دوره 7، شماره 14 - ( 12-1396 )                   دوره 7 شماره 14 صفحات 99-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sedighi Isfahani Z, Najjarpoor Jabbari S, Khajeh Ahmad Attari A. Matching the Illuminations of three Versions of Quran Qajar Period with an Emphasis on their Visual Features. mth 2018; 7 (14) :83-99
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-941-fa.html
صدیقی اصفهانی زهرا، نجارپور جباری صمد، خواجه احمد عطاری علی رضا. تطبیق تذهیب‌های سه نسخه از قرآن‌های دوره قاجار با تأکید بر ویژگی‌های بصری آنها. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1396; 7 (14) :83-99

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-941-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، صنایع‌دستی، دانشکده صنایع‌دستی، دانشگاه هنر اصفهان ، zsedighi90@yahoo.com
2- استادیار، دانشکده صنایع‌دستی، دانشگاه هنر اصفهان
چکیده:   (4285 مشاهده)
تذهیب قرآن بخش مهمی از هنر تذهیب ایرانی- اسلامی را تشکیل میدهد. مسئله‌ای که در این تحقیق دنبال می‌شود، آشنایی و شناخت بیشتر هنر تذهیب به‌ویژه تذهیبهای قرآنی دوره قاجار است. نقش و رنگ و ترکیب‌بندی از عوامل مهم در بازشناسی و تفکیک مکاتب هنری تذهیب هستند که در سه نسخه قرآن مُذَّهَب مکتب قاجار با کدهای (47): کاتب اشرفالکتاب اصفهانی و مُذَّهِب فتحالله نقاش، (41): کاتب حسین ارسنجانی و (4): کاتب علیرضا پرتو اصفهانی، ثبت‌شده در موزه و کتابخانه ملی ملک، بررسی و مطابقت شدهاند. با تجزیه‌وتحلیل این سه نسخه به پرسش اصلی این تحقیق یعنی «قرآنهای دوره قاجار چه ویژگیهای بصری دارند و این ویژگیها چگونه مورد تحلیل و تبیین قرار میگیرند؟» پاسخ داده شده است. روش این تحقیق، کیفی و استقرایی بوده و از نقطه‌نظر بررسی داده‌ها، توصیفی - تحلیلی است؛ هم‌چنین در جهت هدف اصلی این تحقیق یعنی «مطالعه و شناخت عناصر بصری حاکم بر سبک کمالگرای هنر تذهیب دوره قاجار به‌ویژه در نسخ خطی قرآن» گام برداشته شده است. شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیق میدانی و کتابخانهای است و منابعی مانند نسخ مذهب قرآن، مقاله، پایان‌نامه و کتاب موردمطالعه قرار گرفته‌اند. یافتههای این تحقیق، نشان‌دهنده تفاوت در نوع و کاهش تنوع نقشمایههای اسلیمی و ختایی و نیز تجمل و گستردگی سطوح تذهیب و ترصیع در صفحات ابتدایی و گاه انتهایی نسخههای قرآنی این دوره است. اضافه شدن سرلوحهای تاج‌مانند پرکار و ظریف، تعدد حاشیههای باریک در ترکیب‌بندی و به‌کارگیری رنگهای درخشان و خالص به‌خصوص رنگ طلایی در سطح گسترده از ویژگیهای مهم تذهیبهای قرآنی دوره قاجار است.
متن کامل [PDF 4016 kb]   (2990 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb