Motaleat-e Tatbiqi-e Honar
نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر
mth
Art & Architecture
http://mth.aui.ac.ir
1
admin
2345-3842
2538-2969
8
10.61186/mth
2345-3842
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
6
11
online
1
fulltext
fa
تعبیر عناصر موسیقی و معماری با زبان مشترک نمونهموردی موسیقی و معماری سنتی ایران
Interpretation of the Architectural and Musical Elements in a Common Language
معماری و ....
Architecture and ...
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;">هر ملتی آرمانهای خاص خود را دارد که عینیت بخشیدن به آنها، وظیفه فرهنگ است. در فرآیند این استحاله، معماری و موسیقی که از فرهنگ هر منطقه سرچشمه میگیرند، نقشی اساسی برعهده دارند. معماری و موسیقی، دارای وجوه اشتراک بسیاری؛ از جهات مفهومی، فضای ایجادی، شکلی و مورفولوژی هستند. از دیگر روی، در قواعد بنیادی حاکم و تشکیلدهنده آنها نظیر تناسبات، ریتم، هارمونی، تکرار، زیباییشناسی و... نیز مشابهت دارند. در روزگاری که معماری روزبهروز به سمت بیمحتوایی و بهرهگیری فرمال از عناصر پیش میرود، آواهای موسیقی باتوجهبه تأثیرگذاری بر روی روح انسان میتوانند، پارامتر بسیار مناسبی جهت بهرهگیری در طراحی معماری بهخصوص طرحهای مفهومی باشند. لذا هدف این پژوهش، تعبیر عناصر موسیقی و معماری با زبان مشترک و پاسخ به این سؤال است که آیا آواهای موسیقی، امکان تبدیلشدن به فرم معماری را دارند؟ برای یافتن پاسخ، با بهرهگیری از روشهای تحقیق تفسیری- تاریخی و مطالعه موردی و جمعآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و مصاحبه، ابتدا با تحلیل ماهیت معماری و موسیقی، پارامترهای سازنده هریک شناسایی و سپس بهصورت تطبیقی بررسی و اشتراکات بسیاری در قواعد بنیادی شکلدهنده آنها مانند فواصل، کشش، بهرهگیری از هندسه و ریاضیات و همچنین به لحاظ مورفولوژی عواملی چون ریتم و بافت یافت گردید؛ پس از یافتن 23 ویژگی در موسیقی که قابلیت تعبیر به زبان مشترک با معماری را داشت، به بازخوانی نمونههایی از معماری با زبان مشترک موسیقایی پرداخته شد و درنهایت، این تتیجه حاصل گردید که موسیقی میتواند الگویی باشد در طراحی معماری، چراکه مضاف بر اشتراکاتی مذکور، هر دو با استفاده از اعداد و نسبتهای کمّی از مواد اولیه خود، صوت و مصالح، فضایی را خلق میکند که ماهیتی کیفی دارد. درنتیجه، با شناخت فواصل و کشش بهعنوان عناصر بنیادین موسیقی، با بهرهگیری از این عناصر فرمی براساس فرود، دستگاه شور طراحی گردید.</p>
<p style="text-align: justify;">Every nation has its own ideals that objectifying them is by culture. In the process of this transformation, the architecture and music which come from the culture of each region have a fundamental role. Architecture and music have many similarities in conceptual directions, space, shape and morphology. They also have similarities in the basic and fundamental principles such as proportions, rhythm, harmony, repetition, aesthetics, etc. In such a period of time that the architecture has been turning to be meaningless and just a formal user of elements, music sounds with regard to their influence on human spirit, can be a proper parameter to benefit in architectural design particularly in conceptual schemes. The aim of this study is to interpret music and architectural elements with a common language and answering the question of whether the music sounds have the possibility to be converted into architectural forms. In order to answer, with interpretive-historical research methods and collecting data from library sources and interviews, firstly by analyzing the nature of architecture and music, their constitutive parameters have been identified and then have been studied comparatively and many common features were found in the basic principles such as spacing, extension, taking advantage of geometry and mathematics, as well as factors such as rhythm and texture morphology. After finding 23 features in music that could be interpreted as the common language of architecture, examples of architecture were recalled by the common language of music and finally it was concluded that music can be a role model in architectural design since in addition to the mentioned common properties, both by using numbers and quantitative proportions of their primary materials and voice, create a space which has a qualitative nature. Therefore the musical Dastgah Shur was designed on the identification of spacing and extension as the fundamental elements of music and using these formal elements<span dir="RTL">.</span></p>
موسیقی, معماری, فواصل, کشش, تناسبات, ریتم, بافت
music, architecture, spacing, extension, proportions, rhythm, texture
99
113
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-378-1&slc_lang=fa&sid=1
timan
samipour
تیمن
سمیع پور
naktasamipoor@gmail.com
10031947532846002641
10031947532846002641
Yes
in Architecture, Technical and Engineering Faculty, Islamic Azad University, Amol Branch
معماری، دانشکده فنی- مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیتالله آملی، آمل
Seyed Ali
seyedian
سید علی
سیدیان
a_seyedian@umz.ac.ir
10031947532846002642
10031947532846002642
No
, Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران