Motaleat-e Tatbiqi-e Honar
نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر
mth
Art & Architecture
http://mth.aui.ac.ir
1
admin
2345-3842
2538-2969
8
10.61186/mth
2345-3842
fa
jalali
1399
6
1
gregorian
2020
9
1
10
19
online
1
fulltext
fa
خوانش خودنگارههای رمبرانت براساس مفهوم شئ لاکانی
Reading the Rembrandt’s Self-Portraits Based on the Concept of Lacanian Object
هنرهای تجسمی
Visual Arts
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="color:black;">رمبرانت در خودنگاره</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">های اولیه، با تمهیداتی، مخاطب را از دیدن به وضوح منع می</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">کند. </span><span style="color:black;">وجه تمایز این آثار را می</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">توان نه در بخش</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">های با وضوح به نمایش درآمده، بلکه در بازنمایی پرظرافت اطلاعات گمشده دانست.</span> <span style="color:black;">به</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">عبارت</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">دیگر، هنرمند، اصول و کیفیات بصری را در جهت عدم بازنمایی دقیق در اثر خود به</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">کار می</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">برد. در این راستا، شئ نیز به مثابه ابژه</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">ای کلیدی در اندیشه لاکان، امر واقع را به</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">عنوان ساحتی گریزنده از تصویر و نماد، در تلاقی ساحت</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">های سه</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">گانه جای می</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">دهد.</span> <span style="color:black;">شئ از منظر لاکان، بعدی بازنمایی</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">ناپذیر است که از قابلیت تصویر برای بازنمایی محض فراتر رفته و در شکاف حافظه و ادراک از طریق نابازنمایی پدیدار می</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">شود. بر این اساس، گویی رمبرانت نیز در خودنگاره</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">های دوره اول، پیرامون این بعد احاطه</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">ناپذیر تلاش می</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">کند. سؤال مطرح آن است که تمهیدات بصری رمبرانت در ارائه تصویری از خود بر اساس مفهوم شئ لاکانی، چگونه قابل خوانش هستند؟ چارچوب نظری </span><span style="color:black;">و رویکرد</span> <span style="color:black;">تحقیق، بر مفهوم شئ در تشکل سوژه ژاک لاکان استوار است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و تلاش بر این بوده تا با به</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">کارگیری اصول روان</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">کاوانه خوانش تصویر، به چگونگی تحقق خودنگاره رمبرانت</span> <span style="color:black;">مبتنی بر مفهوم شئ پرداخته شود. </span><br>
<span dir="RTL"><span style="color:black;">یافته</span></span><span style="color:black;"></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">ها نشان دادند که </span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">رمبرانت، تمهیدات بصری ویژه</span></span><span style="color:black;"></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">ای به</span></span><span style="color:black;"></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">کار می</span></span><span style="color:black;"></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">گیرد تا خود را از طریق ساختار طبیعی ادراک، صورت</span></span><span style="color:black;"></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">بندی کند. به</span></span><span style="color:black;"></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">عبارت</span></span><span style="color:black;"></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">دیگر، او ناپیدایی ضروری را به تصویر می</span></span><span style="color:black;"></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">کشد که در میدان ادراک رخ داده تا امکان دیدن فراهم شود و مهم</span></span><span style="color:black;"></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">تر آنکه این ناپیدایی را در شالوده تصویر خود جای می</span></span><span style="color:black;"></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">دهد. از این</span></span><span style="color:black;"></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">رو، شاید بتوان از منظر لاکان، خودنگاره</span></span><span style="color:black;"></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">های رمبرانت را به لحاظ مجسم ساختن این بعد ضرورتأ بازنمایی</span></span><span style="color:black;"></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">نشده که پیش</span></span><span style="color:black;"></span><span dir="RTL"><span style="color:black;">شرط هر گونه بازنمایی است، شکلی از تبلور شئ در سوژه دانست.</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;">Rembrandt<span dir="RTL">, </span>in his early self-portraits, clearly forbids the audience from seeing with precautions. The distinguishing feature of these works can be observed not in the clearly displayed sections, but in the glorious representation of the lost information. In other words<span dir="RTL">, </span>Rembrandt uses visual principles and qualities in order not to represent his works accurately. In this regard, object as a key element in Lacan<span dir="RTL">’</span>s thought places reality as an escaping field from image and symbol in the intersection of three realms. From Lacan<span dir="RTL">’</span>s point of view, the object is an unrepresentable dimension that goes beyond the ability of the image to represent, and emerges in the gap between memory and perception through non-representation. Accordingly, Rembrandt, in his self-portraits of the first period, seems to be working on this unrepresentative dimension. This question raised that how can be readable the Rembrandt<span dir="RTL">’</span>s visual arrangements in presenting a self-portrait based on the Lacanian object concept<span dir="RTL">? </span><br>
The theoretical framework and research approach is based on the concept of object in Jacques Lacan<span dir="RTL">’</span>s subject formation. The research method is descriptive-analytical and the researcher is trying to survey Rembrandt<span dir="RTL">’</span>s self-portraits based on the concept of the object, by applying the psychological principles of image reading. The results showed that Rembrandt uses special visual arrangements to shape himself through the natural structure of perception. In other words<span dir="RTL">, </span>he depicts the necessary invisibility that occurred in the field of perception in order to be seen, and more importantly<span dir="RTL">, </span>he places this invisibility in the foundation of his image<span dir="RTL">. </span>Therefore, from the Lacan<span dir="RTL">’</span>s point of view, Rembrandt<span dir="RTL">’</span>s self-portraits can be recognized as a form of crystallization<span dir="RTL">, </span>in terms of visualizing this necessarily unrepresented dimension, which is a prerequisite for any representation</span></div>
خوانش روانکاوانه نقاشی, شئ لاکانی, خودنگارههای دوره اول رمبرانت
psychoanalytic reading of painting, Lacanian object, Rembrandt’s early self-portraits
19
30
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1306-1&slc_lang=fa&sid=1
Elaheh
Shams NajafAbadi
الهه
شمس نجف آبادی
Ela.shams@gmail.com
10031947532846007937
10031947532846007937
No
PHD Student in Art Research, Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
Afsaneh
Nazeri
افسانه
ناظری
a.nazeri@aui.ac.ir
10031947532846007938
10031947532846007938
Yes
Associate Professor, Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان.