‌ها و زیبایی نسخ خطی در این دوران هستند. انواع اسناد طوماری و دفترچه‌ای هر کدام، دارای نظامی منحصر به خویش بوده که مطالعات این مقاله بر روی قباله‌های ازدواج، از نوع طوماری هستند. آرایش این اسناد، از صفحه‌آرایی قرآن‌ها و کتب دوران قاجار، الهام گرفته است. قواعد موجود در تنظیم قباله‌ها در تمام نمونه‌های بررسی‌شده، ثابت نبوده‌اند و جز در مواردی کلی، هر کدام، از آرایشی منحصر به خود برخوردار است. جدول‌کشی و تعیین حدود نوشتار در اکثر موارد، مشابه است، اما تغییراتی در تزئینات سرلوح دیده می‌شوند که در هر قباله برای آن طراحی شده است. مربع سرلوح در بیشتر موارد، با نقوشی نظیر؛ گل و مرغ و شمسه، تزئین می‌شود. تلاش نگارندگان در پژوهش حاضر، پاسخ به این پرسش‌ها است؛ نظام هندسی حاکم بر قباله‌های ازدواج در دوره قاجار، چگونه است؟ هندسه ابوالوفا بوزجانی دانشمند قرن چهارم ه.ق.، در آرایش نسخه‌ها چه تأثیراتی داشته است؟ در انتهای این پژوهش مشخص شده که قواعد هندسه بوزجانی در جدول‌کشی و تزئین مربع سرلوح، در قباله‌های این دوران رعایت می‌شده‌اند. تعیین حدود حواشی به این ترتیب است؛ اندازه سطوح جداول، مضربی از  کل بوده، حاشیه سمت راست همیشه بزرگ‌تر از حاشیه سمت چپ است. به احتمال قوی، این تقسیم‌بندی، جهت تعیین محل امضای شهود انجام ‌گرفته است. در پژوهش حاضر، سه عقدنامه قاجار، به روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این اسناد، نه مسئله بوزجانی شامل؛ ترسیم هشت‌ضلعی در مربع، ترسیم مربع در مربع با یک ‌دوم مساحت، تقسیم خطوط به قطعات مساوی، ترسیم مربع، ترسیم خط موازی، نقش اسپیرال، دو نیم کردن پاره‌خط، رسم زاویه قائمه و گره چهارلنگه، مورد مطالعه قرار می‌گیرند.}, keywords_fa = {صفحه‌آرایی قاجار, ابوالوفا بوزجانی, هندسه ترسیمی, قباله ازدواج}, doi = {10.29252/mth.9.18.89}, url = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1358-en.html}, eprint = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1358-en.pdf}, journal = {Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar}, issn = {2345-3842}, eissn = {2538-2969}, year = {2020} } @article{ author = {ShadGhazvini, Parisa and Vakili, Ne}, title = {Studying Torment Pictures in the "MirajNameh Shahrukhi" and Comparing them with the Pictures of "Holy Sutra of the Ten Kings"}, abstract ={Throughout history, the reflection of the works of painting and graphic traditions of the cultures and nations on each other are constantly seen. These influences have been clearly visible during the reign of Timurid and the Herat school of painting, as the intellectual, cultural, literary and artistic structure of Iran has been affected by Central Asia. A sample of these illustrative effects can be found in the Manuscript of MirajNameh Shahrukhi (840 AH) with Buddhist traditional images and paintings from the Far East. Considering that in the version of the MirajNameh Shahrukhi, the verbal and non-verbal systems have complemented each other and the verbal system has adhered to numerous traditions in the story of the ascension and somehow contains the mythological concepts, these questions are arisen: 1. In which part of the MirajNameh Shahrukhi's paintings, painters have used visual intertextuality, specially the Far East, in the combination of visual elements and visual qualities of paintings? 