دوره 7، شماره 14 - ( 12-1396 )                   دوره 7 شماره 14 صفحات 69-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
2- دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، reza.afhami@gmail.com
چکیده:   (3927 مشاهده)
در این پژوهش به آشنایی با هنر و تولید سنتی در آئین‌های فتوت و معرفی دیدگاه‌های ایشان و دیدگاه‌های طراحی پایدار پرداخته شده و مقایسه‌ای تطبیقی بین این نظرگاه‌ها انجام شده است و نقاط اشتراک و افتراق آنها و امکان تطابق آنها به لحاظ رویکردهای حامی محیط‌زیست و امکان بهره‌گیری از این دیدگاه‌ها برای طراحی امروز بررسی گردیده است. در این پژوهش عقاید این جامعه سنتی در ارتباط با امر طراحی و تولید بررسی می‌شود. این دسته از منابع در شرایط کنونی ایران و کشورهای درحال‌توسعه، به دلیل دگرگونی‌های فرهنگ کار و تقلیل و تحلیل فرهنگ تولید و افزایش مصرف و رواج جامعه مصرفی می‌تواند پندآموز باشد. هدف این پژوهش استفاده از اصول و شیوه‌های آنها در بازتولید فرهنگ آسیب‌دیده طراحی و تولید کشور است. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای انجام گرفته است و به روش استنتاج منطقی به تحلیل یافته‌ها و تولید مدلی جهت بهره‌گیری از این بینش سنتی پرداخته شده است. فرضیه اصلی این پژوهش این است که جریان فتوت شباهت‌هایی به دیدگاه‌های طراحی پایدار دارد که می‌توان از آنها در جهت نهادینه ساختن تفکر طراحی پایدار در میان طراحان داخلی بهره گرفت. سؤال اصلی این پژوهش این است که چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی بین طراحی پایدار و تفکر فتوت وجود دارد؟ نتایج این پژوهش نشان داده است که بین دیدگاه‌های طراحی و تولید در میان جریان سنتی فتوت و دیدگاه‌های طراحی پایدار معاصر شباهت‌هایی دیده می‌شود که می‌توان از این شباهت‌ها برای تبیین مدلی بومی برای طراحی و تولید در ایران استفاده نمود.
متن کامل [PDF 452 kb]   (1223 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای کاربردی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.