دوره 6، شماره 12 - ( پاييز و زمستان 1395 )                   جلد 6 شماره 12 صفحات 27-40 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

massahi khorasgani M. A Comparative Study of Brick Kufic Inscription Construction in Five Seljuk Buildings of Isfahan. Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar. 2017; 6 (12) :27-40
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-557-fa.html
مساحی خوراسگانی مریم. مطالعه تطبیقی اجرای کتیبه‌های کوفی آجری در پنج بنای سلجوقی در اصفهان. نشريه علمي- پژوهشي مطالعات تطبيقي هنر. 1395; 6 (12) :27-40

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-557-fa.html


دانشجوی کارشناسی‌ارشد مطالعات معماری ایران، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان ، maryammassahi@yahoo.com
چکیده:   (884 مشاهده)

خط کوفی از خطوط غالب در اکثر کتیبه‌های مساجد و مناره‌های قرون اولیه اسلامی است. فرم نوشتاری این خط با فن اجرای مصالحی مثل آجر قرابت داشت. ازاین‌رو با رونق آجرکاری در شیوه رازی و به‌طور ویژه در دوره سلجوقی کتیبه‌های کوفی آجری به‌صورتی ویژه آذین بناها گشتند. هدف مقاله حاضر، شناخت چگونگی اجرای کتیبه‌های مذکور در بناهایی با کارکردهای مختلف در اصفهان سلجوقی است. پرسش اصلی تحقیق آن است که در اجرای کتیبه‌های کوفی آجری چه موارد فنی و فرمی لحاظ ‌‌شده است؟ بدین منظور، شباهت‌ها و افتراقات این کتیبه‌ها از طریق مقایسه و تطبیق آنها در پنج بنای سلجوقی اصفهان شامل مناره پامنار زواره، محراب مسجد جامع برسیان، سردر شمال شرقی مسجد جامع اصفهان، منار گار و بدنه‌های صحن مسجد جامع زواره بررسی می‌گردد. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی است و در آن اطلاعات از طریق مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای و با راهنمایی کارشناسانی از دو حوزه معماری و خطاطی جمع‌آوری شده است؛ و با برداشت و ترسیم کتیبه‌ها کار تطبیق و مقایسه با درنظرگیری مبانی نظری مشترک میان خوش‌نویسی و کتیبه‌نگاری صورت گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان‌دهنده وجود اشتراکات محتوایی، زمانی و مکانی در کتیبه‌ها است. ترکیب کلی کتیبه‌ها در کرسی‌‌بندی و تناسبات حروف دارای قواعدی ازپیش تعیین‌شده است، شیوه حروف‌نگاری غالب در نمونه‌ها کوفی ساده است و این امر استمرار این شیوه‌های نگارشی را در تطابق با اصول اجرایی تأیید می‌کند. ارتفاع کتیبه‌ها و میزان کشیدگی قائم و فشردگی افقی آنها تابع موقعیت کتیبه و گستره کمّی آنهاست.

متن کامل [PDF 1904 kb]   (535 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماری و ....

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی_پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb