Motaleat-e Tatbiqi-e Honar
نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر
mth
Art & Architecture
http://mth.aui.ac.ir
1
admin
2345-3842
2538-2969
8
10.61186/mth
2345-3842
fa
jalali
1394
11
1
gregorian
2016
2
1
5
10
online
1
fulltext
fa
تحلیل نگاره های فتح خیبر مربوط به دوره های تیموری، ترکمن و صفوی
Paintings analysis of the “conquest of Khaybar”: Related to Timurid, Turkmen and Safavid periods
هنرهای تجسمی
Visual Arts
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">واقعه خیبر، جایگاهی برجسته، مهم و نمادین نزد شیعیان دارد. این واقعه در نسخه نگاره<span dir="LTR"></span>های ادوار گوناگون به شیوه<span dir="LTR"></span>های مختلف بازنمایی شده است. در این مقاله، سه نگاره<span dir="LTR"></span> فتح خیبر مربوط به دوره<span dir="LTR"></span>های تیموری (کلیات تاریخی)، ترکمن (خاوران نامه) و صفوی (فالنامه)، برمبنای گفتمان تشیع (دوازده<span dir="LTR"></span>امامی) بررسی و تحلیل <span dir="LTR"></span>شده<span dir="LTR"></span>اند. گفتمان تشیع، مجموعه<span dir="LTR"></span>ای منسجم از مفاهیم، باورها و روایت<span dir="LTR"></span>ها را دربرمی<span dir="LTR"></span>گیرد که اندیشه، احساس، گفتار و رفتار شیعیان را تحت سیطره خود گرفته و به آنها شکل می<span dir="LTR"></span>دهد؛ منطقاً انتظار می<span dir="LTR"></span>رود در نگاره<span dir="LTR"></span>هایی با مضمون شیعی نیز عینیت و تحقق یافته باشد. ازاین<span dir="LTR"></span>رو، در بررسی نگاره<span dir="LTR"></span>های موردنظر این پرسش<span dir="LTR"></span>ها مطرح می<span dir="LTR"></span>گردد که کدام نگاره، گفتمان تشیع از واقعه فتح خیبر را بازنمایی می<span dir="LTR"></span>کند، آیا به<span dir="LTR"></span>صرف بازنمایی و حضور شخصیتی شیعی در این نگاره<span dir="LTR"></span>ها، می<span dir="LTR"></span>توان آنها را نگاره<span dir="LTR"></span>هایی شیعی دانست.</p>
<p dir="RTL">همچنین، مشخص نمودن گفتمان بازنمایی شده در هر نگاره و شناسایی ویژگی مهم و اصلیِ نگاره<span dir="LTR"></span>های شیعی، از اهداف این پژوهش است. بدین منظور، به بررسی محتوایی و شکلی نگاره<span dir="LTR"></span>ها پرداخته و عناصر بصری و تصویری، نشانه<span dir="LTR"></span>ها و نمادهای به<span dir="LTR"></span>کاررفته در هر نگاره، درراستای گفتمان تشیع توصیف و تحلیل شده<span dir="LTR"></span>اند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی- تطبیقی است و اطلاعات، از منابع کتابخانه<span dir="LTR"></span>ای جمع آوری شده است.</p>
<p><span dir="RTL">در نتیجه</span> <span dir="RTL">گیری</span><span dir="RTL"> این پژوهش می</span><span dir="RTL">توان اظهار داشت، یکی از ویژگی</span><span dir="RTL">های مهم و اصلی برای شناسایی و ارزیابی نگاره</span><span dir="RTL">های شیعی، بازنمایی مضامین براساس گفتمان تشیع است که می</span><span dir="RTL">باید در محتوا و صورت (شکل) آثار، به</span> <span dir="RTL">ظهور رسیده باشد. از میان نگاره</span><span dir="RTL">های بررسی</span><span dir="RTL">شده، این ویژگیِ مهم در نگاره</span><span dir="RTL"> فتح</span> <span dir="RTL">خیبر از دوره صفوی (فالنامه) ظهور یافته است؛ بدین</span> <span dir="RTL">منظور، نگارگر، نشانه</span><span dir="RTL">ها، نمادها و تمهیدات تجسمی خاصی در آن به</span><span dir="RTL">کار</span> <span dir="RTL">برده است.</span></p>
<p style="text-align: justify;">Khyber event has a dominant, important and symbolic position for the Shiites. The event is represented on the painting version of various eras in different ways<span dir="RTL">.</span> In this study, three paintings of the conquest of Khaybar were analyzed which were related to Timurid (historical sketch), Turkmen (KHAVARAN-NAME), and Safavi periods (Falname) based on Shiite discourses (Twelve Imams<span dir="RTL">).</span> Shiite discourse is a coherent body of concepts, beliefs, and traditions which has dominated thoughts<span dir="RTL">, </span>feelings, words and actions, and has shaped them, and reasonably it is expected that is realized in the Shiite-themed paintings. Hence, in the study of desired paintings, these questions are arisen<span dir="RTL">, “</span>which painting represents Shi<span dir="RTL">’</span>a discourse of conquest of Khaybar event<span dir="RTL">?</span> Does the mere representation and presence of Shiite personality in these paintings can be considered as the Shia paintings? Also, specifying the discourse represented in every painting and identifying the main characteristic of Shia paintings are considered as the objectives of this research<span dir="RTL">.</span> Therefore, the content and form of the paintings have been examined and visual elements and symbols used in each painting are described and analyzed in line with the Shiite discourse<span dir="RTL">.</span> The research method is comparative-analytical-descriptive, and information was collected by using the library method. It can be concluded that one of the important characteristics to identify and assess the main paintings of Shia is the representation of the themes based on of the Shia dialogue, which should be emerged in the content and form of works<span dir="RTL">.</span> Among the analyzed paintings<span dir="RTL">, </span>this important feature is emerged in the painting of conquest of Khaybar in the Safavid period (Falname), which for this purpose, specific painter, signs, symbols and measures are employed<span dir="RTL">.</span></p>
نگاره های فتح خیبر, دوره های تیموری, ترکمن و صفوی, گفتمان تشیع, نگاره های شیعی.
the Conquest of Khaybar Paintings, Timurid, Turkmen and Safavid Periods, Shiite Discourse, Shiite Paintings
97
108
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-519-3&slc_lang=fa&sid=1
alireza
mehdizadeh
علیرضا
مهدی زاده
honar2apex@yahoo.com
10031947532846002547
10031947532846002547
Yes
shahid bahonar university
دانشکده هنر و معماری صبا، دانشگاه شهید باهنر کرمان