دوره 7، شماره 12 - ( 12-1395 )                   جلد 7 شماره 12 صفحات 1-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghib Isfahani S, Nazeri A, Pedram B. A Comparative Study of Motifs in Four Ilkhanid Mihrabs in Isfahan Province (Pirbakran Mausoleum, Oshtorjan Mosque, Haftshuyeh Mosque and Oljaito). Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar. 2017; 7 (12) :1-14
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-611-fa.html
نقیب اصفهانی شادی، ناظری افسانه، پدرام بهنام. مطالعه تطبیقی فرم نقشمایه های چهار محراب دوره ایلخانی در استان اصفهان (اولجایتو، مقبره پیربکران، مسجدجامع اشترجان، مسجدجامع هفتشویه). نشريه علمي- پژوهشي مطالعات تطبيقي هنر. 1395; 7 (12) :1-14

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-611-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان
2- استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان (نویسنده مسئول) ، a.nazeri@aui.ac.ir
3- استادیار، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان
چکیده:   (570 مشاهده)

نقشمایه‌های گچ‌بری شده محراب‌های دوره ایلخانی، شاهکاری در طراحی و اجرا هستند. در این پژوهش، در راستای رسیدن به هدف، با روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی، چهار محراب در دوره ایلخانی که عبارتند از محراب اولجایتو، محراب مقبره پیربکران، محراب مسجدجامع اشترجان و محراب مسجدجامع هفتشویه، از لحاظ نقشمایه‌های گیاهی و هندسی، نسبت‌ها، ساختار و روابط هندسی توصیف، تحلیل و مقایسه و نقشمایه‌های گچ‌بری دوره ایلخانی شناسایی شده‌اند. پژوهش حاضر در پی پاسخ‌گویی به این سوال‌ها است که انواع نقشمایه‌های به کاررفته در این محراب‌ها کدامند و ارزش‌های بصری و زیبایی‌شناختی نقشمایه‌های این محراب‌ها چیست و کدام نقشمایه در این محراب‌ها بیشتر به‌کارگرفته شده است و چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی بین نقشمایه‌های این چهار محراب وجود دارد؟ اکثر بررسی‌های صورت گرفته تنها به توصیف کلی این آثار و تاریخ اجرا و یا محدوده تاریخی آنها پرداخته و به نقشمایه‌های تزیینی، نسبت‌های طلایی و ساختار و روابط هندسی در به کارگیری آنها توجه نکرده‌اند. بررسی تطبیقی، وجوه افتراق و اشتراک نقشمایه‌های به‌کاررفته شده در این دوره را آشکار می‌کند و ویژگی‌های نقشمایه‌ها را نشان می‌دهد. به‌طور خلاصه نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که هم فرم کلی محراب و هم اکثر نقشمایه‌ها در چهار محراب دارای ساختار و روابط هندسی ویژه و بر پایه نسبت‌های طلایی طراحی شده‌اند. نقشمایه‌های گچ‌بری شده محراب‌های مذکور با ضخامت و برجستگی زیاد و پیچیده‌ اجراء شده‌اند با این تفاوت که نقشمایه‌های محراب اولجایتو دارای برجستگی کمتر و ظرافت بیشتر است. در این محراب‌ها از انواع اسلیمی‌ها مانند خرطومی، دهانه اژدری، اسلیمی‌های قاب بند و گردش‌های حلزونی بسیار استفاده شده است. تکرار و تقارن باعث ایجاد ریتم، حرکت و هماهنگی نقشمایه‌ها گردیده است. با کنار هم قرار دادن نقشمایه‌های محراب‌های مذکور به خوبی روند تحول و تکامل تدریجی آن‌ها از یک طرح ساده اولیه به طرح‌های پیچیده‌تر را نشان می‌دهد.

متن کامل [PDF 3193 kb]   (474 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی_پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb