Motaleat-e Tatbiqi-e Honar
نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر
mth
Art & Architecture
http://mth.aui.ac.ir
1
admin
2345-3842
2538-2969
8
10.61186/mth
2345-3842
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
7
14
online
1
fulltext
fa
بررسی گرایش به تفکر پایدار در سیستم طراحی و تولید سنتی ایران در آیینهای فتوت اسلامی
A Survey on Analogy between Sustainable Design Approach and Production of Iran’s Traditional Islamic Chivalry rituals
هنرهای کاربردی
Applied Arts
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12px;">در این پژوهش به آشنایی با هنر و تولید سنتی در آئینهای فتوت و معرفی دیدگاههای ایشان و دیدگاههای طراحی پایدار پرداخته شده و مقایسهای تطبیقی بین این نظرگاهها انجام شده است و نقاط اشتراک و افتراق آنها و امکان تطابق آنها به لحاظ رویکردهای حامی محیطزیست و امکان بهرهگیری از این دیدگاهها برای طراحی امروز بررسی گردیده است. در این پژوهش عقاید این جامعه سنتی در ارتباط با امر طراحی و تولید بررسی میشود. این دسته از منابع در شرایط کنونی ایران و کشورهای درحالتوسعه، به دلیل دگرگونیهای فرهنگ کار و تقلیل و تحلیل فرهنگ تولید و افزایش مصرف و رواج جامعه مصرفی میتواند پندآموز باشد. هدف این پژوهش استفاده از اصول و شیوههای آنها در بازتولید فرهنگ آسیبدیده طراحی و تولید کشور است. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای انجام گرفته است و به روش استنتاج منطقی به تحلیل یافتهها و تولید مدلی جهت بهرهگیری از این بینش سنتی پرداخته شده است. فرضیه اصلی این پژوهش این است که جریان فتوت شباهتهایی به دیدگاههای طراحی پایدار دارد که میتوان از آنها در جهت نهادینه ساختن تفکر طراحی پایدار در میان طراحان داخلی بهره گرفت. سؤال اصلی این پژوهش این است که چه شباهتها و تفاوتهایی بین طراحی پایدار و تفکر فتوت وجود دارد؟ نتایج این پژوهش نشان داده است که بین دیدگاههای طراحی و تولید در میان جریان سنتی فتوت و دیدگاههای طراحی پایدار معاصر شباهتهایی دیده میشود که میتوان از این شباهتها برای تبیین مدلی بومی برای طراحی و تولید در ایران استفاده نمود.</span></div>
<div style="text-align: justify;">This paper aims at studying art and traditional production in the rituals of Chivalry and their views on creating products. It also introduces sustainable design approach. And, in this comparative study, the similarities and differences between these two approaches have been discussed to find out their similarities and the potential for using it in today design approaches. For the possibility of using this view for today’s design and production. In this study, the views and opinions of this traditional society in relation to the design and production are examined. This category of resources in the current situation of Iran and in Middle Eastern countries are very useful due to the change from tradition production to modern production and its damages. And the principles and practices of cultural reproduction are helpful for damaged Iran’s contemporary design and production. <br>
This analytical and descriptive study was conducted using the resources and library data. And the method of logical reasoning to analyze the data. The most important hypothesis of this study is that Chivalry rituals has some similarities to view points of sustainable design which can be used in order to institutionalize this approach among Iranian designers, because of the similarities to their traditions & their field cultural. The main question of this paper is; what similarities and differences are between these two approaches. The result shows that there is similarities between Chivalry rituals and sustainable design which can be used to produce a new way to take advantage of this knowledge and traditional.</div>
طراحی پایدار, آئین فتوت اسلامی, فتوت نامه, طراحی و تولید سنتی
Sustainable design, Islamic Chivalry rituals, Magnanimity letters, traditional design and production
59
69
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1230-1&slc_lang=fa&sid=1
Nafiseh
Najafi
نفیسه
نجفی
nnajafi_designer@yahoo.com
10031947532846004646
10031947532846004646
No
faculty of art , Tarbiat Modares University, Tehran,Iran
دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
Reza
Afhami
رضا
افهمی
reza.afhami@gmail.com
10031947532846004647
10031947532846004647
Yes
Islamic Chivalry rituals, Magnanimity letters, traditional design and production
دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران