دوره 4، شماره 8 - ( 7-1393 )                   دوره 4 شماره 8 صفحات 150-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bankizadeh Z, Moareknejad R, Hosseini M, Davazdahemami Z. (2014). The Comparative Study of Creation Myth in Zarvan Cult and Myths of Australian Aborigines. mth. 4(8), : 10
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1969-fa.html
بانکی‌زاده زهرا، معرک‌نژاد سید رسول، حسینی مهدی، دوازده امامی زهره. بررسی تطبیقی اسطوره آفرینش در کیش زروانی و اساطیر بومیان استرالیا نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1393; 4 (8) :150-135

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1969-fa.html


1- کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران. ، As_bankizadeh@yahoo.com
2- کارشناس‌ارشد گرافیک، دانشگاه هنر، تهران.
3- استاد، دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی، دانشگاه هنر، تهران.
4- کارشناسی‌ارشد پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
چکیده:   (931 مشاهده)
اساطیر آفرینش، بازتابی از اعتقاد انسان به آفرینش جهان، انسان و سرانجام آن​هاست که در باور کیش زروانی در ایران نیز نمود این تفکر دیده می‌شود. از آن روی که اندیشه خلقت جهان در میان همه ملت‌ها نمود دارد، چنین به نظر می‌رسد که اسطوره آفرینش در دو فرهنگ ایرانی و استرالیایی دارای نقاط مشترک متعددی باشد. به منظور بررسی این فرضیه برآنیم تا به مطالعه تطبیقی- توصیفی اسطوره آفرینش در این دو فرهنگ مبادرت ورزیده شود و نمادهای مطرح در آن​ها با هدف یافتن اشتراکات و تفاوت‌هایشان بررسی گردند. شباهت آشکار در دو فرهنگ، اعتقاد به نیرویی برتر است که در ایران، "زروان" و میان بومیان استرالیا، نیاکان اساطیری، "خواهران واویلاک" نام گرفته‌اند. بهره‌گیری از عناصر نمادین از جمله اشاره به "زمان بی‌کرانه" دیگر وجه مشترک آن​هاست. بدان صورت که زروان در زمانی بی‌کرانه، "اهورامزدا" و "اهریمن" را آفرید. خواهران واویلاک نیز در "عصر رؤیاها"، نمودی از زمان بی‌کران، جهان و موجودات آن را خلق کردند. در آئین زروان، به اهورامزدا و اهریمن به عنوان دو نیروی خیر و شر که نمود آن در مفرغ‌های لرستان دیده می‌شوند و همچنین مار که نیرویی اهریمنی است، اشاره شده است. در اسطوره خواهران واویلاک، به نمادهایی چون مار و گودال آب مقدس اشاره شده که در نقوش صخره‌ای و نقاشی‌های پوست درختی دیده می‌شوند. همچنین مار، مار رنگین‌کمان، موجودی نیایی است که جایگاه او در آسمان و هم در اعماق زمین در گودال آب مقدس است. زروان با بخشیدن "برسم" به اهورامزدا قدرت آفرینش جهان و موجودات را به وی می‌دهد. اهورامزدا نیز آفرینش را به یاری "وای نیکو" و خواهران نیایی با "ابزار حفاری" یا "نیزه‌های سنگی" خلق می‌کند. در دو اسطوره علاوه‌بر آفرینش جهان تأکید بر زایش نیز شده است.
شماره‌ی مقاله: 10
متن کامل [PDF 855 kb]   (322 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb