Hosseini Roshtkhar F, Reza Ghelichkhani H R, Nemati babaylou A. Comparative Study of Analogous Cross Calligraphic Style by Gholam Reza Isfahani and Gholam Hossein Amir Khani. mth 2018; 7 (14) :17-29
URL:
http://mth.aui.ac.ir/article-1-823-fa.html
حسینی رشتخوار فرشته، قلیچ خانی حمید رضا، نعمتی بابا ی لو علی. مطالعۀ تطبیقی شیوۀ خوشنویسی چلیپایی مشابه از میرزا غلامرضا اصفهانی و غلامحسین امیرخانی. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1396; 7 (14) :17-29
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-823-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد هنر اسلامی، دانشکده صنایعدستی، دانشگاه هنر اصفهان ، s.f.hoseiniroshtkhar@gmail.com
2- دکتری مطالعات نسخ خطی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
3- دکتری مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی، دانشگاه هنر اصفهان و استادیار، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده: (5237 مشاهده)
میرزا غلامرضا اصفهانی (1246 ه.ق.) خوشنویس دوره قاجار، شخصیتی جامع با شیوه خاص در تاریخ خوشنویسی ایران است که از نوادر خوشنویسان دوره قاجار محسوب میشود. میرزا غلامرضا بهتمامی دانگها و قالبهای رایج در خوشنویسی تسلط داشته و خصوصاً در قالب سیاهمشق شیوه نو ایجاد کرده است. غلامحسین امیرخانی (1318 ه.ش.) از خوشنویسانِ معروف دوره معاصر و ازجمله هنرمندانی است که در دورههای متفاوت حیات هنری خود شیوه تلفیقی را گزیده و ردپای آثار بزرگانی چون میرعماد، خوشنویس مشهور دوره صفویه و بهویژه محمدرضا کلهر خوشنویس دوره قاجار، در آثار وی دیده میشود. در بررسی آثار میرزا غلامرضا اصفهانی و غلامحسین امیرخانی به تفاوتهایی آشکار در اجرای چلیپا برمیخوریم؛ ازاینرو در این مقاله دو چلیپا که متن یکسان دارند را موردبررسی قرار دادهایم. هدف این مقاله مطالعه تطبیقی و شیوهشناسانه چلیپایی از غلامرضا اصفهانی و غلامحسین امیرخانی است تا از این طریق به سؤال اصلی پژوهش یعنی مزیتهای زیباییشناسی آثار میرزا غلامرضا اصفهانی و غلامحسین امیرخانی پاسخ داده شود. در این مقاله سعی بر آن است تا قواعد بهکاررفته در نگارش این دو اثر با توجه به شباهت ظاهری استخراج شود تا ازاینجهت وجوه اشتراک و افتراق ساختاری آنها مشخص شود. این مقایسه بر طبق آنچه در سنّت خوشنویسی وجود دارد ترتیب یافته، بدینصورت که ابتدا مفردات، سپس کلمات و در پایان، ترکیبِ واژهها و سبک کرسیبندی دو اثر موردبررسی قرار گرفته است. نکات بهدستآمده در مرحله نتیجهگیری، میتواند برای هنرمندان خوشنویس راهگشا و سودمند باشد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده و با روش توصیفی- تحلیلی و رویکرد تطبیقی انجام پذیرفته است. یافتهاندوزی به شیوه کتابخانهای و تجزیهوتحلیل آن کیفی و غیر نقلی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی