دوره 8، شماره 16 - ( 12-1397 )                   دوره 8 شماره 16 صفحات 104-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری،‌ دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان ، alireza.shahmohamadi@semnan.ac.ir
2- دانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان
چکیده:   (4427 مشاهده)
در میان فیلم‌هایی که به موضوع "رؤیا" پرداخته‌اند، فیلم اینسپشن توانست اقبال چشمگیری به‌دست آورد. در میان اندیشمندان قرون میانه‌‌، قبلاً ابن عربی به‌تفصیل به این موضوع پرداخته و در ساختاری نظام‌مند، این موضوع را بر اساس اندیشه‌هایی چالش‌برانگیز تبیین کرده است. آیا اساساً خط ربطی میان این اندیشه و فیلم وجود دارد؟ این مقاله بر این اساس تلاش می‌کند، نقاط اشتراک موجود در اینسپشن و اندیشه‌های ابن عربی و خط رابط میان آنها را مشخص سازد. در این مقاله، تشابهات سطحی‌تر، کمتر مورد توجه بوده‌اند و عمده‌ مساعی بر این ایده استوار بوده است که تطابق، در لایه‌های عمیق‌تر دنبال شود. بر این مبنا، به‌روش توصیفی- تطبیقی، سه محور اصلی مورد توجه قرار گرفته و فیلم بر اساس این سه محور تفسیر شده است. نتایج این پژوهش را می‌توان در چند بخش دسته‌بندی کرد؛ نخست آن‌که ابن عربی و نولان در آثار خود، به مرزکشی‌های مرسوم میان رؤیا و واقعیت می‌تازند و تعریف جدیدی از این دو مفهوم ارائه می‌کنند، دیگر آن‌که از نظر آنها حتی دانستن علم تعبیر برای درک صحیحی از یک رؤیا کافی نیست و تشخیص جایگاه حقیقی رؤیا و واقعیت، تعیین‌کننده است و در آخر، آنها نشان می‌دهند رؤیا، درجه‌ای از آفرینندگی دارد که می‌تواند منجر به خلق در جهان ظاهر شود. حاصل نهایی این پژوهش، رابطه‌ای سه‌گانه و البته در هم ‌تنیده است که می‌توان بر اساس آن معتقد شد، فیلم و اندیشه‌های ابن عربی پیرامون موضوع رؤیا، بر اساس تطابق نظام‌مندی که میان آنها برقرار است، ساختار رویکردی به این مسأله‌ را در هم می‌شکنند و چارچوب‌های تازه‌ای برای نگرش به این موضوع به‌دست می‌دهند. این موضوع با تفاوت زمانی- مکانی و فرهنگی بین ابن عربی و نویسنده‌ فیلم،‌ امری شگفت می‌نماید.
متن کامل [PDF 483 kb]   (1234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.