2. How can we identify the same content and mythical infrastructures and the structural and formal similarities in this illustrated version and comparing them with the visual traditions of the Far East by the mythological approach? This paper was carried out by using the descriptive, analytical, comparative method and the data was gathered by using library resources. The main purpose of this study is first to identify and introduce similar motifs in hell pictures of the MirajNameh Shahrukhi and pictures associated with a Chinese Sutra called "Holy Book of the Ten Kings" from the East Asia (China), then detecting similar myths in these pictures and revealing common content and mythical infrastructures of the pictures of this edition. Analysis indicate the commonalities in the formal elements of pictures in both bodies of study, including instruments of torture and punishment for sinners, and the similarities in the hidden myths section in pictures which can have a similar role.}, Keywords = {MirajNameh Shahrukhi, Holy Sutra of the Ten Kings, comparative, Minor Myth, Torment Pictures}, volume = {9}, Number = {18}, pages = {107-119}, publisher = {Art University of Isfahan}, title_fa = {مطالعه نگاره‌های عذاب در معراج نامه شاهرخی و تطبیق آن با نگاره های سوترای مقدس ده پادشاه}, abstract_fa ={در طول تاریخ، انعکاس آثار نگارگری و سنت‌های تصویری فرهنگ‌ها و ملل بر یکدیگر، همواره مشاهده می‌شود. این تأثرات، در دوران حکومت تیموری و مکتب نگارگری هرات به‌وضوح قابل‌رؤیت بوده؛ زیرا ساختار فکری، فرهنگی، ادبی و هنری ایران، از آسیای میانه متأثر بوده است. نمونه این تأثیرات مصور را در نسخه خطی "معراج‌نامه شاهرخی"، با سنت‌های تصویری بودائی و شرق دور می‌توان مشاهده کرد. با توجه به اینکه در نسخه معراج‌نامه شاهرخی، نظام‌های کلامی و تصویری مکمل یکدیگر بوده‌اند و نظام کلامی، پایبند به روایات متعدد در داستان معراج بوده و به‌نوعی در بر دارنده مفاهیم اسطوره‌ای است، این سؤالات مطرح می‌شوند که ۱. در کدام بخش از نگاره‌های معراج‌نامه شاهرخی، نگارگران این نسخه در ترکیب عناصر بصری و کیفیات تجسمی نگاره‌ها، از دیگر بینامتن‌های تصویری به‌ویژه شرق دور بهره برده‌اند؟ ۲. چگونه می‌توان با رویکرد اسطوره‌شناسی، علاوه بر شناسایی مشابهت‌های ساختاری و فرمی در این نسخه مصور و مقایسه آنها با سنت‌های تصویری شرق دور، به شناسایی زیرساخت‌های محتوایی و اسطوره‌ای مشابه پرداخت؟ در این نوشتار که به روش توصیفی، تحلیلی، تطبیقی و استنتاج منابع کتابخانه‌ای صورت پذیرفته، هدف اصلی، ابتدا شناسایی و معرفی نقش‌مایه‌های مشابه در تصاویر دوزخی نسخه معراج‌نامه شاهرخی و تصاویری در ارتباط با یک سوترای چینی به نام "کتاب مقدس ده پادشاه" از آسیای شرقی (چین) است تا سپس، به شناسایی اسطوره‌های مشابه در این تصاویر و آشکار شدن زیرساخت‌های محتوایی و اسطوره‌ای مشترک در تصاویر این نسخ دست یابیم. بررسی‌ها، نشانگر وجود اشتراک در عناصر فرمی تصاویر در هر دو پیکره مطالعاتی؛ از جمله ابزار شکنجه و مجازات گناهکاران هستند و شباهت در بخش اسطوره‌های پنهان در تصاویر که می‌تواند دارای نقش مشابهی باشد.}, keywords_fa = {معراج‌نامه شاهرخی, سوترای مقدس ده پادشاه, خرده اسطوره, نگاره‌های عذاب}, doi = {10.29252/mth.9.18.107}, url = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1304-en.html}, eprint = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1304-en.pdf}, journal = {Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar}, issn = {2345-3842}, eissn = {2538-2969}, year = {2020} } @article{ author = {EftekhariYekta, Sharareh and Mohamadzadeh, Mehdi and Nasri, Amir}, title = {Discourse Analysis of the Position of Fath-Ali Shah and Naser al-Din Shah’s Bodies in Qajar Semiosphere}, abstract ={During the turbulent period of forming political, social, and historical revolutions in the face of western art and culture, Qajar painting goes through old and new elements, and settles in a wide range of challenging and new concepts. One of these concepts is the functioning of the body which acts as a powerful semiotic system in Qajar painting and in the direction of producing meaning, in dealing with "non-culture". Non-culture is one of the basic and practical terms in Yuri Lutman's cultural semiotic approach, which is opposed to culture. For Lutman, the most central concept is the semiosphere with the dual space: in such a way that the meaning is produced from the opposition of the dual concepts in this space. Therefore, this research aims to examine and compare the type of function and position of Fath-Ali Shah and Naser al-Din Shah's bodies in opposition to "Non-culture", with the purpose of using "body-signs" in Lutman's cultural semiotics approach. The purpose of this study is explaining how both kings' bodies are portrayed as their own bodies in the culture, in the face of another body within the "non-culture". This study is carried out through comparative-analytical method. The result of the analysis indicates that the cultural bodies of both kings in the discourse system of semiospheres in the face of "non-culture" have unequal status towards each other. The image of Naser al-Din Shah is constantly appearing towards another body within "non-culture", and in the dialectic of his own body/ another body, is considered as "close-body", despite Fath-Ali Shah who avoids it. As a result, with the influence of "non-culture", the image of Naser al-Din Shah is more exposed to change and transformation than Fath-Ali Shah, and the cultural body of king gradually fades.}, Keywords = {Qajar Art, Fath-Ali Shah Qajar, Nasir-al-Din Shah Qajar, Body, Cultural Semiotics}, volume = {9}, Number = {18}, pages = {121-135}, publisher = {Art University of Isfahan}, title_fa = {تحلیل گفتمانی نحوه قرارگیری بدن فتحعلی‌شاه و بدن ناصرالدین‌شاه در سپهرِ نشانه‌ای قاجار}, abstract_fa ={نقاشی قاجار در دوره متلاطم و آشفته تشکل انقلاب‌های سیاسی، اجتماعی و تاریخی در مواجهه با هنر و فرهنگ غرب، از عناصر کهنه و نو عبور کرده و در گستره مفاهیمی چالش‌برانگیز و تازه ساکن می‌شود. یکی از این مفاهیم، کارکرد بدن است که در برخورد با "نَه- ‌فرهنگ"، همچون یک نظام نشانه‌ای قدرتمند در نقاشی قاجار و در جهت تولید معنا عمل می‌کند.  "نَه- فرهنگ"، یکی از اصطلاحات کاربردی و اساسی در رویکرد نشانه‌شناسی‌ فرهنگی یوری لوتمان است که در برابر فرهنگ قرار می‌گیرد. محوری‌ترین مفهوم نزد لوتمان، سپهرِ نشانه‌ای آغشته با فضایی دوگانه است؛ به‌گونه‌ای‌ که از تقابل مفاهیم دوتایی در این فضا، معنا زاییده می‌شود. از این‌رو، این پژوهش در نظر دارد تا با هدف بهره‌گیری از "تَن- نشانه‌ها" در رویکرد نشانه‌شناسی فرهنگی لوتمان، به بررسی و مقایسه نوع کارکرد و جایگاه تصویر بدن فتحعلی‌شاه و ناصرالدین‌شاه در تقابل با "نَه- فرهنگ" بپردازد. مسئله‌ای که هدف این مقاله را در بر می‌گیرد، بر این مبنا است که نحوه نمایش بدن هر دو پادشاه به‌مثابه تنِ خود درون فرهنگ در مواجهه با تنِ دیگری درون "نَه- فرهنگ" چگونه تبیین می‌شود. روند بررسی این رویارویی، با استفاده از روش تطبیقی- تحلیلی انجام می‌گیرد. نتیجه تحلیل گویای این است که تنِ فرهنگی هر دو پادشاه در نظام گفتمانی سپهرِ نشانه‌ای در مواجهه با "نَه- فرهنگ"، از جایگاه نابرابری نسبت به یکدیگر برخوردار هستند. تصویر تن ناصرالدین‌شاه پیوسته به‌ سوی تنِ دیگری درون "نَه- فرهنگ" نمایان شده و در دیالکتیک تن خود/تن دیگری، "تن- نزدیک" به‌شمار می‌آید؛ علی‌رغم فتحعلی‌شاه که از آن دوری می‌گزیند. در نتیجه با نفوذ "نَه- فرهنگ"، تصویر تن ناصرالدین‌شاه بیش از تن فتحعلی‌شاه در معرض تغییر و استحاله قرار گرفته و تنِ فرهنگی شاه به‌تدریج کم‌رنگ می‌شود.}, keywords_fa = {هنر دوره قاجار, فتحعلی‌شاه قاجار, ناصرالدین‌شاه قاجار, بدن, نشانه‌شناسی فرهنگی}, doi = {10.29252/mth.9.18.121}, url = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1400-en.html}, eprint = {http://mth.aui.ac.ir/article-1-1400-en.pdf}, journal = {Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar}, issn = {2345-3842}, eissn = {2538-2969}, year = {2020} }