دوره 7، شماره 13 - ( 6-1396 )                   جلد 7 شماره 13 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The comparative analysis of the illumination of the Frontispieces in Shiraz School Manuscripts Injuid and Timurid dynasties. Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar. 2017; 7 (13)
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-721-fa.html
سامانیان صمد، پورافضل الهام. تحلیل تطبیقی آرایه های تذهیب صفحات افتتاحیۀ در نُسَخ مکاتب شیراز آل اینجو و تیموری. نشريه علمي- پژوهشي مطالعات تطبيقي هنر. 1396; 7 (13)

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-721-fa.html


1- دانشیار دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران. ، s_samanian@yahoo.com
2- دانش آموخته کارشناسی ارشد صنایعدستی، دانشگاه هنر، تهران
چکیده:   (649 مشاهده)

این پژوهش به خوانش مؤلفه­های تذهیب صفحات افتتاحیه­ (شامل الواح مُذهَّب آغازین و صفحات مُذهَّب دیباچه) نُسَخ مکاتب شیراز آل­اینجو و شیراز تیموری می­پردازد. هدف از این پژوهش تبیین دلایل تغییر رویکرد و سلایق غالب کتابت­خانه­های درباری در فاصله زمانی یک سده در خاستگاهی یکسان است و ویژگی­های ساختاری و فرمی تذهیب این دو دوره تاریخی را مورد تطبیق و بررسی قرار می­دهد. سوالات پژوهش عبارتند از: 1- علل و عوامل مؤثر در تکوین ترکیب­بندی و آرایه­های مُذهَّب صفحات افتتاحیه نُسَخ مکتب شیراز در بازه زمانی یکصد ساله چه بوده است؟2- چه تغییر و تحولاتی در الگوهای تذهیب صفحات افتتاحیه­ (شامل الواح مُذهَّب آغازین و صفحات مُذهَّب دیباچه) مکتب شیراز آل­اینجو و تیموری صورت گرفته است؟ این پژوهش به شیوه تحلیلی – توصیفی انجام شده است.
نتایج حاصل از پژوهش نمایانگر تأثیرات انکارناپذیر حکومت بر هنر این ادوار تاریخی است. تذهیب آل­اینجو مستطر در هویت ایرانی­ و بر پایه ابقاء نقش­مایه­های تثبیت شده در ذهنیت تصویری گذشته شکل گرفته و تذهیب تیموری مبتنی بر امتزاج مواریث­ و معیارهای درون فرهنگی شهر شیراز با سنت­های قراردادی بیگانه بوده است. در روزگار تیموری عواملی از قبیل سیاست­های فرهنگی، گرایشات تعالی­گرایانه­ حکام شیراز، سلطه کامل بر ماورالنهر، تکوین و رواج قلم نستعلیق، نگرش فردگرایانه با محوریت هنرمند مُذهِّب و پیدایش الگوهای بدیع در صفحه­آرایی نُسَخ، موجبات تحولات تذهیب در خلال یک سده را فراهم آورد. این تحولات به صورت تغییر ذائقه رنگی، ارتقاء ساختار هندسی، ظرافت در جنبه­های فرمی و کاربست تکنیک اجرایی متمایز نمود یافت که به ارائه یک الگو واحد و ساختار نظام­مند در عرصه تذهیب شیراز در نیمه اول سده نهم هجری انجامید.  

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای کاربردی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی_پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb