Motaleat-e Tatbiqi-e Honar
نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر
mth
Art & Architecture
http://mth.aui.ac.ir
1
admin
2345-3842
2538-2969
8
10.61186/mth
2345-3842
fa
jalali
1399
6
1
gregorian
2020
9
1
10
19
online
1
fulltext
fa
بررسی مفهوم نجاتبخشی در نگارههای طوفان و کشتی نجاتبخش
Scrutinizing Soteriology Concept in Flood and the Ark Images
هنرهای تجسمی
Visual Arts
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="color:black;">یکی از پرتکرارترین تجلی</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">های مضمون جهانی نجات</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">بخشی، گزارش رهایی گروهی مشخص از طوفانی نابودگر است. دقت در روایات مختلف این رویداد نشان می</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">دهد که ضمن </span><span style="color:#1d2228;">حفظ ارکان اصلی روایت؛ یعنی علت وقوع طوفان، نجات</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">دهنده، وسیله</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;"> نجات و نجات</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">یافتگان، مصادیق</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;"> آنها در طول زمان دگرگون شده</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">اند. مسئله اصلی این تحقیق، چرایی و چگونگی تطور روایت و تبدیل برخی نقش</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">مایه</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">ها به نماد در روایات تصویری است. بدین منظور، مشهورترین روایات اساطیری، دینی و پسادینی از این واقعه، به روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر رویکرد استحاله نقش</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">مایه</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">ها در آیکونولوژی، تحلیل شده</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">اند. سؤال اصلی پژوهش آن است که سیر تطور مفهوم نجات</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">بخشی در نگاره</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">های طوفان و کشتی نجات چگونه بوده است و در ادامه، این پرسش مطرح می</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">شود که سیر استحاله نقش</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">مایه</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">ها و تبدیل آنها به نماد در این نگاره</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">ها چگونه پدیدار شده است؟ یافته</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">های تحقیق نشان می</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">دهند که در گذر زمان، دایره نجات</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">یافتگان گسترش یافته و مضمون نجات</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">بخشی از نجات فردی به نجات جمعی بدل شده است. منجی که در ابتدا مقام خدایی دارد، به مقام انسان مقدس و در نهایت انسان معمولی تنزل می</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">یابد. وسیله نجات که کشتی واقعی است، جنبه نمادین گرفته و زبان نگاره</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">ها از بیان روایی به بیان نمادین متمایل می</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">شود؛ تا جایی که در عصر صفوی و در نگاره کشتی شیعی،</span> <span style="color:#1d2228;">عناصری چون کلاه قزلباش صفوی، شمسه، بادبان سرخ کشتی ولایت و حضور پیکره</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">هایی از نژادهای مختلف، برای بیان نمادین موضوع برابر نظر هنرمند به</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">کار گرفته شده</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">اند. در نتیجه، می</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">توان با استفاده از</span> <span style="color:#1d2228;">نظریه تغییر نقش</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">مایه</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">ها به نماد در آیکونولوژی، نقش زیست</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">جهان هنرمند و تأثیر تاریخ در بیان نمادین مضمون و قرارگیری خاندان صفوی در جایگاه نجات</span><span dir="LTR"><span style="color:#1d2228;"></span></span><span style="color:#1d2228;">بخشان زمانه را بازشناسی نمود.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">One of the most repeated epiphanies of global soteriology concept, is the rescue of a specific group from the destructive flood. A close observation of its narration of this event indicates that, while the basis of this narration such as the reason of its occurrence, the rescuer, the means of the rescue and the survivors are the same, some other elements have revolutionized during time. The main concern of this research is why and how has the narrations been evolutionized and some of its motifs have transformed to symbols. To find the answer, the most well<span dir="RTL">-</span>known mythical, religious and post religious narrations are analyzed based on descriptive- analytic method and the motif transubstantiation perspective in iconology. The main question is how these motifs have been transformed to symbols in the narrations of the flood? The findings of the research have shown that, the number of the survivors has expanded and the concept of soteriology has switched from the individual survival to group ones through time<span dir="RTL">. </span>The savior who is a god-like in the beginning becomes a holly individual first and in the end, degrades to a normal human. The means of the rescue which is an ark, gets a symbolic meaning and also the language of the manuscripts changes from narration to symbolization to the point that symbols such as Ghezelbash headpiece, Shamseh, the red sail of the Ark and figures in different races are used to show the symbolic expression of concept based on the artist<span dir="RTL">’</span>s idea. In conclusion, by the theory of changing the motifs to symbols in iconology, the role of the artists<span dir="RTL">’ </span>world and the impact of history on the symbolic narration of Soteriology concept which led the Safavid dynasty to become the saviors of the time can be recognized. </div>
استحاله نقشمایه, کشتی نجات, نگاره, نگاره کشتی شیعی
motif transubstantiation, the Ark, image, image, Shia’s Ark image
109
120
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-373-3&slc_lang=fa&sid=1
Shadi
Jalilian
شادی
جلیلیان
shadi.jalilian@yahoo.com
10031947532846007948
10031947532846007948
No
PH.D student, Art Research, Shahed University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران.
Mohsen
Marasy
محسن
مراثی
marasy@shahed.ac.ir
10031947532846007949
10031947532846007949
Yes
Assistant Professor , Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran.
استادیار، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران.
Mohammadreza
Hasanijalilian
محمدرضا
حسنی جلیلیان
jalilian.m@lu.ac.ir
10031947532846007950
10031947532846007950
No
Associate Professor, Literature and Humanities Faculty, Lorestan University.
دانشیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، لرستان.