Motaleat-e Tatbiqi-e Honar
نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر
mth
Art & Architecture
http://mth.aui.ac.ir
1
admin
2345-3842
2538-2969
8
10.61186/mth
2345-3842
fa
jalali
1399
6
1
gregorian
2020
9
1
10
19
online
1
fulltext
fa
معیارهای گفتمان هنری در نیمه اول و دوم عصر قاجار با تکیه بر ویژگیهای سبکشناختیِ دیوارنگاره صف سلام کاخ نگارستان و عمارت نظامیه
Criteria of Artistic Expression in the First and Second Half of Qajar Era with an Emphasis on the Murals of Royal Reception in Negarestan Palace and Nezamiyeh Mansion
هنرهای تجسمی
Visual Arts
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;">دیوارنگاری، از رسانه<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>های هنریِ شاخصِ عصر قاجار و عرصه<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>ای مهم برای بازنمایی مضامین درباری و سلطنتی به شمار می<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>آمده است. در این دوره، شمار زیادی از این آثار در کاخ<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>ها و عمارت<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>ها وجود داشته که هر چند بخش عمده آنها امروزه از میان رفته<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>اند، در منابع مکتوب و تصویری می<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>توان وصف آنها را مطالعه یا نگاره<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>ای از این آثار را مشاهده کرد. نقاشی<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>های دیواری صف سلام فتحعلی<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>شاه در کاخ نگارستان و ناصرالدین<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>شاه و درباریان او در عمارت نظامیه، در زمره همین آثار تاریخی و یادمانی قرار داشته<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>اند.<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span> این دو دیوارنگاره، ویژگی<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>های منحصر به<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>فردی را در حیطه تصویرگری و نمود شاخصه<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>های بصریِ هنرِ نیمه اول و دوم قاجار به نمایش گذاشته و هر یک به نوعی، نماینده گفتمان تصویریِ این دو برهه تاریخی به حساب می<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>آیند. پرسشی که در اینجا مطرح می<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>شود این است که این دو اثر، در راستای بازنمایی چه ویژگی<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>های سبک<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>شناختیِ منحصری از هنر قاجار هستند؟ و چه معیاری در گفتمان هنری آنها تفاوت ایجاد می<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>کند؟ نتایج پژوهش که به شیوه تطبیقی و توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، مبین آن است که هر دو نقاشی، با هدفِ تجسمِ قدرت مطلقه، اقتدار، جایگاه و منزلت شخص شاه و نمایش کثرت حامیان و تابعان او ترسیم شده<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>اند. با این وجود، آنچه دو اثر فوق را از هم متمایز ساخته و هر یک را نماینده گفتمان هنری عصر خود می<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>سازد، بُعد <span style="font-family:Times New Roman,serif;">"</span>معناشناسی<span style="font-family:Times New Roman,serif;">"</span> و <span style="font-family:Times New Roman,serif;">"</span>شبیه<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>سازی<span style="font-family:Times New Roman,serif;">"</span> آنها است. این دو حیطه مفهومی، نخست به شکل قالب<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>های آرمانی، قراردادی و تثبیت<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>شده، و توصیفات قالبی و نمود خواست<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>ها، با گرایش به همسانی و یکنواختی (از مقتضیات بُعد معناییِ نظام هنریِ نیمه اول حکومت قاجار)، در دیوارنگاره صف سلام نگارستان و سپس، به<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>صورت مؤلفه<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>هایی چون بازنمود عینی، ثبت ظواهر، تفاوت و تمایز، کاستن از خصلت نمادین آرایه<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>ها، ظهور هویت<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>های مستقل و تقویت عامل تشخص و تفرد پیکرها، در دیوارنگاره صف سلام نظامیه (بُعد شبیه<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>سازی هنر در نیمه دوم این دوره) نمود می<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"></span></span>یابند.</span><span style="font-size:12.0pt;"></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<span dir="LTR"></span></div>
<div style="text-align: justify;">Wall painting stands among the prominent art media for displaying royal themes in Qajar era. There were many murals in the palaces and buildings of that period which are now mostly destroyed, however descriptions or pictures of which are available in historical texts to study and observe. The royal (New Year) reception wall painting of Fath Ali Shah in Negarestan palace and that of Naser ad-Din Shah in Nezamiyeh mansion are two significant cases in this respect. These two wall paintings characterize special visual features which are representative of art language in the first and second half of the Qajar era. Here, there are two main questions to answer<span dir="RTL">: (1) </span>what special stylistic features of Qajar art have been represented in these works? (2) What criteria make the difference in their artistic discourse? The results of this research which is carried out through comparative and descriptive-analytical method, illustrate that each wall painting conveys a common sense of authority<span dir="RTL">, </span>absolute power and the great personal dignity of the ruler<span dir="RTL">, </span>and each one displays the great number of the monarch<span dir="RTL">’</span>s subjects and attendants as well. Yet, what distinguishes the two works from each other and at the same makes them the visual representative of their own period art is their<span dir="RTL"> “</span>semantic<span dir="RTL">” </span>and<span dir="RTL"> “</span>mimetic<span dir="RTL">” </span>aspects of representation. These two conceptual domains have been first reflected in idealized, conventional, and established formats, and stereotyped descriptions and representations of desires, with a tendency to homogeneity and uniformity (from the requirements of the semantic dimension of the artistic system of the first half of Qajar dynasty) in Negarestan mural, and then in the form of components such as objective representation, differences and distinctions<span dir="RTL">, </span>reducing the symbolic nature of arrays, the emergence of independent identities and strengthening the factor of individuality, and different appearances in Nezamiyeh mural (dimension of art simulation in the second half of this period1)<span dir="RTL">.</span></div>
نقاشی قاجار, کاخ نگارستان, عمارت نظامیه, دیوارنگاره مراسم سلام
Qajar Painting, Negarestan Palace, Nezamiyeh Mansion, Royal Reception Mura
49
67
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2284-1&slc_lang=fa&sid=1
Marziyeh
Ghasemi
مرضیه
قاسمی
Mghasemi1505@arts.usb.ac.ir
10031947532846007941
10031947532846007941
Yes
Assistant Professor, Faculty of Art and Architecture, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan.
استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.
Alireza
Baharlou
علیرضا
بهارلو
Alireza_baharloo5917@yahoo.com
10031947532846007942
10031947532846007942
No
Ph.D. in Islamic Art, Faculty of Art, Tarbiat Modarres University, Tehran.
دکتری هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.