دوره 7، شماره 13 - ( 6-1396 )                   جلد 7 شماره 13 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Piravi Vanak M, Ghahramani M B, Mazaherian H, Sayyad A. Cinematic Thinking and Fragmentation of the Imaginary Cultural Geography. Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar. 2017; 7 (13)
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-388-fa.html
پیراوی​ونک مرضیه، قهرمانی محمدباقر، مظاهریان حامد، صیاد علیرضا. اندیشیدن سینمایی و قطعه قطعه‌سازی جغرافیای خیالی فرهنگی. نشريه علمي- پژوهشي مطالعات تطبيقي هنر. 1396; 7 (13)

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-388-fa.html


1- دانشیار، دانشکده پژوهش​های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان ، mpiravivanak@gmail.com
2- دانشیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا،دانشگاه تهران
3- دانشیار، دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
4- استادیار، دانشکده سینما و تئاتر،​ دانشگاه هنر،​ تهران.
چکیده:   (515 مشاهده)
در نهاده‌های فلسفه تاریخ، والتر بنیامین اشاره می‌کند که هیچ سند تمدنی وجود ندارد که درعین حال سند بربریت نباشد. آشکارترین نمونه‌های این اسناد تمدن در بحث بنیامین را می‌توان در یادمان​ها در آثار معماری شکوهمند یافت. هیتلر بیان داشته بود که معماری در قالب عبارات و کلماتی از جنس سنگ، بیانیه‌های پرشکوه، تأثیر‌گذار و ماندگاری را از هر عصری ارائه می‌دهد و هر دوره پر‌شکوهی، خود را از طریق ساختمان‌هایش بیان کرده است. تاریخ نشان داده‌ است که حاکمان شدیداً به بیانیه‌های پرشکوه سنگی علاقه‌مند بوده‌اند و این آثار می‌توانند به ابزار مهمی در دستان قدرت حاکم برای تثبیت جایگاه بالادستی و کنترل توده، تبدیل شوند. بحث بنیامین، تفسیر غالب و فاتحانه‌ای که تاریخ را فرایندی رو به جلو و درحال پیشرفت معرفی می‌کند، به چالش می‌کشاند؛ نگره‌ غالبی که در پی ارائه تصویری آرمانی از این آثار در راستای تأیید و تثبیت گذشته پرشکوه فرهنگی است، تا بتواند با بهره‌گیری از آن، به قلمروی جغرافیای فرهنگی یکپارچه و دلخواه خود شکل دهد. این پژوهش که از نوع نظری و با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای صورت گرفته است، می‌کوشد به کمک بحث بنیامین، و با بهره‌گیری از شیوه اندیشیدن سینمایی، نقش آثار معماری شکوهمند را در تثبیت و شکل‌دهی به جغرافیای فرهنگی ملی مورد بازخوانی قرار دهد. با بهره‌گیری از مونتاژ در مواجهه با این اسناد شکوهمند فرهنگی- تاریخی، می‌توان به سوی افق‌های گشوده‌تری برای خوانش این آثار حرکتی را آغاز نمود. با یادآوری محدودیت‌های الگوهای تاریخ‌نگاری سنتی، اندیشیدن مونتاژی می‌تواند روایت‌های غالب تاریخی را درباره آثار هنری به چالش بکشاند. کشف، بازخوانی و تلاش برای قراردادن آثار خاموش و نادیده‌انگاشته‌شده درکنار سند‌های شکوهمند، و یا بازخوانی آن سند‌های شکوهمند، رها و فارغ از نگره‌های ایدئولوژیک، می‌تواند منجر به فروپاشی سیستم جامع خیالین گردد. درنتیجه، با زوال این پوشش کلیت بخش و زدودن هاله‌های ایدئولوژیک افشانده‌شده ازسوی قدرت هژمونیک، جغرافیای خیالی فرهنگی نیز، به قطعه‌های پراکنده و گسسته مبدل می‌گردد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماری و ....

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی_پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb