دوره 7، شماره 12 - ( 12-1395 )                   جلد 7 شماره 12 صفحات 57-70 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mousavilar A, keshmiri M. A Comparative Study of Zulu Goddess and God the Father in Durban’s Mural Painting Based on Bhabha’s Third Space Theory. Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar. 2017; 7 (12) :57-70
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-533-fa.html
موسوی‎لر اشرف‎السادات، کشمیری مریم. مقایسه تجلی الهه زولو و خدای پدر در دیوارنگاره دوربان با تکیه بر نظریه فضای سوم هومی‌بابا. نشريه علمي- پژوهشي مطالعات تطبيقي هنر. 1395; 7 (12) :57-70

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-533-fa.html


1- دانشیار، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
2- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران. ، maryam_keshmirey@yahoo.com
چکیده:   (1006 مشاهده)

هومی‌بابا، تأکید می‌کند دورگه‌گی، حاصل حرکت گفتمان‌های استعمارگر و استعمارشده به سوی یکدیگر در فضای سوم است. آنچه پدید می‌آید (هیبرید)، ابژه‌ای تازه ا‎ست که می‌تواند سبب تحول گفتمان قدرت و حرکتی جدید در اجتماع گردد. این نوشتار با هدف مقایسه المان‎های بصری و مفهومی دیوارنگاره دوربان در آفریقای جنوبی با گفتمان‎های پدیدآورنده‎اش‌ـ گفتمان مسیحیت (استعمارگر) و باورهای قوم زولو (فرهنگ استعمارشده) ـ در فضای سوم؛ و تأثیر فضای میانه در هنرهای تجسمی شکل گرفته؛ و می‌کوشد اثرات فضای سوم را در شکل‎گیری جریان‎های اجتماعی متأثر از هنر نمایان سازد. تلاش شده به این پرسش پاسخ داده شود: دیوارنگاره نام‌برده، محصولی دورگه است یا تنها تلفیقی ساده را نشان می‌دهد؟ در مقایسه با گفتمان‎های پیش از خود چه عناصری را اتخاذ کرده و چه تحولاتی را در آنان ایجاد نموده است؟ در جریان پژوهش، به شیوه‌ای تطبیقی، بیان هنری دیوارنگاره با دو گفتمان استعمارگر و استعمارشده، از جهاتِ عناصر بصری، و نمادشناسی مقایسه می‌گردد. تطبیق عناصر، متکی‌بر توصیف و تحلیل (کیفی)، و با استناد به آثار هنر بومی و مسیحی؛ و اسطوره‌شناسی غنی آفریقا صورت گرفته؛ و گردآوری داده‌ها، به شیوه کتابخانه‌ای با تأکید بر نگارش‌های اسطوره‌شناسی در دانشگاه‌های آفریقای جنوبی پیش رفته است. پژوهش حاضر با تکیه بر آرای مخاطبان بومی و اروپاییان مهاجر؛ و جریان اجتماعی که پس از اجرای دیوارنگاره به راه افتاد (مبارزه با ایدز و جلوگیری از پایمال‌کردن حقوق دختران بومی)، نشان می‌دهد دیوارنگاره دوربان نه‌تنها تلفیق عناصر هنر بومی و وارداتی است بلکه ویژگی تحول گفتمان اجتماعی‌ـ سیاسی در نظریه بابا را نیز بازمی‌نمایاند.

متن کامل [PDF 1377 kb]   (983 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی_پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb