دوره 8، شماره 16 - ( 12-1397 )                   دوره 8 شماره 16 صفحات 104-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahmohamadi A, khayatian G. The world as a Dream, a Comparative Study in Ibn Arabi’s Thought and the Film Inception. mth 2019; 8 (16) :95-104
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1164-fa.html
شاه​ محمدی علیرضا، خیاطیان قدرت‌الله. جهان به‌مثابه رؤیا، بحثی تطبیقی در اندیشه ابن عربی و فیلم اینسپشن. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1397; 8 (16) :95-104

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1164-fa.html


1- دانشجوی دکتری،‌ دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان ، alireza.shahmohamadi@semnan.ac.ir
2- دانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان
چکیده:   (4371 مشاهده)
در میان فیلم‌هایی که به موضوع "رؤیا" پرداخته‌اند، فیلم اینسپشن توانست اقبال چشمگیری به‌دست آورد. در میان اندیشمندان قرون میانه‌‌، قبلاً ابن عربی به‌تفصیل به این موضوع پرداخته و در ساختاری نظام‌مند، این موضوع را بر اساس اندیشه‌هایی چالش‌برانگیز تبیین کرده است. آیا اساساً خط ربطی میان این اندیشه و فیلم وجود دارد؟ این مقاله بر این اساس تلاش می‌کند، نقاط اشتراک موجود در اینسپشن و اندیشه‌های ابن عربی و خط رابط میان آنها را مشخص سازد. در این مقاله، تشابهات سطحی‌تر، کمتر مورد توجه بوده‌اند و عمده‌ مساعی بر این ایده استوار بوده است که تطابق، در لایه‌های عمیق‌تر دنبال شود. بر این مبنا، به‌روش توصیفی- تطبیقی، سه محور اصلی مورد توجه قرار گرفته و فیلم بر اساس این سه محور تفسیر شده است. نتایج این پژوهش را می‌توان در چند بخش دسته‌بندی کرد؛ نخست آن‌که ابن عربی و نولان در آثار خود، به مرزکشی‌های مرسوم میان رؤیا و واقعیت می‌تازند و تعریف جدیدی از این دو مفهوم ارائه می‌کنند، دیگر آن‌که از نظر آنها حتی دانستن علم تعبیر برای درک صحیحی از یک رؤیا کافی نیست و تشخیص جایگاه حقیقی رؤیا و واقعیت، تعیین‌کننده است و در آخر، آنها نشان می‌دهند رؤیا، درجه‌ای از آفرینندگی دارد که می‌تواند منجر به خلق در جهان ظاهر شود. حاصل نهایی این پژوهش، رابطه‌ای سه‌گانه و البته در هم ‌تنیده است که می‌توان بر اساس آن معتقد شد، فیلم و اندیشه‌های ابن عربی پیرامون موضوع رؤیا، بر اساس تطابق نظام‌مندی که میان آنها برقرار است، ساختار رویکردی به این مسأله‌ را در هم می‌شکنند و چارچوب‌های تازه‌ای برای نگرش به این موضوع به‌دست می‌دهند. این موضوع با تفاوت زمانی- مکانی و فرهنگی بین ابن عربی و نویسنده‌ فیلم،‌ امری شگفت می‌نماید.
متن کامل [PDF 483 kb]   (1211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb