دوره 6، شماره 12 - ( 12-1395 )                   دوره 6 شماره 12 صفحات 86-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heidari Baba kamal Y, zarei M E, hemati azandaryani E. Studying the Importance of Hunting Motif during the Early Qajar Period Based on Artistic Evidences. mth 2017; 6 (12) :71-86
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-556-fa.html
حیدری باباکمال یداله، زارعی محمدابراهیم، همتی ازندریانی اسماعیل. تأملی بر اهمیت نقش‌مایه شکار در اوایل دوره قاجار با تکیه بر شواهد هنری موجود. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1395; 6 (12) :71-86

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-556-fa.html


1- دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان. ، yadolah.heydari@gmail.com
2- دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان.
چکیده:   (6720 مشاهده)

شکار یکی از جنبه‌های مهم زندگی انسان را از گذشته‌های بسیار دور به خود اختصاص داده است. پس از استقرار انسان در دشت و شکل‌گیری روستاها و شهرها به بُعد تفننی شکار علاوه‌بر نقش معیشتی آن توجه می‌شود؛ به ‌طوری که مکان‌های مخصوصی با عنوان شکارگاه شکل می‌گیرد. با ورود اسلام به ایران همچنان به امر شکار توجه می‌شود و تا قرون متأخر اسلامی به‌ویژه دوران صفوی و قاجار ادامه می‌یابد؛ وجود نقش‌مایه‌های متعدد شکار بر روی آثار هنری این دوران مؤید این سخن است. باتوجه‌به اینکه تاکنون درباره اهمیت نقش‌مایه شکار در آثار هنری دوره قاجار به‌خصوص اوایل قاجار تحقیق جامعی صورت نگرفته، پژوهش پیشِ‌رو نخستین تلاشی است که در این زمینه صورت می‌گیرد و ضرورت انجام آن را روشن می‌کند. براین اساس، سؤالات اصلی پژوهش در راستای اهمیت موضوع عبارت‌اند از: شواهد تاریخی و هنری موجود از نقش‌مایه شکار و الگوی‌های ایجاد نقوش در اوایل دوره قاجار کدامند؟ اهمیت و نقش شکار به‌عنوان مهم‌ترین سرگرمی شاهان اوایل قاجار چگونه تبیین می‌شود؟ روش به‌ کاررفته در این پژوهش تاریخی ـ تحلیلی است؛ در این راستا از منابع مکتوب دستِ اول و شواهد هنری و تاریخی به ‌منظور دستیابی به تحلیل‌ها و نتایج مطلوب استفاده شده است. هدف از پژوهش حاضر اینست که با مطالعه متون تاریخی و هنری موجود نقش‌مایه شکار در اوایل دوره قاجار و جایگاه آن در میان آثار هنری این دوره بازشناسی شود. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که شاهان اوایل دوره قاجار با الگوپذیری از دوره صفوی و با بازگشت به دوران پیش از اسلام، اقدام به ایجاد شکارگاه‌های متعدد نمودند. نقوش شکارگاه‌های اوایل این دوره حاوی بستری طبیعی، حصاری پیرامون و مکانی جهت اتراق پادشاه، پسران و ملازمان وی به مدت چند روز بوده‌ است؛ در این شکارگاه‌ها حیوانات رها می‌شدند و شاه به شکار آنها می‌پرداخت که نتیجه حتمی آن شکار حیوان موردنظر و نمایش قدرت شاه است.
 

متن کامل [PDF 6030 kb]   (2577 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb