Volume 10, Issue 20 (2-2021)                   mth 2021, 10(20): 61-77 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Garakani Dashteh S, Mortezayi M, Esmaeili Jelodar M E. An Investigation of Models of Installation of Memorial Buildings in the Two Urban Axes of the 9th and 10th Centuries AH based on Two Historical Texts. mth 2021; 10 (20) :61-77
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1560-en.html
1- Ph.D. student of Archaeology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2- Associate Professor, Cultural Heritage and Tourism Research Institute, Iran. , m_mortezayi2008@yahoo.com
3- Associate Professor, University of Tehran, Iran.
Abstract:   (2773 Views)
Herat and Cairo were two important Islamic cities in the Middle East, from the seventh to the ninth century AH. Cairo was the capital city of the Mamluks and Herat was the capital city of the Timurid government in Iran. In this paper, the construction of important urban monuments and buildings in the two main arteries, Herat Street (southern part of it) and Cairos Qasabeh Street, was examined. The purpose of this investigation is to evaluate and analyze the similarities and structural differences in these two important urban arteries and, as a result, to understand the effects of each one on the other. The main research question raised in this study is what similarities and differences do the two constructions built by the Herat Street and Qasabeh Street have? This study is an analytical-historical research one and the data were gathered based on library research based on two main resources. The data were also compared with other less-important resources. The results of this research indicated that the memorial complexes in Qasabeh Street and the southern part of Herat Street had some similarities.‏ In most of these constructions, with public and religious uses, architectural complexes, alongside the tomb of the creator of the complex, were all built along the street. The layout of these complexes along the route, in addition to decorating the city walls, made these streets look like Mazar Street (khiyaban-Mazar). It should also be noted that, in the comparison between two streets, there was an urban order in the way the buildings were constructed along Herat Street. Overall, based on the findings of this study, it could be concluded that in the seventh to tenth centuries AH, a type of urban axis design was common in the Middle East in which the type of installation and use of buildings in the direction of the axis was considered.
Full-Text [PDF 1025 kb]   (667 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Architecture and ...

References
1. اوکین، برنارد (1386). معماری تیموری در خراسان. ترجمه علی اخشینی، چاپ اول، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی.
2. برن، دوریس ابویوسف (1391). معماری اسلامی در قاهره. ترجمه اردشیر اشراقی، چاپ اول، تهران: فرهنگستان هنر.
3. بلر، شیلا (1387). معماری و جامعه در دوره ایلخانیان (تحلیل وقف‌نامه ربع ‌رشیدی). ترجمه مهرداد قیومی، گلستان هنر، سال چهارم (13)، 73-48.
4. بلر، شیلا و بلوم، جاناتان (1381). هنر و معماری اسلامی. ترجمه یعقوب آژند، چاپ اول، جلد دوم، تهران: سمت.
5. پنجه، معصومعلی (1384). خطط‌نگاری در مصر اسلامی. تاریخ و تمدن اسلامی، 1 (2)، 173-152.
6. پوگاچنکووا، گالینا (1387). شاهکارهای معماری آسیای میانه. ترجمه داود طبایی، چاپ اول، تهران: فرهنگستان هنر.
7. حافظ ابرو، شهاب‌الدین خوافی (1349). جغرافیای حافظ ابرو قسمت ربع خراسان هرات. تصحیح نجیب مایل هروی، چاپ اول، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
8. خواندمیر، غیاث‌الدین (1372). مآثرالملوک: به ضمیمه خاتمه خلاصه‌الاخبار و قانون همایونی. تصحیح میرهاشم محدث، چاپ اول، تهران: مؤسسه فرهنگی رسا.
9. خواندمیر، غیاث‌الدین (1388). مکارم‌الاخلاق. تصحیح محمد عشیق، چاپ دوم، تهران: میراث مکتوب.
10. زمچی اسفزاری، معین‌الدین (1338). روضات الجنات فی اوصاف مدینه الهرات. تصحیح کاظم امام، چاپ اول، جلد اول، تهران: دانشگاه تهران.
11. سلجوقی، فکری (1343). خیابان. چاپ اول، کابل: انجمن جامی.
12. سلجوقی، فکری (1386). رساله مزارات هرات. چاپ دوم، هرات: احراری.
13. سلطان‌زاده، حسین (1392). فضاهای شهری با بافت‌های تاریخی ایران. چاپ پنجم، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
14. سمرقندی، کمال‌الدین‌عبدالرزاق (1372). مجمع‌البحرین و مطلع‌السعدین. تصحیح عبدالحسین نوایی، چاپ دوم، جلد دوم، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
15. گلمبک، لیزا و ویلبر، دونالد (1374). معماری تیموری در ایران و توران. ترجمه کرامت‌الله افسر و یوسف کیانی، چاپ اول، تهران: سازمان میراث فرهنگی.
16. مقریزی، تقی‌الدین احمد بن علی بن عبدالقادر بن محمد (1397). پندها و عبرت‌ها از بناها و آثار تاریخی مصر (ترجمه خطط مقریزی). ترجمه پرویز اتابکی، چاپ اول، جلد چهارم، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
17. واعظ، اصیل‌الدین عبدالله (1386). مقصد الاقبال سلطانیه و مرصد الامال الخاقانیه. تصحیح نجیب مایل هروی، چاپ دوم، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
18. هروی، سیف ابن محمد بن یعقوب (1385). تاریخ‌نامه هرات. تصحیح غلامرضا طباطبایی مجد، چاپ دوم، تهران: اساطیر.
19. هیلن‌براند، رابرت (1386). معماری اسلامی (فرم، عملکرد و معنی). ترجمه ایرج اعتصام، چاپ اول، تهران: شرکت پردازش و برنامه‌ریزی شهری. Allen, T. (1983). Timurid Herat. Tubinger: Tubinger Atlas.
20. Baskan, S. (2007). Archaeological and architectural detection about the samarkand shah-izinda. International conference Islamic Civilization in Central Asia. Istanbul: research center for Islamic History. 33-36.
21. Blair, S.(1986).The Mongol capital of Sultaniya. Iran, 24 (1), 139-151. [DOI:10.2307/4299771]
22. Blair, S. (2014).Tabriz: International Entrepôt under the Mongols. In Politics, Patronage and the Transmission of Knowledge in 13th-15th Century Tabriz. Leiden: Brill. 321-356. [DOI:10.1163/9789004262577_013]
23. Golombek, L. (1969). The Timurid shrine at Gazurgah. Toronto: University of Toronto press.
24. Golombek, L. (1983). The resilience of the Friday mosque. Muqarnas (1) 1. 95-102. [DOI:10.2307/1523073]
25. Hillenbrand, R. (2004). The Timurid Achievement in Architecture. in a survey of Persian Art from prehistoric times to the present. Daneshvari, Abbas (Ed.). Costa Mesa: Mazda. 83-124.
26. Masson, M.E. & Pugachenkova, G.A. (1980). shakhri syabz pri Timure I Ulug Beke2. IRAN, 18 (1), 121-143. [DOI:10.2307/4299695]
27. O'Kane, B. (1996). Monumentality in Mamluk and Mongol Art and Architecture. Association of Art History, 19 (4), 499-522 . [DOI:10.1111/j.1467-8365.1996.tb00683.x]
28. O'Kane, B. (2017). Architecture and court cultures of the fourteenth century. A companion to Islamic Art and Architecture. Barry Flood, Finbarr & Nesipuglu, Gurlu (Eds.). Oxford: John Wiley & Sons. 585-615. [DOI:10.1002/9781119069218.ch23]
29. Subtelny, M. (1991). A Timurid educational and charitable foundation: THE IKHLASIYYA COMPLEX OF ALI SHIR NAVAI IN 15TH-CENTURY HERAT AND ITS ENDOWMENT. Journal of the American Society, 3(1).38-61. [DOI:10.2307/603748]
30. Williams, C. (2002). Islamic monument in Cairo. New York: The American University in Cairo.
31. Yeomans, Ri.(2006). The art and Architecture of Islamic Cairo. London: Garnet.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb